פוטרתם בעקבות הקורונה? דעו את זכויותיכם

פוטרתם בעקבות הקורונה? דעו את זכויותיכם

משבר הקורונה גורם לכאוס גדול בתחומי החיים השונים ובכלל זה בנושא התעסוקה. מעסיקים רבים אינם יכולים לפתוח עסקיהם מכורח האיסור הממשלתי, אחרים אינם עובדים בתפוקה מלאה ועוד. עסקים אלו חייבים לצמצם הוצאותיהם, ובין היתר, עושים זאת על הוצאת עובדים לחל"ת, לחופשת מחלה, או על ידי פיטוריהם. אם גם אתם הוצאתם לחל"ת הרי המשמעות היא שאתם עכשיו בחופשה כפויה ובמהלכה לא משולמת לכם שכרכם אלא אמורים לקבל אך ורק תשלום על חשבון ימי חופשה. מעבר לניצולם  לא תהיו זכאים כלל לשכר. הוא הדין לגבי ימי מחלה אותם תוכלו לנצל על פי המכסה המגיעה ותו לו.

פיטורין

להבדיל משני מצבים קודמים אלו – הפיטורין נחשבים לצעד בלתי הפיך במערכת היחסים שלכם עם מעסיקכם, ואז נשאלת השאלה: מהם זכויותיכם אם פוטרתם בעקבות קורונה? היות וחוק הפיטורין נחשב למורכב כדאי לכם לקבל ייעוץ מאת עו"ד דיני עבודה אשר מנוסה בתחום. בעקרון, הוא יציין כי החוק קובע כי ניתן לפטר אתכם בעידן הקורונה. יחד עם זאת, יש לעשות זאת על פי כל התקנות שהחוק קובע. כלומר: תחילה יש לערוך לכם שימוע. בגלל המצב ניתן לערוך שימוע בכתב. המעסיק יכול לשלוח אליכם מייל ולהודיע  על הסיבות לפיטורין. אתם תוכלו להגיב אליו ולמסור טענותיכם טרם קבלת ההחלטה.

רישום פרוטוקול

לא ברור אם ניתן לערוך את השימוע טלפונית אבל הסבירות היא שאכן מותר, ובנסיבות אלו כדאי שאף יהיה מוקלט על מנת שיובהר כי הוא נעשה בשקיפות מלאה. בכל מקרה,  בשני המקרים יש צורך לכתוב פרוטוקול מסודר. אסור לפטר אתכם  בעת הבידוד. זהו מקרה ברור של חוסר תום לב. הוא הדין אם אתם נמצאים בחופשת מחלה אלא אם מוצו כל יתרות ימי המחלה שלכם. ככלל, בימים מיוחדים אלו ראוי כי הפיטורים ייעשו בתום לב. מעסיקים אשר אינם מתחשבים בכך מתעלמים מהמצב, פועלים בחוסר תום לב ויש מצב שתוכלו לתבוע אותם.

זכויות בעת פיטורין

במידה וההחלטה של המעסיק היא בכל אופן לפטר אתכם הרי שתהיו זכאי להודעה מוקדמת, לפיצויי פיטורין, לקבלת כל זכויותיכם הסוציאליות ובין היתר: דמי פנסיה, יתרת דמי הבראה, ימי חופשה אם נותרו כאלו ולכל סכום כסף אחר המגיע. אם אינכם מקבלים כלל את זכויותיכם אלו או את חלקם אתם יכולים לקבל ייעוץ מאת עו"ד דיני עבודה. הוא יקבל את התיק לידיו ויבחן אותו. במידה ומדובר על הפרת זכויות חמורה ומגיע כסף רב הוא ימליץ להגיש תביעה. הוא ילך מהקל אל הכבד וינסה תחילה לשוחח טלפונית עם נציגי המעסיק, לקיים פגישות, לשלוח מכתבי התראה וכדומה. אם כל אלו לא יעזרו, אזי יגיש תביעה לבית דין לעבודה ושם ייצג את לקוחו.

ייצוג משפטי

בבית הדין לעבודה יש צורך לייצג היטב את הלקוח. בכל דיון יושב שופט ולצידו נציגי ציבור אשר מלווים את כל התהליך ואף משפיעים עליו בצורה כזאת או אחרת. עורך דין מקצועי מכיר את הלכות בתי הדין לעבודה לעומק. הוא יכול לבקש דחיית דיונים לצורך התארגנות וכדומה. בישיבות עצמן הוא יציג את המסמכים השונים, ימציא חישובים כלכליים המוכיחים כי לקוחו קופח, יביא תקדימים ממשפטים דומים בעבר ויעשה הכול כדי לשכנע את השופט בצדקת לקוחו. במקרים בהם העובד פוטר בנסיבות חמורות, הוא אף יכול לקבל תשלום קנס עבורו בגין הפרת חוק קיצונית. כל הצלחה תזכה את לקוחו בכספים רבים אשר נחוצים לו לניהול חייו העתידיים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf