ערכו של היהלום השחור

ערכו של היהלום השחור

האם יהלום שחור הוא יהלום אמיתי? האם הוא בכלל יקר ערך? למה יש שוני בכלל, בינו לבין היהלום "הרגיל"? ואיך זה משפיע על תכשיטי יהלומים שחורים?

נתחיל בנקודה חד משמעית – יהלום שחור הוא אחד היהלומים הנדירים והיקרים שניתן למצוא.

נמשיך בנקודה קצת פחות חותכת (משחק מילים מכוון) – לא כל יהלום שחור, הוא יהלום שחור אמיתי. לכן לא כל יהלום שחור – הוא כה נדיר ויקר. ואת ההשלכות על תכשיטי יהלומים שחורים ניתן לפרש מתוך כך.

למעשה, עד כמה שאני מבין בכך, רוב היהלומים השחורים אינם בעלי ערך כמו היהלום השחור המקורי, האמיתי. אך אם יוצא לנו לרכוש אחד שכזה… אנחנו מחזיקים בפלא. פלא גמולוגי נדיר, שמקורו בחלקת אדמה כהה, וכן… נדירה – בשם CARBONADOS.

מתוך כל זה נובע פשוט – שכן, היהלום השחור הוא אכן יהלום אמיתי. כן, הוא אכן בעל ערך – אך היהלומים השחורים שניתן לקבל באופן פשוט וזמין – לא בהכרח מתאימים להגדרה. מדוע לא?

ובכן, יהלום שחור ניתן למצוא באדמה, מתוך פחמן שהתגבש… ואפשר ליצור אותו באופן סינטטי. איזה מהאפשרויות יכולה להניב יהלום שערכו הכספי, והסנטימנטלי – איזו מהן?

המשמעות היא שערכו של היהלום השחור, וכן של תכשיטי יהלומים שחורים,  נמדדת בשני מדדים עיקריים, לפני שהיא עוברת להערכת בעל מקצוע –

  1. האם היהלום השחור נוצר בקרקע, מתוך האדמה – מתוך פחמן שהתגבש, מן החומר המכונה קרבונאדו?
  2. האם היהלום השחור נוצר במעבדה?
  3. [בונוס לא צפוי] האם היהלום השחור, הוא בכלל יהלום "רגיל" (לבן), שעבר טיפול כדי לקבל צבע שחור?

כי כפי שהמצב נראה כיום – הרבה מהיהלומים השחורים – הם למעשה תוצר מעבדה, או פשוט יהלומים לבנים שטיפלו בהם על ידי קרינה, או טמפרטורה גבוהה מספיק – כך שהם משנים את צבעם לכהה יותר, או פשוט ירוק כהה ועמוק מספיק שנדמה כשחור.

אין בכך כל רע – יהלום שחור עדיין נמדד גמולוגית כמו יהלום לבן, כאשר ראית כל נבדק מהיכן מקורו. לאחר מכן, גם אם התגלה שנוצר מתוך מעבדה – עדיין מחשיבים אותו כיהלום לכל דבר ובודקים את מידת הקראט, הבהירות, הגוון והחיתוך. ובהתאם לזה מבוסס הערך הכספי שלו. כך גם הדבר עבור תכשיטי יהלומים שחורים, למעשה.

כך שהיהלום השחור זוכה למדידה מקצועית – כדי לקבל תג מחיר מסוים. עכשיו, לא תמיד זה היה כך. באופן משעשע, או שלא – בעבר – הקונספציה הייתה, שיהלום שחור אינו פריט בעל ערך במיוחד. למעשה, במאה העשרים –  השתמשו בו כחותם שעווה. בתחילת המאה העשרים – כאשר רצית לשלוח מכתב, ולהחתים את החותם שלך, תוך שאתה מצמיד את המכתב לטובת איטומו, בעזרת שעווה… יכולת להשתמש ביהלום שחור. כמו שאר הפריטים היומיומיים שכנראה יכולת למצוא בזול בתקופה זאת.

וכנראה, אין בכך דופי – כי מחירי יהלומים נקבעים על פי ביקושם. ואם לא היה בנמצא כמות אנשים מספקת בגודלה שתעיד על היהלום השחור כבעל ערך – מחירו לא ירקיע שחקים, בהתאם. אך כיום – הוא בשימוש קבע על ידי יצרני התכשיטים, בעולם ובכלל, במגוון רחב של תכשיטים אך בעיקר עיצובי טבעת יהלום שחור – כך שיש לו מקום של ממש בשוק היהלומים. בניגוד ליהלום לבן – הוא אינו מחזיר אור, אלא סופג אותו – ומשטחו מנצנץ ומבריק. הוא נוטה להיות קטן יותר מיהלומים לבנים, גם כאלו שיש להם את אותה מידת הקראט הנמצאת גם בו – כי הוא נוטה להיות דחוס יותר. אפשר לגלות זאת בתכשיטי יהלומים שחורים – אם נתבונן בהם. ֶ

היהלום השחור הוא אבן חן כהה, שיכולה להחמיא לתכשיטים שלנו – באם נרצה זאת. מסע גילוי מהנה, בהצלחה.

צלם: Oz buba – UDM

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf