ניתוח הצמדת אוזניים

ניתוח הצמדת אוזניים

כיצד מוגדרות אזניים בולטות?

מדובר באזניים אשר מרוחקות מהקרקפת. מקובל שאוזן בולטת, מרוחקת מהקרקפת למעלה מ- 2 ס"מ. אולם, ניתוח הצמדת אוזניים מתבצע ע"פ תפיסת הנראות של המטופל ועד כמה הבעיה מפריעה לו. כמובן שבילדים קטנים, ההורים הם יוזמי הפעולה.

מה השכיחות של הבעיה?

הנתון משתנה בין מחקרים שונים, אך מדובר על נתון ממוצע של 5-7% מהילדים אשר סובלים מאזניים בולטות.

האם אוזניים בולטות משתפרות במהלך החיים?

בד"כ אזניים בולטות לא נצמדות או מתקרבות לקרקפת לאורך זמן. חלק מהילודים אינם סובלים מאזניים בולטות ואלו מתחילות לבלוט בחודשים הראשונים לחיים. למעשה, כשליש מהילדים המופיעים עם אזניים בולטות, נולדו עם מראה תקין של האזניים והאוזן מתבלטת בהמשך.

האם הבעיה אסתטית או שקיים גם מרכיב רפואי?

הבעיה העיקרית היא אסתטית. האזניים הבולטות פוגעות באיכות החיים, גורמות לעיתים למבוכה חברתית רבה ופגיעה בבטחון העצמי. לעתים גם יש ירידה באיכות הביצועים בבי"ס. הפתרון לכל בעיות אלה הוא ניתוח הצמדת אוזניים.

מדוע האוזניים בולטות?

האוזניים בולטות בשל בעיה במבנה הסחוס. השינוי במבנה בא לידי ביטוי בחלק המרכזי ובחלק העליון של האוזן. יש לעצב את הסחוס מחדש ע"מ לשפר את מראה האזניים.

מתי כדאי לעבור ניתוח הצמדת אוזניים?

עיקר גדילת האפרכסת היא עד גיל 6 והאוזן בגיל זה מגיעה לגודלה הכמעט סופי. ניתוח הצמדת אזניים לפני גיל 6 עלול לגרום לפגיעה במרכזי הגדילה ולכן יש לדחות את הניתוח לגיל זה. מגיל 6-7 הילד מתחיל להיות מודע לחיצוניותו ועלולה להתפתח פגיעה בבטחון העצמי. ככל שהניתוח נדחה למועד מאוחר יותר, הפגיעה עלולה להיות גדולה יותר. לכן, מוטב לערוך את הניתוח לפני כיתה א' או ב' ע"מ להקטין את המועקה הפסיכולוגית.

כיצד מתנהל ניתוח הצמדת אוזניים?

הניתוח נמשך כשעה וחצי. את הניתוח ניתן לערוך תחת הרדמה כללית בתוספת הרדמה מקומית או רק תחת הרדמה מקומית. בבוגרים ניתן לבחור בין האופציות השונות. בילדים, לא ניתן לצפות לשיתוף פעולה ולכן על הניתוח להתבצע תחת הרדמה כללית בתוספת הרדמה מקומית.

מהו תהליך ההחלמה מניתוח הצמדת אוזניים?

בסיום הניתוח חובשים את הראש והאוזניים. המטופל משתחרר לביתו לאחר מס' שעות. את החבישה משאירים סגורה כשלשה עד חמישה ימים. לאחר ימים אלו מסירים את החבישה ומניחים סרט שיער ע"מ לשמור על התוצאה. כאב צפוי ביום-יומיים הראשונים לאחר הניתוח ובהמשך הוא משתפר.

מהי תופעת הלוואי העיקרית לאחר ניתוח הצמדת אוזניים?

מרבית ניתוחי הצמדת האזניים עוברים בהצלחה. אולם, ייתכן בלט חוזר באחת האזניים לאחר הניתוח. הבעיה מתרחשת בכעשירית מהמטופלים ומתפתחת בד"כ לאחר מס' חודשים. במטופלים אשר האזניים אצלם בולטות מאוד, הסיכוי להישנות גדול הרבה יותר. הסיבה היא גמישות הרקמה אשר עלולה לחזור למצבה הקודם. דר חדד מבצע מס' פעולות בניתוח הצמדת אוזניים אשר מטרתם היא להצמיד את הרקמות ללא מתח. הצמדה זו מאפשרת שימור אספקת הדם ויצירת צלקת פנימית אשר מייצרת הידבקות טובה, איכותית וקבועה של הרקמות.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf