כתמי פיגמנטציה בפנים – מהם דרכי הטיפול והמניעה?

כתמי פיגמנטציה בפנים – מהם דרכי הטיפול והמניעה?

האם התחלתם להבחין בכתמי עור כהים בפנים? סימנים אלה עשויים להצביע על פיגמנטציה בעור, המתרחשת עקב עלייה בייצור המלנין, הפיגמנט המעניק לעור את צבעו. כתמים כהים עלולים להיגרם בעיקר מחשיפה לשמש אבל גם בגלל אי איזון הורמונלי או כתופעת לוואי של תרופות מסוימות.

מהי פיגמנטציה?

היפרפיגמנטציה היא סוג של פיגמנטציה המתבטא בכתמי עור כהים. כתמים אלה מופיעים בדרך כלל באזור הלחיים, האף והמצח, אבל עשויים להופיע גם באזורי גוף אחרים. כל סוג של שינוי בגוון העור יכול להיות סימן לפיגמנטציה.

איך אפשר לטפל בכתמי הפיגמנטציה?

כשבגוף קיים חוסר איזון בין רדיקלים חופשיים לנוגדי חמצון, הרדיקלים החופשיים עלולים לפגוע בתאים, כולל בתאי עור בריאים. במצב זה, נוגדי החמצון – אשר מנטרלים את הרדיקלים החופשיים ומונעים נזק לתאי העור – יכולים לסייע לעור לרפא את עצמו. לכן, רופאים ממליצים על תוספי מזון נוגדי חמצון בשילוב עם קרמים המשמשים כטיפולים להבהרת העור.

  • תוספי מזון

תוספי מזון, כמו ויטמין C ו-Glutathione, יכולים לסייע לנטרל רדיקלים חופשיים ולמנוע את חוסר האיזון בינם לבין נוגדי החמצון. גם תזונה טובה המכילה מוצרים נוגדי חמצון יכולה לסייע לשיפור העור.

  • קרמים למריחה מקומית

יש היום מוצרי ג׳ל וקרם עם מרכיבים נוגדי חמצון כמו ויטמין C, רטינול (Retinol) וחומצה פרולית (Ferulic Acid), שיכולים לטפל בפיגמנטציה.

השוק מציע מספר קרמים להבהרת פיגמנטציה, אבל כדי שאלה יניבו את התוצאות הטובות ביותר צריך להשתמש בהם בריכוז הנכון. לשם כך, יש להתייעץ עם רופא העור.

קרמים אלה עשויים לכלול מרכיבים פעילים כמו:

  • הידרוקינון (hydroquinone)
  • ארבוטין (arbutin)
  • ויטמין C
  • חומצה גליקולית (glycolic acid) שהיא תמצית של מיץ מקנה סוכר
  • חומצה קוג׳ית (kojic acid)
  • חומצה אזאלית (azelaic acid)

הקרמים פועלים על ידי פגיעה בייצור המלנין, ובד בבד על ידי האצת מחזור צמיחת התאים החדשים וסילוק תאי העור המתים, כולל תאי המלנין.

טיפולים קליניים

טיפולים הנעשים תחת פיקוח רפואי כוללים, בין השאר:

  • פילינג כימי – אשר משתמש בחומצות בריכוז גבוה מאוד כמרכיבים פעילים שמסוגלים להסיר את שכבת העור העליונה ולאפשר לשכבת עור רעננה ונקייה להיחשף במקומה.
  • טיפולים בלייזר – שנועדו לסלק את הכתמים הכהים. בהליך זה נספגת קרן הלייזר בתאי המלנין, ממיתה אותם ובהליך הטבעי של חילוף החומרים, תאים אלה מסולקים מהגוף.

איך אפשר למנוע פיגמנטציה?

כדי למנוע פיגמנטציה, עליכם להגן על העור מפני ההשפעה המזיקה של קרני השמש, על ידי חבישת כובע ושימוש בקרם הגנה יעיל.

חשוב להבין שייצור עודף של מלנין נועד להגן על העור מפני קרני ה-UV. לכן, מריחת כמות נדיבה של קרם הגנה טוב על העור החשוף, יוצרת מגן חזק ומחסום מפני השמש המזיקה, ואגב כך מאותתת לגוף להירגע, כי העור לא נמצא בסכנת קרינה ואין צורך להגביר את ייצור המלנין.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf