קרן השתלמות לעצמאיים – כל מה שרצית לדעת

קרן השתלמות לעצמאיים – כל מה שרצית לדעת

בשונה משכירים, שנהנים ממוצרי חיסכון ומוצרים פנסיוניים בחסות המעסיק, על העצמאים לדאוג לעצמם, הן לחיסכון פנסיוני שיספק מענה עם היציאה לגמלאות, והן למוצרי חיסכון אחרים.

קרן השתלמות נחשבת להטבה אטרקטיבית בעבור שכירים, אשר נהנים מחיסכון משמעותי בסך 10% משכרם, כאשר 7.5% מופקדים על ידי המעסיק, ורק 2.5% מופרשים משכרם.

עובדים עצמאיים, במעמד עוסק פטור או עוסק מורשה, רשאים לרכוש את התוכנית באופן עצמאי, ללא ההטבה של הפקדות המעסיק כפי שנהנים השכירים. יחד עם זאת, הם זוכים למספר הטבות מיסוי והקלות – שהופכים את התוכנית למשתלמת ועדיפה על פני תוכנית חיסכון בבנק.

מהי קרן השתלמות?

קרן השתלמות היא תכנית חיסכון המיועדת לטווח המוגדר כבינוני, מוגדרת לתקופה בת שש שנים, כאשר בתום התקופה האמורה ניתן למשוך הן את כספי ההפקדה והן את הרווחים בגינה, ללא חבות מס.

משיכה מוקדמת מקרן השתלמות ניתנת לאחר שלוש שנים, לצורכי השתלמות או לימודים במוסד מוכר ללא מס, כאשר משיכה מוקדמת שלא למטרה זו תביא לחיוב מס בסך 35%. לאחר תקופה בת שש שנות חיסכון, ניתן לבחור שלא לפדות את כספי הקרן ולהוסיף לחסוך, כאשר אפשרות המשיכה ללא מס נותרת פתוחה בכל עת.

קרן השתלמות לעצמאים כאפיק חיסכון מומלץ

מאחר ומדובר באפיק חיסכון, עולה השאלה מדוע בעצם עצמאים, אשר אינם נהנים מן התוספת המשמעותית של הפקדות מעסיק, יפקידו את כספם בקרן השתלמות לעצמאים, ולא בתכניות חיסכון בבנק, שעשויות להיות גמישות יותר במועדי היציאה, ללא מגבלה על אופן מימוש כספי החיסכון?

התשובה טמונה במספר יתרונות הקיימים בחיסכון באמצעות קרן השתלמות לעצמאים:

  • הוצאה מוכרת – הפקדה של עצמאי לחיסכון באמצעות קרן השתלמות היא הוצאה מוכרת, שניתן להצהיר עליה ולקזז מן ההכנסות, מה שיביא להפחתת המיסוי בגין הכנסות העסק. הפקדה לקרן השתלמות היא הוצאה מוכרת מן השקל הראשון ועד לתקרה בת 4.5% מן ההכנסות של בית העסק.
  • פטור ממס על רווחים – קרן השתלמות היא מוצר מנוהל הכולל השקעה סולידית בשוק ההון, ופוטנציאל תשואה. בשונה מתכניות חיסכון אחרות, בגין רווחים אשר נולדו בזכות השקעת כספי הקרן הם רווחים פטורים ממס, בכפוף לתקרת הפקדות מקסימלית ועל תנאי משיכת הכספים ללא מס מקץ שש שנים, או מקץ שלוש שנים לטובת השתלמויות ולימודים.
  • אפשרויות הפקדה גמישות – עצמאי רשאי להפקיד לקרן השתלמות סכום חודשי קבוע, או לבצע הפקדות תקופתיות של סכומים חד פעמיים ושונים לנוחותו.
  • דמי ניהול נמוכים – קרנות השתלמות הן בין מוצרי החיסכון עליהם נגבים דמי ניהול נמוכים במיוחד.
  • הפחתת תשלומי הביטוח הלאומי – הפקדת כספים על ידי עצמאי לטובת קרן השתלמות מוכרת לטובת הפחתת התשלומים בהם הוא מחויב לביטוח הלאומי, בסך עד 17.8% ובהתאם לסכומי ההפקדה.
  • שליטה בכספי התוכנית – העצמאי יהיה רשאי להעביר את קרן ההשתלמות כרצונו, בין חברות הביטוח והניהול השונות, תוך שמירה על רצף ההפקדה והזכויות בכל עת.
  • תקרת חיסכון לצורכי מיצוי הטבות – הטבות המס וההטבות הנוספות, ניתנות תחת קביעת תקרת חיסכון שעומדת על 4.5% מן ההכנסה המחייבת (הכנסות בהפחתת הוצאות מוכרות) ותחת מגבלת הכנסות העומת על 270,000 ₪ בשנה, נכון לשנת המס 2022.

 

עצמאי רשאי להפקיד לקרן ההשתלמות סכומים גבוהים מן התקרה האמורה, ללא מגבלה, במטרה להגדיל את סכומי החיסכון בתוכנית, אולם על החלק שעולה על הסכום שנקבע בתקרה האמורה, לא ייהנה מהטבות המס והפטור הניתן על רווחי שוק ההון.

פתיחת התכנית היא קלה ופשוטה ביחס לתכניות פנסיה, גמל ואחרות, ומצריכה פניה אל בית ההשקעות/חברת הביטוח, והצגת אסמכתא לרווחי העסק וכן אישור לפעילותו (תעודת עוסק מורשה/פטור). את ההפקדות ניתן לבצע באמצעות הוראת קבע קבועה או באמצעות המחאות.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf