איך לבחור עורך דין מומלץ לדיני עבודה

איך לבחור עורך דין מומלץ לדיני עבודה

מדינת ישראל היא מדינת חוק. במדינה כמו זו, הרי שלכל עובד יש זכויות, מעצם היותו אזרח המדינה. בעבר, בעת העתיקה, לא היו מושגים כמו זכויות עובדים וכל בעל עסק, מפעל או בעל הון, יכול היה לעשות מה שהוא רוצה בעובדים שלו, כאילו היו רכושו הפרטי. מספיק לחזור לסיפורים על ארצות הברית בימי העבדות ולסיפור המופת של ויקטור הוגו 'עלובי החיים', כדי לשמוע על האופן בו מעבידים התייחסו לעובדים, עד לפני מאתיים שנה. אנחנו כמובן חיים בעידן אחר וכזה המאפשר לכל עובד להילחם על הזכויות שלו, במידה והמעסיק פגע בהן באופן כזה או אחר. במאמר הבא אנחנו נדבר בהרחבה על זכויות העובדים ועל התפקיד של עורך דין מקצועי בתוך המשוואה.

איך החוק מתייחס לקשרים בין עובד ומעביד

החוק הישראלי, שואב מהעקרונות של הצהרת פילדלפיה, אשר נכתבה בשנת 1944. בגדול, מהות החוק שואבת מהעובדה כי העבודה של העובד, היא לא מצרך וכי הגנה על הזכויות של העובד, היא למעשה, הגנה על זכויות האדם. חוקי המגן, אלו קבוצה של חוקים, אשר מסדירים את מערכת היחסים בין העובד והמעביד. למשל, אפשר למצוא באוסף החוקים הללו, הנחיות מפורשות בנוגע לשעות עבודה ומנוחה. כך שגם אם העובד מעוניין לעבוד עשרים וארבע שעות ביממה שבעה ימים בשבוע, הרי שהאפשרות הזו לא קיימת, משום שהדבר מנוגד לחוק. חוקי המגן מסדירים את גובה השכר המינימלי אותו המעביד מחוייב לתת לעובד ואת התשלום עבור זכויותיו הסוציאליות של העובד, למשל, ביטוח לאומי או מס בריאות וכיוצא באלו.

מלבד החוקים הללו, אשר מתייחסים לכל מערכת יחסים בין עובד ומעסיק, הרי שיש עוד סדרה של חוקים, המקנים לעובדים את הזכות להילחם על זכויותיהם תוך משא ומתן עם המעסיק. בין היתר, אפשר למצוא בסל החוקים הללו את זכות ההתאגדות, זכות השביתה, הזכות לערוך חוזים קיבוציים וכן הלאה.

חשוב לזכור, חוקי העבודה, הם שניים בחשיבותם ובאים רק לאחר מימוש חוקי המגן. למשל, אי אפשר לחתום על חוזה קיבוצי המחייב את העובדים לעבוד באופן הסותר את חוקי המגן בדרך זו או אחרת.

אם הכל כתוב בחוק, איפה הבעיה?

עד כאן הכל טוב ויפה, כאמור, דיני העבודה הם נגזרת של חוקי היסוד הרואים בכל אדם אזרח שווי זכויות. אבל, במציאות, הרי שלא הכל שחור ולבן. לא פעם ולא פעמיים, עו"ד דיני עבודה נקרא לדגל, בשל סכסוכים משפטיים, בהם אחד הצדדים טוען לפגיעה מצידו של המעסיק. הדיון יכול להיות על טיב הקשר בין נותן השירות למעסיק, למשל, במקרה בו החברה או הארגון מעוניינים לקבל שירות מעובד 'עצמאי', רק בשביל להימנע ממתן זכויות סוציאליות. יש מקרים בהם התעמרות מצד מנהל או מנהלת, פוגעים בזכויות של העובד ויש דיונים משפטיים הנוגעים לזכויות של קבוצת עובדים, בנוגע להסכם קיבוצי מתגבש וכן הלאה.

במילים אחרות, אנחנו יכולים לראות איך העבודה של עורך דין דיני עבודה, היא לא עבודה פשוטה. הרי אנחנו מדברים על תחום רחב היקף, כאשר כל הליך משפטי יכול להיות בעל השלכות דרמטיות על החיים של כל אחד ואחת.

מה עליכם לעשות במידה ונפגעתם במקום העבודה

מקום העבודה הוא מקום בו אנחנו מבלים חלקים גדולים משעות היום שלנו. העבודה היא המקום בו רבים מקבלים תחושה של הגשמה עצמית והיא גם זו המספקת לנו משאבים כלכליים, המאפשרים לנו לדאוג לנו ולבני המשפחה והקרובים לנו. אי אפשר לנתק את היחסים של העובד והמעביד מהעובדה כי אנחנו מדברים על מערכת עדינה, רגישה וכזו שאנחנו לא יכולים להתייחס אליה בשחור ולבן. לצורך ההמחשה, בחורה צעירה החווה הטרדה מינית במקום העבודה, על בסיס יומי, היא לא רק עובדת אשר זכויותיה נפגעו, אלא, היא מי שעוברת חוויה אישית, לא פשוטה, כזו אשר מונעת ממנה להזעיק עזרה מקצועית בזמן.

לכן, חשוב לנו להגיד כי הדבר הראשון שכל עובד או עובדת צריכים לשאול את עצמם, זה האם יש חשד לפגיעה בזכויות שלהם. מכאן, ההמלצה היא לפנות ישר לאיש מקצוע, עו"ד דיני עבודה במקרה הזה, כדי להבין, האם ההנחה שלהם נכונה ומה אפשר לעשות. אל תשכחו, מדובר על שלב ראשוני, אשר מתמקד בקבלת ידע מבל ניסיון. אף אחד לא מאזין לכם ועצם יצירת הקשר עם עורך הדין לא יכולה לפגוע בכם בשום צורה. אל תוותרו על השיחה הזו משום שכל עוד לא יהיה לכם הידע הדרוש לכם, אתם עלולים לעשות טעויות שיהיו להם השלכות מרחיקות לכת בטווח הארוך.

איך לבחור את עורך הדין המתאים לכם

עורך דין הוא בעל מקצוע, נותן שירות לכל דבר ועניין. לדיון משפטי הנוגע לדיני עבודה, כאמור, יכול להיות בעל השלכות מרחיקות לכת על החיים האישיים שלכם. לכן, אל תקלו ראש בבחירה של בעל המקצוע המתאים לעסוק בעניינכם. ממש כמו שלא הייתם רוצים לקבל שירות מחשמלאי לא מנוסה, בשביל לתקן את מערכת החשמל בבית, הרי שאתם צריכים לשאול את עצמכם, מי בעל המקצוע אשר תרצו להפקיד בידיו את המלחמה על הזכויות שלכם.

אנחנו רוצים לתת לכם כמה טיפים לבחירה נכונה של עו"ד דיני עבודה מנוסה:

  1. חשוב לשאול את עורך הדין, האם הוא מבין בתחום בו אתם מעוניינים לדון: כאמור, דיני עבודה לא מתייחסים לחוק אחד או שניים, אנחנו מדברים על שורה ארוכה של חוקים, הנוגעים לאינספור סיטואציות ביחסים בין העובד והמעביד. עו"ד דיני עבודה מומלץ הוא בראש ובראשונה מי שיש לו ניסיון וידע מקצועי, רלוונטי במקרה שלכם. למשל, אם אתם קבוצה של עובדים, המעוניינים לחתום על חוזה קיבוצי, זה לא חכם לפנות לעורך דין המומחה במאבק על זכויותיו של עובד עצמאי. מטבע הדברים, ישנם עורכי דין וותיקים, המתמחים בשורה ארוכה של תחומים. אבל בכל מקרה, תמיד טוב לערוך תיאום ציפיות מסודר מראש.
  2. מערכת היחסים עם עורך הדין היא גם מערכת יחסים אישית: אנחנו כבר דיברנו על כך, אבל חשוב לנו להדגיש את הנקודה הזו שוב. מערכת היחסים עם מקום העבודה שלנו, היא מערכת יחסים רגישה ועדינה, בייחוד לאור העובדה כי מדובר על המקום אליו אנחנו מגיעים בכל בוקר וממנו אנחנו מתפרנסים. לכן, גם האדם בו נבחר להיאבק על זכויותינו, צריך להיות מי שאנחנו יכולים לבטוח בו. אל תוותרו על האינטואיציה שלכם וכמובן, תמיד טוב לבחור בבעל המקצוע הוותיק ביותר, זה שאפשר ללמוד עליו ועל אופי העבודה שלו, ממקרים קודמים.

הכי חשוב זה לא לוותר על המגיע לכם על פי חוק

גם אם אתם נתונים היום לסיטואציה בלתי אפשרית, גם אם אתם מרגישים כאילו חרב מונחת מעל הצוואר שלכם, אל תחששו. אנחנו חיים בעידן מתקדם, עידן בו לכל אחד יש את הזכות להילחם על המגיע לו על פי חוק. בין אם אתם רוצים לברר משהו קטן ובין אם אתם רוצים להבין האם יש כאן מקום לתביעה משפטית של המעסיק, הרי שבכל מקרה, אין סיבה לא לפנות כבר היום, לבעל מקצוע בעניין הזה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf