מה צפוי לנו בהדרכה הורית?

מה צפוי לנו בהדרכה הורית?

אני משער שבדומה מאוד לטיפול פסיכולוגי, אחד מן המעצורים הרגשיים שמונע מאתנו לגשת לייעוץ הוא חוסר הוודאות באשר למה שצפוי לנו.

לפתע, מפגש עם איש זר לחלוטין ועמו אנחנו נשתף את המצוקות האישיות שלנו מבית? אני בהחלט יכול להבין את האתגר הרב שטמון בצעד שכזה, וכדי להסיר מעט את הערפל שעוטה את התחום, אשמח לחלוק אתכם את התהליך שאני עובר יחד עם הורים רבים ובנושאים רבים ושונים.

המפגש הראשון

המפגש הראשון הוא ככל הנראה גם המפגש המאתגר ביותר. אך אני מאמין שהוא גם מביא עמו תחושת הקלה מסוימת, מקום שבו אנחנו יכולים לפרוק וכן לפרק לגורמים את הסיטואציה שאנו חווים על בסיס יומי עם ילדינו.

את המפגש הראשון אני מנצל להיכרות מעמיקה עם ההורים, להבנת האתגרים שעמם הם נמצאים. אחד הדברים שאני אוהב בתחום שלי הוא שאמנם הוא עטוף בתיאוריות וגישות התנהגותיות, אך הוא גם מאוד פרקטי.

כבר במועד זה בו נפגשנו בקליניקה, נתחיל ביצירת תכנית עבודה משותפת. ביחד, וחשוב לי נורא להדגיש את תחושת השותפות הזו, אנו נרכוש טיפים, הכוונות ועצות שאותן נוכל ליישם הלכה למעשה.

איך מביאים לשינוי?

חשש שמלווה הורים רבים הוא שמא מדובר ב'מאבק אבוד'. נכון, יש מקרים קשים יותר ויש מקרים קשים פחות, אולם אל לנו כהורים לוותר, ויתרה מזאת אין שום סיבה שלא נצליח להביא לשינוי המיוחל.

אחד מן העקרונות הבולטים שמנחים אותנו בהדרכות ההוריות שאני מעביר, הוא שאת השינוי עלינו ליישם על הדרך שבה אנחנו מגיבים לילדינו, האופן שבו אנחנו מתנהגים. קל לנו נורא לשלוט בעצמנו, ומאתגר עד בלתי אפשרי להורות לילדינו להשתנות.

כך למשל, אם נחליט שאנחנו מפסיקים להיכנס למלחמות חורמה מול ילדנו שלא מסכים להתרחץ בערב, אך בגלל שהוא לא מסכים להתרחץ נודיע לו שלא נלך לסבא וסבתא כי הוא מריח לא נעים; אז הוא יבין שהוא יוצא מכך מופסד.

אמנם מדובר בתהליך, אך זהו תהליך נכון שיסלול לנו הדרך לשינוי משמעותי. לעומת זאת, אם נצעק ונתרגז לפני כל שעת רחצה, ייתכן מאוד והאווירה העכורה רק תייצר תחושת אנטי ותגובת דווקא.

המפגשים הבאים

בכל הדרכת הורים פרטנית אותה אני מעביר, אני נוהג להגיע לביקור בית במסגרת המפגש השני.

זהו מפגש חשוב מאוד, כיוון שיש את הדינמיקה שמתוארת לי במפגש הראשון מפיהם של ההורים, ויש את האווירה, התגובות והדינמיקה שמרגישים כאשר מסתכלים מן הצד וחווים את האתגר הלכה למעשה.

זהו מפגש פאסיבי בו אינני מתערב או מביע דעה. נטו על תקן צופה. הרשמים הללו חשובים והם מחדדים את יתר המפגשים שחוזרים להתקיים בקליניקה.

תהליך משותף

חשוב לי נורא לחדד את העיקרון הזה: הדרכת הורים היא תהליך משותף שלי ושלכם.

במהלך ההדרכה אנחנו מכינים תכנית עבודה, מיישמים אותה, נפגשים ודנים על התגובות, על השינויים או האתגרים השונים שצצו, לומדים, מחדדים ומיישמים בשנית.

במקרים רבים, גם אלו המתוארים כקשים, הורים מעידים על שינוי שהולך ומתהווה לנגד עיניהם ואפילו לעתים לאחר המפגש הראשון.

נכתב בשיתוף עם רון שמעוני, יועץ הורים מוסמך, בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf