צוואה הדדית – למי מתאים ומהם היתרונות והחסרונות?

צוואה הדדית – למי מתאים ומהם היתרונות והחסרונות?

צוואה הדדית מאפשרת לבני זוג לנסח ולחתום על חוזה המשקף את רצונם להותיר את העיזבון לאחר מותו של אחד מהם, לבן הזוג השני. זהו מושג משפטי יחסית חדש בישראל, המעמד המשפטי של צוואות הדדיות משותפות עוגן בחוק רק בשנת 2005, ויש לצוואה זו יתרונות וחסרונות שחשוב לשים לב אליהם, לכן אין לוותר על ייעוץ משפטי הניתן על ידי עורך דין צוואות וירושות המתמחה בכך.

מה ההבדל בין צוואה רגילה להדדית?

חוק הירושה מכיר ב-4 סוגי צוואות, ביניהן צוואה בכתב וצוואה בעל פה, ולפי החוק אם המנוח לא הותיר אחריו צוואה רכושו יחולק בין יורשיו על פי דין, בדרך כלל מחצי מהעיזבון יעבור לבן או לבת הזוג וחצי נוסף יחולק בין ילדיו. אם המנוח הותיר אחריו צוואה תקנית, העיזבון יחולק בין היורשים בהתאם להנחיות של המנוח שנוסחו במסמך הצוואה. מערכת המשפט בישראל מתייחסת לצוואה ההדדית באופן דומה לצוואת הרגילות, ולמעשה יש לפעול על פי בקשתם של בני הזוג, כפי שהם ניסחו בצוואתם המשותפת.

עם זאת, הצוואה ההדדית שונה מצוואה רגילה, כיוון ששני בני הזוג מנסחים ועורכים אותה בהתאם לרצונם החופשי. הצוואה המשותפת מהווה מעין מסלול עוקף לחוק הירושה והיא קובעת כי כל הרכוש המשותף של בני הזוג יעבור לבן הזוג שנותר בחיים, ורק לאחר מותו הרכוש יועבר לרשות הילדים.

את הצוואה המשותפת יש לנסח בכתב, כאשר החוק מכיר בשני מקרים:

  • מסמך משותף – בני הזוג מנסחים וחותמים יחד על מסמך אחד הקובע מה לעשות ברכוש המשותף לאחר פטירתו של אחד מבני הזוג.
  • מסמך המורכב משתי צוואות – כל אחד מבני הזוג מנסח צוואה אישית, תוך התייחסות מפורשת לבן הזוג האחרון ולצוואה שהוא ניסח.

כדאי לדעת כי אחד ההבדלים המהותיים בין צוואה רגילה ומשותפת הוא דרך הביטול של המסמך המשפטי המחייב. בצוואה רגילה המוריש יכול להחליט על ביטול צוואתו בכל עת ובהתאם לרצונו החופשי, וביכולתו לנסח צוואה חדש המבטלת את הקודמת. במקרה של צוואה הדדית הליך הביטול מורכב יותר ויש שני מקרים אפשריים:

  • שני בני הזוג עדיין בחיים – בן הזוג המעוניין לבטל את הצוואה המשותפת חייב להודיע על כך בכתב לבן הזוג האחר. לאחר מסירת המכתב הצוואה בטלה.
  • אחד מבני הזוג אינו בחיים – אם לאחר מותו של אחד מבני הזוג, בן הזוג השני מעוניין לבטל את הצוואה המשותפת עליו להסתלק מכל חלקי הצוואה שהיה עתיד לקבל בהתאם לצוואה ההדדית, כל עוד העיזבון טרם חולק. אם העיזבון חולק עליו להשיב לעיזבון את החלק שקיבל.

יתרונות וחסרונות

יש לצוואה ההדדית יתרונות וחסרונות, היתרונות העיקריים הם מניעת סכוכים משפחתיים בין יורשים והגנה על בן הזוג שנותר בחיים לאחר פטירתו של בן הזוג השני. החסרונות העיקריים הם הסיכון שצד אחד יתנער מהצוואה לאחר פטירתו של בן הזוג והקושי לאמוד את שווי העיזבון מראש.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf