הסתלקות מירושה – מה חשוב לדעת?

הסתלקות מירושה – מה חשוב לדעת?

האמונה הרווחת בקרב הציבור הרחב, נוגעת לכך שמי שמקבל ירושה, נמצא כיורש עיזבון או שהוא חלק מזוכים בצוואה – הוא אדם בר מזל וכי נפל בחלקו הזדמנות טובה לשפר את מצבו הכלכלי וליהנות מרכוש ומהון. ואכן, במרבית המקרים קבלת ירושה תעזור למי שזקוק לסכומי כסף, נכסים להשקעה, קרקעות ופריטים אחרים שעוברים מן המוריש אל היורש.

הצד השני והפחות מוכר לציבור – נוגע לעיזבון בעייתי או ירושה שאינה מטיבה עם מי שמקבל אותה. זאת במקרים של נכסים עליהם שעבודים וחובות, קרקעות שיש בהן מחלוקת (או שיש לשלם בגינן קנסות ומיסים), כמו גם שאר חפצים, מבנים ורכוש מכביד, או כזה שעלול להוביל לסכסוכים בין היורשים.

במקרים כאלה, ניתן לבצע הסתלקות מירושה, אך יש לעשות זאת באמצעות עורך דין מקצועי אשר יוכל לנהל את ההסתלקות על הצד הטוב ביותר, או לחילופין להגיע להסכם בין היורשים.

למידע נוסף בקרו באתר של משרדי עורכי דין גולדשטיין.

אבל מה זה אומר הסתלקות מירושה?

על פי סעיף 6 לחוק הירושה, מי שרוצה לבצע תהליך של הסתלקות מצוואה – לא ייחשב לאחר מכן יורש חוקי של המוריש. באופן זה יכול מי שרוצה להסתלק מירושה (מכל סיבה) להתנער מכל קשר לעיזבון ולפנות את מקומו עבור מישהו אחר.

חשוב לדעת כי ההסתלקות לא נעשית רק בשל רצון להתנער מחובה כזאת או אחרת, אלא לעיתים הפעולה נעשית בשל רצון לתת ליורשים אחרים, למשל הורה שהוא בן זוג של המנוח, את הרכוש או את הממון. את התהליך מבצעים לאחר פטירתו של המוריש יחד עם הבקשה למתן צו ירושה, אך אי אפשר לבצע את ההסתלקות בזמן שהמוריש עדיין בחיים.

הסתלקות על מנת להימנע מתשלום חוב של המסתלק אינה לגיטימית ובית המשפט עלול לפסול אותה כיון שנעשתה שלא בתום לב. חזרה מהסתלקות אינה אפשרית אלא במקרה של הסתלקות קטין או פסול דין ללא אישור בית המשפט או במקרים חריגים בהם יורש הסתלק מחלקו בירושה עקב הטעיה או כפיה.

איך מסתלקים מצוואה?

כדי להסתלק מהצוואה או מהעיזבון, יש לפנות אל עורך דין מקצועי אשר ישלח בקשה למתן צו ירושה יחד עם חתימה על תצהיר המורה על רצון לא לקחת חלק בחלוקת הרכוש. ההסתלקות יכולה להיות כללית או לטובת אדם ספציפי שהינו ילד, בן הזוג, או אח של הנפטר. את התהליך מתחילים על ידי חתימה על תצהיר הסתלקות מירושה, תוך פירוט היורשים העתידיים. לאחר מכן יחליט רשם הירושות או בית המשפט אם הדבר אפשרי וייתן אישור לפעולה.

לסיכום, להיות חלק מהיורשים על פי צוואה לאו דווקא אומר כי כעת תקבלו ממון רב, אלא לעיתים ישנה סיבה לא להיות מעורבים בירושה או בצוואה ולא לקחת חלק בחלוקת עיזבון. במקרים כאלה יש לפנות אל עורך דין מקצועי שיוכל ללוות אתכם מתחילת התהליך, עד סיומו.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf