אף על פי שכל ילד מתפתח באופן ייחודי ובקצב שונה, ישנם כישורים ותחומי ידע מסוימים שילדים צריכים לרכוש לפני הכניסה לכיתה א' כדי להבטיח שיתאפשר להם להגיע להישגים חברתיים ואקדמיים בבית הספר.
באפשרותכם לעיין ברשימת אבני הדרך ההתפתחותיות שלפניכם ולבדוק האם ילדכם כבר רכש את המיומנויות הדרושות על מנת להשתלב בהצלחה בכיתה א' בשנת הלימודים הבאה.
סילבוס מוכנות לכיתה א' – מיומנויות חברתיות
- להפגין ביטחון עצמי ותחושת ערך עצמי
- להישמע לכללים בבית ובבית הספר
- להסתגל בקלות לשינויים בשגרה
- להפגין להיטות ורמת סקרנות גבוהה ללמידה
- להצליח להתמקד בביצוע משימה אחת לאורך זמן מסוים
- לעבוד, לשחק ולשתף דברים עם ילדים אחרים
- לתקשר בקלות עם דמויות מוכרות
- להשתתף בפעילויות קבוצתיות
- להבין את הרגשות והזכויות של אנשים אחרים
- להשתמש במילים כדי לפתור קונפליקטים
- לבקש עזרה ממבוגרים בעת הצורך
סילבוס מוכנות לכיתה א' – קריאה והבנה
- לגלות עניין בפעילויות הכרוכות בקריאה באופן עצמאי
- להאזין בעניין לסיפורים שמוקראים בקול רם
- לספר מחדש סיפורים פשוטים מוכרים
- להכיר בקשר בין מילים שאומרים וכותבים
- לזהות את כל אותיות האלף-בית
- להתחיל לסדר את כל אותיות האלף-בית ברצף הנכון
- להבדיל בין אותיות דפוס וכתב
- לשייך בין אותיות וצלילים
- להבחין בדמיון ובהבדל בין צלילי אותיות שונות בעת שימוש בשפה דבורה
- לזהות חרוזים ודפוסי חריזה
- לחזות עלילה של סיפור על בסיס השם והתמונות שמופיעות בו
- להבדיל בין עובדה ובדיה
- להתחיל להבין מאפיינים בסיסיים של אגדות, משלים וסיפורים
- לזהות אלמנטים של סיפורת (איפה, מתי, מה, למה)
- להשתמש בנקודת מבט אישית בעת מענה על שאלות הקשורות לסיפורים
- להתחיל להבין סימני פיסוק פשוטים (נקודה, סימן שאלה)
- לאתר את שם הספר, שם המחבר, שם המאייר ותוכן העניינים
- למיין מילים נפוצות לפי קטגוריות (צבעים, צורות, אוכל)
סילבוס מוכנות לכיתה א' – כתיבה
- לקרוא ולכתוב את שמם
- לספר סיפורים באמצעות תמונות
- להשתמש באותיות וצורות כדי לתאר מילים ורעיונות
- לכתוב מילים פשוטות מוכרות
- להעתיק או לכתוב מילים כדי להעביר מסרים
- להרכיב מילים ומשפטים פשוטים
- להחזיק את כלי הכתיבה באופן תקין
סילבוס מוכנות לכיתה א' – שפה והקשבה
- להבין ולעקוב אחר הוראות פשוטות
- להקשיב לאנשים אחרים לפרקי זמן קצרים מבלי להפריע להם או לקטוע את השיחה
- לדקלם חרוזים ושירים לילדים
- להשתתף בשיחות ודיונים מרובי משתתפים
- לשאול שאלות כדי להבין דברים
- לדבר באופן ברור כדי להעביר מסרים ולבקש דברים
- להבדיל בין שאלה ואמירה
- להבחין בין שפה פורמלית ובלתי פורמלית בבית ובבית הספר
- להשתמש במשפטים שלמים
- להלחין סיפורים בעל-פה
- לספר מחדש סיפורים פשוטים תוך שימור אלמנטים בסיסיים (התחלה, אמצע, סוף)
סילבוס מוכנות לכיתה א' – מספרים ומיומנויות לפתרון בעיות
- לשיים מספרים עד 30
- לכתוב מספרים עד 10 לפחות
- לסווג ולהשוות אובייקטים
- לזהות, לשכפל ולהרחיב דפוסים וקשרים בין אובייקטים, סמלים וצורות
- לאסוף נתונים וליצור רשומות באמצעות רשימות ותרשימים גרפיים
- לגלות עניין בפתרון בעיות מתמטיות
- לפתור בעיות על ידי ניסוי וטעיה באמצעות האצבעות או אמצעי המחשה אחרים
סילבוס מוכנות לכיתה א' – גיאומטריה ומדידה
- להכיר מכשירים נפוצים למדידת זמן, גודל ומעלות חום (סרגל, מדחום)
- להעריך ולמדוד כמויות אמיתיות באמצעות פריטים שונים (בלוקים, סיכות)
- להבין ולהשתמש במילים שמשוות בין דברים (ארוך וקצר, כבד וקל)
- לזהות, לשיים וליצור מגוון צורות גיאומטריות
סילבוס מוכנות לכיתה א' – מתמטיקה
- להבין את המושגים לוח שנה ושעה
- להכיר את ימות השבוע וחודשי השנה
- להכיר את הערך של המטבעות והשטרות השונים
סילבוס מוכנות לכיתה א' – מדעים
- להגיע למסקנות המבוססות על השוואות, צפיות, חושים וחקירה
- לדעת שהשמש מחממת ומאירה את כדור הארץ
- לזהות דפוסים בסיסיים של מזג אוויר
- להכיר במספר דרכים בהן אנשים משפיעים על כדור הארץ
- להבין שכל היצורים החיים הינם בעלי צרכים בסיסיים
- לתאר ולהשוות בין מאפיינים של צמחים ובעלי חיים שונים
סילבוס מוכנות לכיתה א' – תחומי ידע נוספים
- להבין שהמושג היסטוריה מתאר סיפורים אמיתיים של תקופות, אירועים, מקומות ואנשים אחרים
- להבין את המשמעות הרחבה של המושג זמן (עבר, הווה, עתיד)
- להכיר אמצעי תקשורת שונים שהיו בשימוש בעבר
- להבין את התרומה ההיסטורית שיש לדמויות שונות בהיסטוריה
- לפתח מודעות בסיסית לתרבויות ומסורות תרבותיות אחרות
- להכיר אישים משמעותיים בהיסטוריה של מדינת ישראל
- להכיר אישים ואירועים המונצחים בימי זיכרון
- לזהות סמלים המזוהים עם מדינת ישראל
- להבין מדוע אנשים משתמשים במפה, גלובוס ואמצעים אחרים כדי לאתר מקומות שונים
סיכום
לאחר קריאת הסילבוס, במידה והנכם סבורים כי ילדכם אינו מוכן לכיתה א', מומלץ לפנות לביצוע אבחון מוכנות לכיתה א' אצל פסיכולוג ילדים המוסמך להעריך את מידת בשלותם ומוכנותם של ילדים לכיתה א' ולהמליץ על מסגרת חינוכית המתאימה לצרכים הייחודיים שלהם.
קרדיט: FREEPIK