מדוע צריך תוכנית עסקית?

מדוע צריך תוכנית עסקית?

תחילה, ניתן לומר כי תוכנית עסקית הינה מסמך ניהולי שכן בא לספק תמונה באופן עתידי וכללי של המיזם, הפרויקט או העסק, תוך כדי התייחסות להיבטים כלכליים, טכנולוגיים, שיווקים, תפעוליים וכדומה. למעשה, המטרה העיקרית אשר לשמה מכינים תוכנית עסקית הינה לייצר ניתוח שיטתי ומסודר לגבי העסק עבור צרכי גיוס הון, משקיע או שותף. יחד עם זאת, התוכנית אף יכולה להיות כמעין כלי מצוין גם עבור העסק עצמו, עבור תכנון אסטרטגי או ככלי מעקב ואף בקרה. חשוב להוסיף בעת בה הנכם לפני כתיבת תוכנית עסקית חשוב מאוד ואף מומלץ להגדיר באופן חד משמעי את המטרות לשמן היא נועדה ובהתאם עבורן. במאמר הבא ניתן לקרוא את מספר הפרמטרים אשר מסבירים מה היא תוכנית עסקית ולמה היא נועדה, חשוב ומומלץ לבצע קריאה מעמיקה וכן לפעול נכון על מנת להשיג תוצאות חיוביות וטובות בעתיד.

 

מהיכן התוכנית העסקית הגיעה?

ראשית, ניתן לומר כי בשנים האחרונות תוכנית עסקית הינה ותופסת משקל חשוב עבור קידום יוזמות עסקיות, כאשר ניתן לציין כי ישנם מספר זעיר של חברות הולכת ויוזמות עסקיות אשר הינם יכולים להתקיים ללא שום תוכנית עסקית. תחום ההיי-טק הינו התחום העיקרי אשר גרם להתפתחותה של התוכנית העסקית, וכן הביא לחשיפה עבור משקיעים זרים ואף מעין תרבות ניהול בצד המערבי. רבים מהאנשים אשר הינם עורכי ומכיני תוכניות עסקיות מתלבטים עבור שאלה אחת והיא, מה בעצם הופך את התוכנית העסקית עצמה לתכנית כה מצוינת, לעומתן של תוכניות רדודות ובינוניות.

חשוב להגדיר מטרות

טרם מועד כתיבתה של תוכנית עסקית, הנכם חייבים להגדיר מה הן למעשה מטרותיה של התוכנית העסקית:

  1. האם ומדובר בתכנית עבור צורך לגיוס הון.
  2. האם מדובר למעשה במעין מסמך עבור הכנסת שותף אסטרטגי.
  3. האם אנו זקוקים או מעוניינים בשותף פיננסי.
  4. האם מדובר במסמך פנימי אשר מיועד עבור מנהלי החברה או מקימיה.

חשוב להדגיש כי לכל מסמך הקשור לתוכנית עסקית ישנו אופי שוני. בעוד שאחד מהם ידבר ואף ידגיש את הפן השיווקי, למעשה אחר ידגיש את פירוטם של השלבים בעת הקמת החברה וכן היוזמה העסקית אשר עומדת מאחוריה. ניתן להוסיף כי, השימוש הנפוץ בתוכנית עסקית הינו כלי לגיוס הון, משקיע או שותף שכאמור, ללא תוכנית עסקית לא ניתן לגייס הון.

כיצד כותבים תוכנית עסקית

חוץ מהגדרת מטרות, כאמור, בעת הכנת תוכנית עסקית חשוב מאוד לבצע פנייה עבור משקיעים או כל קהל יעד אחר שרלוונטי לכך, לבצע שימוש בטרמינולוגיה מקצועית אשר הינה רלוונטית על מנת להיצמד לפורמט המקובל בארצנו ובעולם כולו.

על התוכנית העסקית ראויה להיות כמו

  • תכליתית
  • מעבירה בעיקר את המסר העיקרי
  • ברורה
  • מכבדת באופן חד משמעי את זמנו היקר של המשקיע.

ניתן לציין שחשוב מאוד לזכור כי מתוך התוכנית העסקית המשקיע אמור וראוי לקבל מידע עבור, יכולתה באופן ארגוני של החברה, אופי כנותה, כד כמה הינה ריאלית, כמה הינה בנויה להתמודד עם שינויים או קשיים שונים וכן עד כמה מידת רצינותה.

 

כמה מילות סיכום

ללא ספק ניתן לסכם כי בניית תוכנית עסקית הינה למעשה כלי עזר עבור עסקים ויזמות שונות ברחבי העולם, וכן יש לדעת מה בדיוק הנכם רוצים להציב כמטרה עבור העסק שלכם. חשוב לציין כי ציות אחר מספר הפרמטרים אשר הוצגו במהלך המאמר הינה אבן דרך בתחילת בניית התוכנית העסקית שלכם. כל החלטה אשר נעשית בצורה משכילה ונבונה תניב תוצאות חיוביות וטובות בהמשך.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf