הדבר המעצבן הזה שאנחנו נתקלים בו בכל פינה כאשר אנחנו נוסעים בתוך ישובים, הגבשושיות האלה שמרעידות לנו את האוטו וגורמות לנו לאי נוחות (וגם לדאגה שחלילה משהו באוטו היקר שלנו נפגע), התלוליות האלה שמקפיצות אותנו לשמיים אם לא האטנו מספיק ומוציאות מאיתנו את מיטב הקללות. אז למה בעצם הם קיימים? ספוילר – ממש לא כדי להקשות עלינו, לעצבן אותנו או לעכב אותנו.
איפה נמצא פסי האטה
לא סתם אנחנו נתקלים בפסי האטה בעיקר בתוך אזורים מיושבים ופחות בדרכים ראשיות. פסי האטה נמצאים בדרך כלל במקומות בהם עוברים הולכי רגל בתדירות גבוהה (בתי מגורים, בתי ספר, חנויות ועוד) והמטרה היא שנאט את מהירות הרכב שלנו לפני שאנחנו מגיעים אליהם וכך נשמור על בטיחות הולכי הרגל שעוברים בסביבה. למעשה אפשר להגיד שפסי האטה זה לא פחות מהצלת חיים.
פסי האטה – איך זה עובד?
אפשר להקביל את זה לתיאוריות מתחום הפסיכולוגיה של עיצוב התנהגות. רובנו מכירים את ניסוי החולדה של סקינר ("התניה אופרנטית" בשפה המקצועית) ומי שלא, אז ממש בקצרה – כאשר החולדה לחצה על הדוושה בתיבה שלה היא קיבלה אוכל וזה גורם לה להמשיך ללחוץ עליה על מנת לקבל את אותו הפרס (שמוגדר "חיזוק חיובי"). בהמשך סקינר כייל את הדוושה כך שכל פעם שהחולדה לחצה עליה היא קיבלה זרם חשמלי (חלש אמנם, אך עדיין לא נעים) וזה גרם לה להפסיק ללחוץ על הדוושה. הזרם החשמלי הזה היווה עונש עבורה והיא למדה שזה מה שהיא תקבל כל פעם שתלחץ לכן עדיף לה להפסיק. אז כנהגים אנחנו החולדה, פסי ההאטה הם הזרם החשמלי שלנו והאטת המהירות לפניהם היא ההתנהגות שלמדנו לבצע. בפעמים הראשונות שהגענו אליהם במהירות סבלנו קצת ובפעמים הבאות כבר נדע להוריד מהירות כדי להימנע מהעונש הנ"ל. יש היום הרבה דרכים להזהיר אותנו שיש פסי האטה לפנינו כגון תמרורים, שלטים ואורות (שנמצאים על פסי ההאטה עצמם), הכל כדי שנאט את מהירות הרכב מבעוד מועד ונדאג לחייהם של הסובבים אותנו. ולמתחכמים שיגידו "סבבה, אני מקבל עונש אם אני מגיע במהירות, אבל מה החיזוק החיובי שלי אם אני מאט לפני הפסי האטה? מה אני מרוויח מזה?" התשובה היא כמו שכבר נכתב קודם – הצלת חיים פוטנציאלית, באמת שאין פרס יותר שווה מזה. סעו בזהירות!