באילו מקרים כדאי לבצע בדיקת פוליגרף לעובד?

באילו מקרים כדאי לבצע בדיקת פוליגרף לעובד?

יחסי עובד מעביד הם יחסים מורכבים. מצד אחד במקרים רבים מתפתחת חברות, ואפילו ארוכת שנים (גם בעידן שבו שוק התעסוקה מתאפיין בתזזיתיות), ואיתה גם מחויבות הדדית. מצד שני לא תמיד ישנה זהות אינטרסים בין בעל העסק לבין מי שעובד עבורו, וגם האמון אינו אוטומטי. מחקרים שונים מגלים שאחד מכל 3 עובדים יתנהג במקרים מסוימים בדרך שאינה מקובלת על המעסיק. אמנם לא תמיד מדובר בנזקים חמורים, ולמעשה לרוב בעלי העסק יכולים להכיל את ההתנהלות הזו (מה גם שאין טעם להחליף את העובדים כל שבוע) – אבל יש גם מצבים שבהם העסק עלול להיפגע.

הסיכון להיווצרות מצבים אלה מייצר דילמה לא פשוטה: מצד אחד כל מעסיק רוצה לבטוח בעובדיו וגם לשדר להם את המסר שהוא בוטח בהם. מצד שני אי אפשר כאמור לתת אמון עיוור. בדיקת פוליגרף לעובד מספקת למעסיק מידע מהימן ויקר ערך, שעל הבסיס שלו ניתן לקבל החלטות מיטביות.

חשד להתנהלות לא תקינה

בכל מצב שבו יש חשד להתנהלות בעייתית – בין אם מדובר על העברת אינפורמציה למתחרים, בין אם על גניבות ממקום העבודה (של פריטים קטנים או של ציוד יקר), בין אם נעשה שימוש בחומרים אסורים בשעות העבודה ובין אם העובד "רק" לא ממלא את תפקידו כפי שמצופה ממנו – כדאי לבצע בדיקת פוליגרף לעובד.

אמנם תיתכן אי נעימות מסוימת לפני הבדיקה, אבל גם לעובדים שמתנהלים לפי הכללים ברור שאין להם סיבה להיעלב ושזו דרך מצוינת להעניק שקט נפשי למעסיקים (וגם הזדמנות טובה עבורם להוכיח שהם נכס לעסק).

בדיקות תקופתיות

אופציה נוספת היא קיום בדיקת פוליגרף לעובד באופן קבוע, למשל אחת לשנה או שנתיים. מדיניות שכזו נהוגה בעיקר במקומות עבודה רגישים – למשל שירותי הביטחון – ולעובדים ברור שזה המצב מהיום הראשון שלהם בעבודה. הבדיקות השגרתיות מאפשרות למנהלים בארגון לדעת שהם יכולים לסמוך על כל מי שמהווה חלק מהארגון, ובעצם מבטיחות תפקוד מיטבי.

כשמדובר על בדיקות תקופתיות ישנה חשיבות רבה במיוחד לתכנון נכון ולהכנת השאלות המדויקות. בנוסף נדרשת רגישות מרבית כלפי מי שמגיע לבדיקה, ולכן בחירת המכון שבו מתנהל התהליך היא בחירה שיש להקדיש לה את מלוא תשומת הלב.

בדיקת פוליגרף לעובד לפני קבלה לעבודה

בלא מעט מקומות עבודה נהוג לבצע בדיקת פוליגרף לעובד חדש, וליתר דיוק עוד לפני שנחתם איתו סופית החוזה אלא כחלק מתהליך המיון. במציאות שבה לאיכות ההון האנושי יש השפעה עצומה על תפקוד העסק, פוליגרף הוא כלי עזר מעולה למעסיקים ולמנהלי כוח האדם. בעזרת המכשיר שחושף מתי העובד אומר אמת ומתי לא, ניתן לקבל תמונת מצב מלאה ואמינה אודות העבר של כל מועמד לעבודה, וכך לדעת אם אפשר לסמוך עליו ואם הוא אכן מתאים לתפקיד המיועד לו.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf