כאב אגן כרוני (גודש ורידי אגן)

כאב אגן כרוני (גודש ורידי אגן)

אחת מתוך שש נשים באוכלוסייה הבוגרת, סביר שתסבול מכאבים כרוניים באגן. מדובר בכאבים שנמשכים מעל לתקופה של שישה חודשים, מתחת לטבור, בבטן התחתונה והאגן ושהינם חמורים מספיק בכדי לדרוש טיפול רפואי ואף לגרום לנכות תפקודית. כאב אגן כרוני (גודש ורידי אגן) אם כן, הם לא תופעה נדירה כלל ואם את שקוראת כעת את המילים הללו מזדהה איתן, את לא לבד!

הבעיה היא, שאת התסמונת עצמה קשה מאוד לאבחן, בעיקר בשל מודעות נמוכה לקיומה בעולם הרפואה. לעתים, עוברות גם כמה שנים עד שהאישה מאובחנת ומקבלת טיפול יעיל. מדובר בתקופה ארוכה שבה מיטלטלת בין רופאים שמביטים בה בבלבול, ושני הצדדים חווים תסכול עד לרגע המיוחל שבו סוף סוף מתקבלת האבחנה המדויקת – מדובר על כאב אגן כרוני (גודש ורידי אגן) וכעת, קל יותר גם להתאים טיפול נכון.

מידע קריטי אודות כאב אגן כרוני (גודש ורידי אגן)

  • מהם הגורמים?כאב אגן כרוני (גודש ורידי אגן) נוצר בדומה להיווצרות דליות ברגליים. גודש ורידי האגן נוצר למשל כשישנו תפקוד לקוי בשסתומי הוורידים שמזרימים דם אל הלב, מפלג הגוף התחתון. בנוסף, שינויים הורמונליים בגוף האישה גם הם משפיעים על היווצרות התסמונת, כשלרוב היא מתפרצת לאחר הריון ראשון או שני.
  • מהם התסמינים? – בדרך כלל אנו שומעים על כאבים בבטן התחתונה; לעתים הוא חד צדדי בדגש על צד שמאל, לעתים הוא גם מקרין לירכיים והגב התחתון. לאחר עמידה ממושכת והליכה הכאב גובר, כך שבאופן טבעי האישה תעדיף לעבור למצב מאוזן. הכאבים מורגשים יותר גם בזמן ולאחר קיום יחסי מין. בנוסף, הכאבים מורגשים הרבה יותר בשעות הערב לאחר ימים עמוסים.
  • איך מאבחנים? – כאמור, סביר להניח שהאישה מגיעה לאבחון לאחר אינספור ביקורים אצל רופאי משפחה, רופא הנשים, אורולוג ושאר אנשי מקצוע שפשוט לא מצליחים לשים את האצבע על הבעיה. כשזו נשלחת סוף סוף לבצע צילום CT ניתן לראות בבירור שוורידי השחלה מורחבים, ולתת שם והכרה בסבל שלה. כעת, יתחיל גם שלב הטיפול המיוחל.
  • איך מטפלים? – המטרה היא לחסום את הוורידים הפגומים, בלי לפגוע בזרימת הדם באזור. את החסימה מבצעים באחת משלוש דרכים; צנתור וורידים ללא הרדמה – במסגרת ההליך מוזרק חומר ניגוד המדגיש את כלי הדם, כאשר הוורידים הפגומים נחסמים על ידי החדרת חומרים מיוחדים. השיטה הנוספת היא ניתוח לפרוסקופי – מדובר בהליך פולשני זעיר במסגרתו מחדירים מצלמה דרך חתכים קטנים בדופן הזרועות, וחוסמים את הדם מלזרום לוורידים. השיטה מבטיחה אמנם החלמה מהירה, אך היא דורשת ניסיון ומיומנות מצד המנתחים. האופציה האחרונה היא נטילת תרופות נוגדות דלקת או טיפול הורמונלי.

איך אפשר להגיע לאבחנה המדויקת כמה שיותר מהר?

כפי שצוין לעיל, הדרך לאבחנת כאב אגן כרוני (גודש ורידי אגן) דורשת לא מעט סבלנות ובעיקר זמן. מומלץ ליצור יומן כאב המפרט את זמני הופעת הכאב, בסמיכות לאיזו פעילות ומהי עוצמתו, מה עוזר להקל עליו והאם יש תסמינים נלווים, ועוד. ככל שקיים יותר מידע כך לרופאים המומחים יהיה קל יותר לאתר את הבעיה, לזהות אותה ולנטרל אותה.

יש להגיע לבדיקות גופניות וגניקולוגיות, כאשר בפעמים לא מעטות יהיה צורך בגישה רב מערכתית, כלומר בדיקות מקבילות של מומחים מתחומים שונים בכדי לקבוע את האבחנה המדויקת; גניקולוג, מומחה כאב, מומחה לבעיות מעיים, כירורג, אורטופד ועוד. הסיבה לכך היא שככל שעיניים מקצועיות ממגוון תחומים יבצעו את הבדיקות הנדרשות, כך סביר להניח שיגיעו למסקנה מדויקת ונכונה יותר.

.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf