הסדר טיעון בדו"ח תעבורה

הסדר טיעון בדו"ח תעבורה

מידי יום ביומו נרשמים בכבישי ישראל אלפי דוחות תנועה לנהגים העושים שימוש בכבישים השונים. דו"ח תנועה הינו מושג כללי לקשת רחבה של עבירות תנועה אפשריות המתבצעות על ידי נהגים בכבשים ובגינן רושמת משטרת ישראל דוחות תנועה. הסדר טיעון בדו"ח תעבורה הינו למעשה פעולה המתבצעת על ידי עורך דינו של הנהג אל מול לשכת התביעות של משטרת ישראל. במסגרת הסדר הטיעון, פועל עורך דין תעבורה לביטול הדו"ח או לחילופין כאשר הדבר אינו מאפשר זאת, לשינוי סעיף העבירה לעבירה ללא ניקוד כך שרישיון הנהיגה של הנהג ישמר והוא לא יצטרך לבצע אמצעי תיקון שונים לצורך חידוש הרישיון על ידי משרד הרישוי.

למה נועד הסדר טיעון ומה מטרתו

עסקת טיעון בעבירות תעבורה למעשה משקף את רצון שני הצדדים דהיינו התביעה המשטרתית והנאשם/הנהג להגיע לעמק השווה בכל הקשור לטיפול בדו"ח אשר נרשם לו ולסיימו בתוצאה ידועה מראש המוסכמת על הצדדים. הסדר טיעון בעיקרו נעוץ בכשלים הקיימים בדו"ח אשר לאחר בחינתם העלו סימן שאלה בנוגע ליכולת המשטרה להוכיח את אשמתו של הנהג במיוחס לו. במסגרת הסדר טיעון, ניתן להגיע כמעט לכל תוצאה רלוונטית לרבות ביטול הדו"ח או שינוי סעיף העבירה המופיעה בו. במסגרת הסדר טיעון ניתן אף להגיע להסדר חלקי כאשר על חלק מרכיבי הענישה ישנה הסכמה ולגבי סעיפים אחרים לא. הסדר טיעון הוא למעשה כלי משפטי בסיסי של עורך דין תעבורה בטיפול בדוחות תעבורה ושמירה על רישיון הנהיגה של לקוחותיו.

פעולות מקדימות להסדר טיעון עם התביעה

טרם תקבע הפגישה עם התביעה המשטרתית לגבי הדו"ח המשטרתי, יש לצלם את מלוא חומר החקירה הרלוונטי לדו"ח לרבות סרטוני וידאו ככל ויש כאלה וכן כל דו"ח פעולה או מזכר רלוונטי. צילום חומר החקירה חיוני ונחוץ לעורך הדין לצורך הפניית התביעה המשטרתית לכשלים העולים מחומר הראיות אשר מעמידים בספק את הרשעתו של הנהג בדין. לאחר צילום החומר הרלוונטי, יש לערוך רשימת כשלים העולה מהחומר ולגשת עמה ללשכת התביעות. במסגרת פגישה עם תובע מוסמך, יש להפנות את התובע לכשלים העולים מחומר החקירה ובהתאם לחומרת העבירה וסוגה, לחתור להסדר טיעון אשר יוביל לביטול כתב האישום או לשינוי סעיף העבירה לעבירה אשר אינה נושאת ניקוד לצדה.

הסדר טיעון, מה ניתן להשיג באמצעותו

במסגרת הסדר טיעון, ניתן להביא כמעט לכל תוצאה אפשרית בהליך דיני תעבורה החל מביטול הדו"ח כליל ועד לשינוי משמעותי בסעיף העבירה לעבירה ללא נקודות או לעבירה אשר לא תפגע ברישיונו של נהג חדש.  העונש אשר יוסכם בין עורך דינו של הנהג לבין התביעה המשטרתית ברוב המקרים יגזר מעוצמת הראיות הקיימות בתיק ביחס להרשעת הנהג במיוחס לו. ככל והראיות חלשות יותר, כך ניתן להגיע להסדר טוב ומקל. מאידך, ככל והראיות חזקות וכמעט לא קיימים כשלים בחומר הראיות, התביעה רשאית לסרב להגיע להסדר טיעון ומשכך על הנהג ועורך דינו לשקול את צעדיהם בהתאם.

האם בית המשפט חייב לקבל את הסדר הטיעון?

חרף ההסכמות בין התביעה המשטרתית לעורך דינו של הנהג, הרי שבית המשפט אינו כפוף להסדר הטיעון וביכולתו שלא לקבלו. טרם הודאת הנהג במיוחס לו במסגרת הסדר הטיעון, יודיע בית המשפט לנהג כי הוא אינו כפוף להסכמות ורשאי הוא להטיל עליו עונש אשר ימצא לנכון.

לרוב, בתי משפט אינם חורגים מהסכמות אשר הושגו בין הצדדים והדבר יעשה במקרים חריגים בהם העונש שהוטל על הנהג חורג באופן קיצוני מהמקובל ועלול לעורר ביקורת משפטית וציבורית. יש לזכור כי הסדר טיעון בדו"ח תעבורה הינו פעולה משפטית הדורשת ניסיון והכרת החוקים הרלוונטיים. באמצעות עורך דין תעבורה המתמחה בתחום משפטי זה ניתן לבוא בדברים עם התביעה המשטרתית ובכל להבטיח שמירה על רישיון הנהיגה.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf