האם ישראל מוכנה למלחמה בשתי חזיתות?

האם ישראל מוכנה למלחמה בשתי חזיתות?

בצל הבחירות, תקופת החגים, תחילת שנת הלימודים והשקט היחסי שמדי כמה שבועות מופר בבוטות בדרום המדינה, ישנה מציאות מורכבת עד מאוד, מציאות שמצריכה מלאכת מחשבת וצעדים של שחקני שחמט מקצועניים, כי גם אם הצימרים בצפון מלאים ואנשים נהנים משגרה מבורכת, הרי שמתחת לפני השטח יודעי דבר עמלים עבור היום הבא, עבור הרגע שבו נידרש מחדש להוכיח מי היא מדינת ישראל – מי אלו הלוחמים, המצביאים ועד כמה ברגע האמת אנו נכונים לתת את הכול על מנת להגן על זכות קיומנו במדינת ישראל, המדינה שמבחינה סוציולוגית ממוקמת באופן מאתגר עד מאוד, מדינה שמוקפת באויבים ועל כן כל הזמן עליה להיות עם עין אחת פתוחה לצד תוכנית מגירה והיערכות מלאה. 

מצפון מדרום ומפנים הארץ

מי שמעט חופר בחדשות, מוצא שמלחמה בצפון אכן צפויה, כאשר הפעם הצפון כולל מכלול מלא: לא רק המשטר הסורי בתמונה, אלא גם החיזבאללה ואיראן. מבקשים מעט רקע? איראן עושה כל מאמץ להתבסס בסוריה, ואילו רוסיה מעניקה לה רוח גבית. עם כל זאת אינו מספיק, הרי שגם קיימים טילים מדויקים של חיזבאללה לצד שאר אמצעי לחימה מתקדמים. כמו כן, יש להיות מוכנים לכך שאם אכן יחל עימות בצפון, גם בעזה ינצלו את ההזדמנות, משמע ניאלץ להוכיח שאנו מסוגלים לפעול במקביל, וזהו מצב מאתגר שמדינת ישראל נערכת אליו ימים כלילות. בנוסף, גם אזור יו"ש עשוי לתסוס, ועל כן האתגר עומד להיות משמעותי ביותר.

מצב המוכנות בעורף

לצד האיום ולצד המוכנות הצבאית, גם מוטב להבין מה קורה בעורף – כיצד בעורף נערכים בכדי למזער נזקים ובכדי למקסם את יכולת ותחושת ההגנה. ובכן, קיימת תוכנית פינוי של ישובים לאזורים מוגנים, פעילי צח"י (צוות חירום וחוסן יישובי) עורכים תרגולים, במערכות הלימוד מתרגלים כיצד מתפנים בעת אזעקה וכמובן שכל בית חדש מחויב בבניית ממ"ד. הממ"ד הנו חדר שאומנם נחשב יקר (בערך כ80,000 ש"ח), אך גם חדר שמעניק שקט נפשי והגנה אידאלית בעת מתקפה, כך שנחסך הצורך לצאת למקלט הציבורי או לצאת לחדר המדרגות.

היערכות אישית

לצד המוכנות בעורף, יש להציף קושי ממשי, והוא שלמרות התקנים שמחייבים בתים חדשים לבנות ממ"ד, גם ישנן לא מעט משפחות ללא ממ"ד (ואפילו ללא מקלט ראוי), ועל כן ברגע האמת אותן משפחות יצטרכו לסמוך על המזל, או למהר לחדר המדרגות, המקלט השכונתי, הבית של השכנים וכדומה, משמע מדובר בפתרונות שללא ספק אינם נוחים, במיוחד אם מדובר במבוגרים וילדים. מה הוא אם כן הפתרון? ראוי לשקול מיגון של חדר בבית – להפוך חדר רגיל לממ"ד.

ימים של שקט

לסיכום נציין שלצד צל הסכנה, גם ישנו צד שפועל לטובת המטרה (הגנה מלאה) ואף צד שאינו נשאר שאנן ובו זמנית מסיק מסקנות ממקרים עברו, ולכן בהחלט ניתן להוריד את מפלס החרדה. מכאן שכיום המוכנות של העורף מתמקדת בצרכי האזרח, מתוך מטרה שימשיך לתפקד כרגיל עד כמה שניתן, ובין היתר נרקם מענה עבור צורכי קיום – קרי היערכות מבחינת רפואה, שירותי סעד ואספקת מזון. שנסכם? חשוב להיות ערוכים ושנדע ימים שקטים ובטוחים!

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf