הערכת שווי חברות – מעוניין לרכוש / למכור לחברה?

הערכת שווי חברות – מעוניין לרכוש / למכור לחברה?

בעזרת אילו כלים ואנשי מקצוע ניתן להעריך את השווי שלה?

הערכת השווי העסקי היא תהליך חשוב לחברות קטנות וגדולות כאחד, שמציעה לבעלים או לקונים פוטנציאליים שיטה אובייקטיבית שמאפשרת להעריך את שוויה של החברה. מומחים פיננסיים משתמשים במגוון כלים וטכניקות כדי לקבוע את שווי החברה כדי לגבש את מחירי המכירה, לקבוע את תנאי המיזוגים והרכישות או לחזות רווחים עתידיים.

עם זאת, תוכלו להעריך את שווי החברה בעזרת ארבע שיטות נפוצות המשמשות כלי בסיסי להפקת שווי החברה באופן שיטתי:

  1. הערכת שווי הספרים

השיטה הפשוטה ביותר, ובדרך כלל הפחות מדויקת מבין השיטות להערכת שווי העסק, מתמקדת כולה במאזן ובשווי ספרי הנכסים מינוס ההתחייבויות הרלוונטיות של העסק.

  1. הערכת החברה בבורסה

שיטה זו מתבססת על הערכתה של החברה הנסחרת בבורסה, על ידי שוק המניות. הערכה זו יכולה לשמש בסיס לקביעת שווי החברה שלכם, במיוחד בהשוואה לחברות הדומות לה.

שיטה זו להערכת שווי חברה בוחנת בדרך כלל

  • את הרווח התפעולי, כלומר את ההכנסות והרווחים לפני ריבית, מיסים, הפחתות ופחת – EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization):
  • ב- 12 החודשים האחרונים – LTM (Last Twelve Months)
  • וב- 12 החודשים הבאים – NTM (Next Twelve Month)
  1. הערכת עסקאות

גישה זו להערכת שווי החברה מתבצעת בתהליך הדומה להערכת החברה בבורסה, אבל המיקוד הוא על העסקאות האחרונות. כלומר, ניתן להגיע לאומדן שוויה של החברה על ידי התבוננות ברווח התפעולי EBITDA)); ב-LTM, וב-NTM – עבור העסקאות האחרונות, והחלת נתונים אלה על החברה.

  1. היוון תזרים המזומנים

בעוד ששלושת השיטות הקודמות שתוארו למעלה מתמקדות יותר בביצועים ההיסטוריים של החברה, שיטת היוון תזרים המזומנים מונעת כמעט אך רק מהביצועים החזויים של החברה לטווח הארוך.

שיטה זו מתבססת על תזרים המזומנים העתידי שהחברה תמשיך להפיק באופן קבוע, והוון תזרים מזומנים זה לערכים הכספיים של היום.

תזרים מזומנים הוא הקובע העיקרי היחיד בקביעת שווי החברה שלכם. די קל להבין זאת: כמה מזומנים יצרתם? וכמה מזומנים תצרו בעתיד? ככול שתזרים המזומנים במודל העסקי שלכם הוא עקבי ויציב יותר, כך ערך החברה שלכם יהיה גבוה יותר.

ממוצע משוקלל

שקלול של ארבעת השיטות השונות הללו לקביעת שווי החברה, יכול לאפשר לכם להגיע לשווי המשוער הכולל של החברה.

  • השיטה להערכת שווי החברה על פי הספרים מקבלת את המשקל הנמוך ביותר. זאת משום שהיא הכי פחות מייצגת, כמעט בכול המקרים, את ערכה האמתי של החברה.
  • שלוש השיטות האחרות מקבלות משקל שווה.

שקלול זה מאפשר לכם להגיע להערכת שווי חברה קרוב למדי להערכתם של מומחים להערכת שווי חברות, כל עוד אתם משתמשים במידע אמין וזמין בכול שיטה ושיטה.

לבסוף, צריך לקחת בחשבון שקיימים כמה אלמנטים סובייקטיביים שיכולים להשפיע על הערכת שווי החברה. עם זאת, בעזרת 4 השיטות הכלליות הללו, אתם אמורים להיות מסוגלים לקבל אומדן של שווי החברה.

אם אתם זקוקים להערכת שווי שמבוססת על בדיקה רצינית יותר, יש להתייעץ עם מומחה להערכת שווי שיוכל ליישם עקרונות רלוונטיים אלה ואחרים על הערכת השווי החברה שלכם, בפירוט רב יותר.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf