כל מה שרצית לדעת על מינוי אפוטרופוס להורה מבוגר

כל מה שרצית לדעת על מינוי אפוטרופוס להורה מבוגר

תהליך של מינוי אפוטרופוס הוא תהליך מורכב ומלא בירוקרטיה, שנועד להגן על מי שאינו מסוגל לקבל החלטות חשובות בצורה מושכלת, ואינו מסוגל לדאוג לרווחתו האישית.

בפועל, כאשר ממונה אפוטרופוס על אדם, הרי שהאחרון מאבד הלכה למעשה את העצמאות שלו. הוא כבר לא יכול להחליט החלטות חשובות על ניהול ההון והנכסים שלו וגם לא לקבל החלטות הנוגעות להליכים רפואיים שונים.

מדובר בתפקיד חשוב מאוד, ולכן מומלץ לפנות לעורך דין שעוסק בתחום הזה כאשר יש צורך במינוי אפוטרופוס להורה מבוגר.

מתי יש צורך למנות אפוטרופוס לאדם?

כאמור, מינוי אפוטרופוס הוא תהליך מלא אחריות, שמונעת את העצמאות של האדם שעבורו מונה האפוטרופוס. כדי למנוע אירועי ניצול של קשישים, או לפחות לצמצם אותם, המחוקק קבע כללים ברורים בנוגע לתהליך עצמו ולתזמון שלו.

על פי החוק, מינוי אפוטרופוס נעשה אך ורק במקרים שבהם אין שום ספק כי האדם המדובר אינו כשיר לקבל החלטות מושכלות בנושאים שונים. במקרים כאלה, הוא עלול לפגוע בעצמו, בבריאותו וברווחתו, במידה ויקבל החלטות שגויות ולא מושכלות.

כמו כן, כאשר אדם איבד את צלילותו ואת היכולת לקבל החלטות משיקולים נכונים, הוא מהווה טרף קל לכל מיני נוכלים שמנסים לעקוץ קשישים ולגנוב את כל כספם.

על פי החוק, כדי לוודא שאדם מסוים אכן צריך שימנו עבורו אפוטרופוס, עליו לעבור מספר בדיקות על ידי רופאים מתחומי הגריאטריה והקוגניציה. מטרת הבדיקות האלה היא לוודא שאכן מצבו הפיזי, הנפשי והמנטלי אינו מאפשר לו לקבל החלטות שקולות בכוחות עצמו.

מי אחראי על מינוי האפוטרופוס?

בפועל, הליך מינוי האפוטרופוס נעשה בבית המשפט, והוא האחראי על המינוי. במקרים רבים, הליך המינוי נעשה בצורה חלקה ומוסכמת על כל הצדדים, אך ישנם מקרים שבהם ההליך עשוי להימשך זמן רב בשל התנגדויות של גורמים שונים, ובהם בני המשפחה של ההורה הקשיש.

במקרים כאלה, על בית המשפט לבחון מצד אחד את מצבו של ההורה, על פי תוצאות הבדיקות שהוא עבר. זאת, על מנת לוודא שהוא אכן זקוק לאפוטרופוס שישמור על האינטרסים שלו. בנוסף, על בית המשפט לבחון את כל המועמדים שמעוניינים להתמנות לתפקיד האפוטרופוס, ולבחור את המתאים ביותר.

מהו תפקידו של האפוטרופוס?

בשורה התחתונה, האפוטרופוס ממונה לתפקידו על מנת לשמור על רווחתו של ההורה הקשיש, ועל בריאותו. מכיוון שההורה לא מסוגל לדאוג לעצמו בשל מצבו הרפואי, על האפוטרופוס לעשות זאת עבורו.

הוא אחראי על קבלת החלטות לגבי הליכים רפואיים שונים שעשויים ולחתום בשמו של ההורה המבוגר על מסמכים רפואיים שונים.

כמו כן, הוא אחראי על מצבו הפיננסי של הקשיש, ואחראי לוודא שהוא חי בתנאים ראויים בהתאם למצב שלו.

כאמור, מינוי אפוטרופוס הוא תהליך מלא אחריות ואסור להקל בו ראש. על מנת לעבור את ההליך הזה תוך שמירה על מירב הזכויות גם של ההורה הקשיש וגם של האפוטרופוס הממונה, מומלץ לפנות לעורך דין שמתמחה בדיני אפוטרופסות, על מנת לקבל ייעוץ וליווי מלא בתהליך הזה.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf