מהו חוק ניירות ערך?

מהו חוק ניירות ערך?

חוק ניירות ערך התשכ"ח 1968, נועד להסדיר את שוק ניירות הערך הישראלי, כאשר הרציונל המרכזי שלו הוא לשמור על האמינות של שוק ההון ועל מסחר הוגן ותקין בתוכו. כאשר מופר המסחר התקין מצד אדם יחיד או חברה, הרי שיש סיכוי שבו נעברו עבירות מס מחייבות בענישה מתאימה. אם אתם תוהים מהו חוק ניירות ערך, מהן העבירות הנפוצות הנוגעות לחוק זה ומהם הדרכים לפעול במסגרת ההליך הפלילי, כדאי מאוד שתקראו את המאמר הבא.

3 קבוצות עבירות על חוק ניירות ערך

אכיפת חוק ניירות ערך מתרחשת בשלושה מישורים מרכזיים שהם: אכיפה מנהלית, אכיפה פלילית ומעורבות באכיפה פרטית. גם עבירות בתחום ניירות הערך מתייחסות לשלוש התנהגויות מרכזיות מצד עוברי העבירה ודינם הוא מאסר בפועל של 5 שמים או 7 שנים בנסיבות חמורות:

תרמית- עבירת תרמית בניירות ערך היא עבירה אשר מתרחשת כאשר אדם מנסה להניע אחר למכור או לרכוש ניירות ערך תוך כדי תחזית, הבטחה או אמירה, בכתב או בעל פה בכל דרך אחרת שיש בהן הטעיה, כזב או הסתרה של עובדות מהותיות. העבירה המדוברת מתקשרת מסיבות ברורות לעבירת צווארון לבן מוכרת של קבלת דבר במרמה.

עבירה נוספת היא שימוש במידע פנימי, בהתאם לסעיף 52 ג שמצוי תחת חוק ניירות ערך, אדם פנימי בארגון או חברה המבצע מידע בשימוש פנימי שידוע לו, מבצע עבירה שדינה חמש שנות מאסר, אם מדובר בשימוש במידע פנים שהגיע לאדם במישרין או בעקיפין, הרי שהוא יהיה צפוי לשנתיים של מאסר.

מישור נוסף הוא הפרת חובת דיווח בהתאם לסעיף 53 לחוק ניירות ערך המפרט ענישה שעניינה היא מסירת מידע מהותי או הטעיה מצד המשקיע הסביר.

מעבר לקבוצת עבירות מס הכנסה בתחום ניירות ערך, חשוב מאוד לדעת כי ישנן התנהגויות פליליות רבות בשוק ההון אשר יכולות להיות קשורות גם לפעילות בלתי חוקית בניירות ערך לרבות חשבוניות פיקטיביות, העלמת מס, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ועוד.

החשיבות של עורך דין מייצג מקצועי ומנוסה בעבירות הנוגעות לחוק ניירות ערך

עבירות על חוקי שוק ההון אינן עבירות של מה בכך. המדינה משקיעה לא מעט מאמצים בשנים האחרונות כדי לתפוס את העבריינים הכלכליים ולהעניש אותם בצורה קשה ומרתיעה. הליכים אלו עשויים להתבצע תוך ניהול חקירות סמויות, ביצוע מעצרים וכן תחקור של חשודים ובכך לא רק לאיים בסנקציות פליליות קשות אלא גם לפגוע בשם ובמוניטין של בעלי ההון ושל אנשי העסקים שאולי עברו על החוק אך עשויים להישאר עם כתם תדמיתי מכריע לעתיד שלהם.

במקרה שבו מגישים כתב אישום או מזמנים אדם לחקירה בגין עבירה על חוק ניירות ערך, חשוב מאוד לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום עבירות מעין אלה. יש לוודא כי העורך דין בקיא בעבירות הללו ושהוא צבר ניסיון עשיר בטיפול בתיקי עבירות בניירות ערך בפרט. העבירות הללו עלולות להיות מורכבות הן מבחינה עובדתית והן מבחינה משפטית ועל כן אין ספק שלא כדאי להתפשר על עורך דין מעין זה.

אם אתם מחפשים עורך דין מקצועי ומנוסה לייצוג בעבירות ניירות ערך, כדאי שתבחרו בעורך דין עמית זיו.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf