מה זה אוסטאוארטריטיס והדרך לטפל בו

מה זה אוסטאוארטריטיס והדרך לטפל בו

עם השנים נוצרת שחיקה מוגברת במפרקי הגוף וביניהם במפרקי הברך והירך. אנשים רבים סובלים ממחלת מפרקים ניוונית במפרקים המכונה אוסטאוארטריטיס, שנחשבת למעשה לנפוצה מבין בעיות המפרקים והיא עשויה להשפיע על הגב התחתון ואזור הצוואר ואפילו על האגודל והבוהן, אך היא בעיקר משפיעה על הברכיים והירכיים.

בעיה זו פוגעת בסחוס, בעצם התת סחוסית ובמייצבי המפרק. תוצאה היא שחיקה של הסחוס (המגן ומרפד את העצם) הבאה לידי ביטוי בחיכוך בין שתי עצמות המפרק וכאבים קשים במהלך תנועה ובכלל, תחושה של נוקשות במפרק או רכות בהפעלת לחץ ותחושה של אובדן גמישות ואפילו נפיחות כתוצאה מדלקת ברקמות סביב המפרק. לעיתים אף תשמעו צליל צורם שמגיע מאזור המפרק בעת תנועה כלשהי ותבחינו בסוג של גידולים גרמיים הנוצרים סביב קצוות המפרקים.

סחוס פגום, נטייה גנטית והשמנת יתר – פוטנציאל לבעיה

תהליך ההזדקנות מאיץ את הסבירות לסבול מהתופעה, כאשר זו נפוצה יותר בקרב אנשים בגילאי 65 ומעלה. אבל גם צעירים יותר עשויים לסבול מבעיית אוסטאוארטריטיס, במיוחד מי שסובל מהשמנת יתר, בעל שרירי ירך חלשים ומחלות רקע שונות, פציעות ספורט ותאונות. הסיכוי לתופעה גבוה יותר אצל מי שיש נטייה גנטית לכך או כאלה הסובלים ממחלות מטבוליות שונות או נולדו עם סחוס פגום. נתונים מצביעים על כך שהבעיה נפוצה יותר בקרב נשים מאשר אצל גברים.

מה בין אוסטאוארטריטיס ופעילות גופנית?

לרוע המזל, לא קיים טיפול להשבת הסחוס לקדמותו או להבראתו, אבל אפשר בהחלט לשפר את התפקוד ולהקל על הכאב באמצעים שונים. שינוי אורח החיים מהווה צעד ראשון בדרך להקלת הכאב, במיוחד אם מדובר בפגיעה בעקבות משקל גבוה. שילוב של תרגילי פיזיותרפיה שהותאמו לצרכי המטופל אף הם יכולים לסייע ואף להאט את שחיקת הסחוס. יש כאלו שירגישו שביצוע פעילות גופנית מעצימה את הכאב, אבל ההפך הוא הנכון כיוון שמנוחה רבה מדי עלולה לגרום לנוקשות. כמובן שחשוב לבחור בפעילות הנכונה, לתרגל מתיחות, להתחיל להתאמן בהדרגה ולשים לב לטווחי התנועה כולל תרגילי חיזוק למיניהם ופעמים רבות, שחייה ופעילות הידרותרפית עשויות לסייע בהתמודדות עם הכאב, כיוון שביצוע תרגילים במים תומכים במשקל תוך יצירת ההתנגדות המבוקשת.
לרוב הסובלים מכאב חזק נוטים גם לקחת תרופות שונות נגד כאבים וכדורים אנטי דלקתיים ובמקרים מסוימים גם לבצע הזרקות. יש לקחת בחשבון שגם תנאי מזג האוויר משפיעים על המצב במיוחד קור קיצוני.

כיצד ניתוח החלפת מפרק יכול לסייע לכם?

במקרים בהם המצב חמור במיוחד, במידה והרופא המתמחה המליץ על כך, יהיה צורך בהשתלת סחוס או בניתוח החלפת המפרקים. על אף שזה נשמע כמו פרוצדורה כירורגית מסובכת, הרי שהניתוח מתבצע כיום בדרך מתקדמת יותר מתמיד המאפשרת לפציינט לשוב לפעילות בהדרגה וללא כאב. כיום הגישה להחלפת המפרק היא גישה קדמית שנחשבת לחדשנית ויעילה במיוחד במהלכה מתבצע חתך ניתוח קטן שמבטיח תהליך שיקומי מהיר תוך מזעור הנזק לרקמות הרכות ושליטה באורך הרגליים.

במהלך ניתוח החלפת מפרק הפציינט שוכב על גבו ובניתוח זו לא נעשה ניתוק שרירים וגידים מעצמות הירך והאגן ומכאן גם הפחתת הכאבים והשיקום המהיר. למעשה, לא מגבילים את המנותח בתנועות מפרק הירך לאחר הניתוח.

אל תתנו לעצמכם לסבול מאוסטאוארטריטיס. גשו לאבחון מקצועי אצל אורתופד מומחה שיוכל לתפור לכם תוכנית טיפולים ובמידת הצורך, להפנות אתכם לביצוע הפרוצדורה המתאימה ביותר שתניב מקסימום תוצאות ותאפשר לכם לתפקד היטב וליהנות מאיכות חיים גבוהה יותר גם עם שחיקת סחוס ובעיות מפרקים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf