איך באמת נכון ללמוד אנגלית? ריאיון עם אורית שבח, יזמית רמת גנית

איך באמת נכון ללמוד אנגלית? ריאיון עם אורית שבח, יזמית רמת גנית

אורית שבח, ילידת ותושבת רמת גן, היא הבעלים והמנהלת של TopEnglish, בית ספר ללימוד אנגלית הממוקם בעיר. בריאיון איתה היא מספרת מה גרם לה לפתוח עסק עצמאי להוראת אנגלית, איך השפיעו עליו הקורונה והמלחמה ומה ההמלצות שלה למי שרוצה לשלוט באנגלית.

על קיר משרדה של אורית שבח, הבעלים והמנהלת של TopEnglish, בית ספר ייחודי ללימוד אנגלית, תלויה תמונה של נוף ניו יורקי. תלמידיה הרבים לאורך השנים הגיעו לכל קצוות העולם הדובר אנגלית – ארה"ב, קנדה, בריטניה, אוסטרליה, דרום אפריקה וכן מדינות רבות באירופה. אבל אורית בחרה למקם את העסק שלה דווקא בעיר הולדתה, רמת גן.

למה רמת גן, אורית?

אני עצמי ילידת רמת גן, אז אני מאוד מחוברת לעיר הזאת. כאן אני מרגישה הכי בבית. אני חושבת שזאת עיר מאוד נעימה ומשפחתית אבל גם עם וייב צעיר. ולא פחות חשוב, זאת עיר שרמת החינוך שלה, בעיניי, היא מהגבוהות שיש.

גם העסק שלך הוא בתחום החינוך. ספרי עליו קצת – מה ואיך מלמדים בו?

במשך 13 שנה, העסק שלי התמחה ספציפית בהכנה למבחנים אקדמיים באנגלית שנדרשים בארץ ובחו"ל (אמירנט, TOEFL, IELTS) ובאנגלית עסקית. בשנה ומשהו האחרונות העסק עבר קפיצת צמיחה והתחלנו גם להעביר חוגים וקייטנות לילדים בשיתוף פעולה עם מפעלי בית עמנואל ולהציע קורסים ללימוד אנגלית מדוברת בשלוש רמות – בסיסית, בינונית ומתקדמת. הרעיון מאחורי פיתוח קורסי האנגלית המדוברת היה לקחת את הידע והמקצועיות שרכשנו במהלך כל השנים שבהן הכנו תלמידים ללימודים ומגורים בחו"ל ולהוסיף להם ממד חווייתי. מי שבא ללמוד אצלנו לא סתם יושב ומקשיב למורה "מעבירה חומר" אלא משתתף פעיל בשיעור, שכולל שיחות בזוגות ושלשות, דיונים קבוצתיים, משחקי תפקידים, האזנה לשירים, צפייה בסרטונים ועוד, כי כשאדם מרגיש שהוא חלק מחוויה זה מניע אותו לדבר יותר, כדי לא להישאר בחוץ.

 

צוות TopEnglish

 

בואי רגע נחזור להתחלה. איך בכלל הגעת להקים עסק להוראת אנגלית ולמה?

תמיד אהבתי אנגלית ולמדתי אנגלית בכיף, דרך שירים, סרטים, סדרות. כשגדלתי עשיתי תואר ראשון בספרות אנגלית ובלשנות והמשכתי לתואר שני בספרות אנגלית. אחרי הלימודים עבדתי בחברת קידום והכנתי תלמידים לחלק המילולי של מבחן GMAT, המיועד למועמדים לתואר שני במנהל עסקים באוניברסיטאות יוקרתיות. אחרי שעזבתי את קידום רציתי להמשיך בכיוון הזה, אבל ראיתי שמקומות אחרים פשוט לא עומדים בסטנדרטים שלי מבחינת אנגלית ומבחינת שיטות ורמת ההדרכה, אז המשכתי ללמד באופן פרטי ועם הזמן פיתחתי קורסים חדשים יחד עם חברות טובות שגם הן מורות מקצועיות לאנגלית. אחרי שהיה ברור לי שאני לא עומדת בביקוש לבד, התחלתי להעסיק עוד מורים ופתחתי גם קבוצות לימוד בנוסף לשיעורים הפרטיים. וכך העסק המשיך לצמוח ועבר מהבית שלי למשרד וכיתת לימוד בבית לזרוס. לפני הקורונה היה לעסק גם סניף בת"א, אבל המגפה שינתה את כללי המשחק וכיום הרבה מההוראה נעשית בזום, אז הסניף בת"א נסגר.

הזכרת את השפעת הקורונה על העסק שלך. מה בנוגע לאירועי ה-7 באוקטובר וכל מה שקרה בעקבותיהם? האם גם הם השפיעו? האם אנשים רוצים עכשיו ללמוד אנגלית יותר או פחות מאשר קודם?

העסק שלי, כמו כל דבר אחר בארץ בתקופה הזאת, בהחלט חטף טלטלה. כרגע מורגשת ירידה משמעותית במספר האנשים שמחפשים ללמוד בחו"ל, ואני יכולה להבין אותם; קצת מפחיד להתחיל עכשיו תואר בארה"ב או באירופה עם כל גילויי האנטישמיות והמחאות נגד ישראל. וגם למבחן אמירנט, שמשמש למיון מוסדות לימוד בארץ, היו פחות נרשמים בחודשים האחרונים כי כל-כך הרבה אנשים היו במילואים או שפשוט היו זקוקים לזמן לעבד את כל מה שקרה ולא היה להם ראש ללימודים. חוץ מזה, באמצע אוקטובר היינו אמורים להתחיל קורס אנגלית מדוברת בעמותה שדואגת לחיילים פגועי קרב, והקורס נדחה בכמה חודשים, כי העמותה הייתה עסוקה בלהתמודד עם השלכות המלחמה. כשכבר פתחנו את הקורס היו לנו הרבה מצטרפים חדשים, משתקמים טריים, והרגשתי שאלה זכות גדולה וכבוד גדול בשבילנו לתת את מה שיש לנו להציע לגיבורים שבזכותם כולנו עוד פה. ולדברי המורות שלי, זו הייתה חוויה מרגשת ומעצימה מאוד גם לתלמידים וגם להן.

אז איך באמת את מתגברת על טלטלות כאלה, מה עוזר לעסק שלך להחזיק מעמד כל-כך הרבה שנים, למרות הקשיים?

אני חושבת שבשביל להתגבר על קשיים בחיים ובעסק צריך הרבה תושייה ויצירתיות. בתקופת הקורונה נאלצנו לסגור את הסניף בתל אביב ולהקפיא חלק גדול מהפעילות, אבל בעקבותיה התחלנו ללמד קורסים בזום ופיתחנו קורסים דיגיטליים ללמידה עצמית. עכשיו, למשל, כשיש ירידה בפונים ללימודים בחו"ל אנחנו מתמקדים יותר באנגלית מדוברת, אבל בכל מקרה, צורך באנגלית ועניין ללמוד אנגלית תמיד קיימים, ולמזלי כל המהלך של מעבר להוראת אנגלית לקהל הרחב התחיל עוד לפני המלחמה, אז עכשיו הוא ממשיך, גם אם קצת אחרת מאיך שתכננתי את זה במקור.

 

 

ומה בכל זאת מייחד את העסק שלך יחסית לעסקים אחרים בתחום?

היתרון הגדול של TopEnglish, בעיניי, וההבדל בינינו לבין מקומות אחרים, הוא שאני כבעלת עסק והצוות שמשתתף בתהליך קבלת ההחלטות ומפתח את הקורסים, כולנו מורים מנוסים לאנגלית ובעלי תארים רלוונטיים ולא אנשי עסקים שבאים בכלל מתחומים אחרים. לכן הסטנדרטים שלנו בקבלת מורים ובפיתוח התכנים ושיטות הלימוד הם ברמה המקצועית הכי גבוהה שיש. חוץ מזה, אצלנו הלימוד נעשה בקבוצות קטנות, עם הרבה יחס אישי ומעטפת שלמה של חיזוק החומר הנלמד – מערכת למידה ממוחשבת, אפליקציית אוצר מילים, ספרי לימוד ועוד. הקורסים שלנו מובנים מאוד – שיטתיים ובעלי יעדים מוגדרים – וזה מאפשר לאנשים להשיג התקדמות משמעותית בתקופה יחסית קצרה.

לסיום, מה את מייעצת למי שרוצים לשפר את האנגלית שלהם?

קודם כול, כדי ללמוד אנגלית באמת ביעילות, אני מציעה ללמוד במסגרת קורס, כי מי שבונים קורסים הם אנשים שיודעים איך ללמד את מה שצריך בצורה שיטתית ובזמן קצוב, שאלה דברים שאנשים שלא באים מהתחום לא יודעים. אני נתקלת בהמון אנשים שטוענים שהם יודעים ללמד אנגלית, אבל לא לכולם יש אנגלית מספיק טובה וגם לאלה שיש אנגלית טובה לא בהכרח יש יכולות הדרכה או ניסיון מתאים. יש היום שיעורים בזול באפליקציות, אבל הרבה פעמים הם כוללים רק דיבור עם מישהו שיודע אנגלית ואפילו לא בהכרח יודע עברית, ולכן הוא לא מבין מאיפה באות השגיאות של התלמידים שלו ואיך לעזור להם לתקן אותן. לאנשים יש בראש את המחשבה המוטעית שהם צריכים פשוט לדבר אנגלית והכול יסתדר ברגע שהם ישתפשפו, אבל רק לדבר עוזר מעט מאוד, כי צריך ללמוד מטעויות, לרכוש ידע חדש, לתרגל את הידע החדש ולקבל משוב פרטני.

אבל מה את בכל זאת יכולה לייעץ למי שרוצים ללמוד בעצמם?

אם לומדים לבד, אני ממליצה קודם כול להתמקד בהאזנה. הרי גם כשאנחנו רוכשים את שפת האם שלנו, בשנה הראשונה אנחנו רק מקשיבים. אני ממליצה על חשיפה כמה שיותר גדולה לשירים, סרטים וסדרות שאפשר לצפות בהם שוב ושוב. יש חשיבות גדולה להאזנה חזרתית כדי שהמילים והמבנים הדקדוקיים שבהם עושים שימוש יתחילו לחלחל לנו למוח ונפתח אינטואיציה בנוגע לשימוש הנכון בהם. אבל כדי שבאמת תהיה האזנה חזרתית מספקת, אני חושבת שחשוב לאהוב את מה שמקשיבים לו. זה גם מגביר את המוטיבציה להבין את מה שאנחנו שומעים. למי שהרמה ההתחלתית שלו כבר נמצאת במקום גבוה יותר אני ממליצה גם להקשיב להרצאות, למשל ב-TED.

ומה את מייעצת להורים שרוצים שהילדים שלהם יהיו טובים באנגלית?

לדבר עם הילדים באנגלית, אפילו כשהם קטנים מאוד. להשמיע להם את אותם שירים, שוב ושוב. לתת להם לצפות בתוכניות באנגלית ולא רק מדובבות. ואפשר אפילו לעשות טקסים קבועים בבוקר, בזמן הארוחות, לפני השינה. גם כאן החזרתיות מאוד חשובה ותורמת, ואצל ילדים היא גם מאוד טבעית. ילדים מטבעם אוהבים חזרתיות, ואפשר לנצל את זה היטב למטרות למידה.

תודה, אורית.

תודה לך.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf