המדריך המלא לתביעת הוצאת דיבה

המדריך המלא לתביעת הוצאת דיבה

הוצאת דיבה, מהוה מונח מקובל לפרסום לשון הרע. למעשה, ההגדרה המשפטית ללשון הרע מוזכרת בסעיף 1 לחוק איסור לשון הרע התשכ"ה 1965. כפי שמצוין בחוק ביטוי אשר יש בו מן ההשפלה, ביזיון או פגיעה במשלוח היד. הפסיקה עוד מוסיפה כי יש לבחון את הביטוי הפוגעני באופן אובייקטיבי והכוונה היא לבחון את המשמעות הסבירה של הביטוי שהוא זה המהווה את הוצאת הדיבה כפי שהיא באה לביטוי בעיני אדם מן המניין, לכאן או לכאן. על מנת לבחון, אם אכן קיימת עילה לתביעת הוצאת דיבה, יש לפנות אל עורך דין לשון הרע, אשר יבחן את הנתונים ויאמר לכם, אם אכן תוכלו לתבוע ומה הסעד בגין תביעה זו.

בעידן המדיה והאינטרנט בכלל, ישנן יותר תביעות בגין לשון הרע והוצאת דיבה. הוראות החוק של איסור לשון הרע, מקנות מצן הגנה על הזכות החוקתית של כל אדם לכבוד ולשם טוב, ע"י צו איסור פרסום בנוגע למיד ופרטים שעשויים לפגוע, להשפיל ולבזות אדם. למשל, בגדר המונח "הוצאת דיבה" נכללים אירועים אשר מהווים עילה לתביעה נזיקית ע"י הגורם הנפגע כגון: פרסום כתבה בעיתון, באינטרנט או כל התבטאות או פרסום כלשהו שאינם נכונים. בגלל השימוש הגובר באינטרנט, קיימת עלייה בתביעות ולכן עורך דין לשון הרע מוצא עצמו מעורב בתיקים רבים בנושא זה של תביעות.

התנאים לעבירת הוצאת דיבה ועילה לתביעה

ביהמ"ש יבחן תנאים ולכן אם מדובר על פרסום של מידע שלילי ומכפיש. יש לבחון את היקף הנזק שנגרם לאדם מאותו פרסום, היות וככל שהנזק יהיה רב ותר כך הפיצוי בעדו יהיה גבוה יותר. גם הכוונה, נבחנת בביהמ"ש, היות וישנם מקרים, אשר בהם מי שלטענת הנפגע פרסם לשון הרע, הוא למעשה לא התכוון להזיק, כי אם להביע דעה או עמדה אישית. אם ביהמ"ש יחליט בסופו של דבר, לאחר שבחן את הנתונים לעילת התביעה ויחליט, כי  הנתונים מצדיקים תביעה. ישנה חשיבות גבוהה לסוג ואופי הפיצוי אשר נקבע ע"י ביהמ"ש. תובע עשוי לקבל פיצוי כספי בגובה של 70,000 ₪, במידה והוצאת דיבה הייתה כרוכה בהוכחה ממשית של כוונת פגיעה במזיד בכבוד ומוניטין של אדם, פיצוי זה, עשוי להגיע לסכום של 140,000 ₪.

במרבית המקרים, תביעת לשון הרע מגיעה לתביעה אזרחית אך לפי סעיף 68 לחוק הסדר הדין הפלילי, ניתן להגיש קובלנה פלילית באופן פרטי באמצעות עו"ד פלילי שהוא גם עורך דין לשון הרע. למרות שתביעה פלילית מנוהלת לרוב ע"י המדינה כנגד נאשמים, במקרה זה התביעה הינה חמורה יותר, היות והליך זה, כולל גם רישום פלילי שילווה את מי שנתבע למשך שנים רבות ויהווה עבורו כתם אישי ומכשולים במציאת מקום עבודה, או איסור לעסוק במקצועות מסוימים.

מדוע חשוב כי עו"ד המומחה בתביעות דיבה ייצג אתכם?

המחוקק מתייחס בחומרה רבה להתבטאויות אשר מהוות הוצאת דיבה ולשון הרע, אך יחד עם זאת, מדי שנה מוגשות לביהמ"ש תביעות רבות של הוצאות דיבה, כאשר חלק מהן, אף אינן מוצדקות. במקרים כאלה, ביהמ"ש יפסוק פיצוי נמוך מהמקובל.  זו הסיבה, כי רק עורך דין לשון הרע, אשר מתמחה בתחום זה שנים והוא בעל הצלחות רבות בנושא, בעל שם ומוניטין, יוכל להציג את הדברים בביהמ"ש, תוך עמידה מדויקת על השלכות הפרסום וכן, הוא אף יתבסס על אסמכתות משפטיות, אשר יש בהם למקסם את הפיצוי המגיע לתובע .

לפגישה וייעוץ מקצועי מומלץ לפנות אל עורך דין שאול רן המובילים בתחום.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf