במהלך החודשים האחרונים הרבה דובר בקו הסגול של הרכבת הקלה שעתידה לעבור במטרופולין גוש דן. לאורך תוואי הקו המונה על פי התכנון 23 תחנות מתוכן רק 3 תחנות בעיר רמת גן, כך שבפועל מרבית תושבי העיר לא יזכו להנות מנסיעה בקו זה והעיר משמשת רק כמעבר בין הערים השונות. תוואי הרכבת המתוכנן דווקא במקטע של העיר רמת גן הינו עילי- כלומר בגובה פני הקרקע וכתוצאה מכך צפויה פגיעה ממשית בכניסות וביציאות בדרום מזרח העיר. בנוסף צפויה להיפגע הרצועה הירוקה בכניסה מאלוף שדה לעיר רמת גן ותושבי שכונת נווה יהושוע עתידים לסבול מרכבת העוברת בצמוד לחלונות ביתם וחוות שנאים המפיצה קרינה בצמוד לבתיהם.
תושבי השכונות באיזור התוואי התארגנו והקימו ועד פעולה. כולנו זוכרים את ההפגנה על הבית שנערכה בשיתוף הנהלת העיר. בהמשך הגישה העירייה עתירה לבג"צ כנגד נת"ע לאחר שחרף ההתנגדויות שהגישה העירייה אושר התוואי העילי. מועד הדיון נקבע לתחילת 2018.
התושבים הפעילים במטה המאבק האזרחי חשו כי לא נעשה די, גייסו כספים מהתושבים, אספו חומרים, חקרו את האלטרנטיבות, למדו את הנושא לעומק והגישו עתירה מקבילה ובקשה למתן צו ביניים לעצירת העבודות. בית המשפט העליון ביושבו כבית דין גבוה לצדק נתן החלטה כי על נת"ע ויתר המשיבות להשיב לטענות המפורטות בעתירה תוך 21 יום. הפעילים מצאו כי גם לפי סקרי היתכנות שביצעה נת"ע – קיימות חלופות טובות יותר מזו שנבחרה, וביקשו מנת"ע לפעול לפי החלופות בהתאם להיתכנות היישום.
מדובר בהישג משמעותי וחשוב מאוד המהווה אבן דרך במאבק המנוהל במספר מסלולים מקבילים – כפי שעדכן היום ראש העיריה בישיבת מועצת העיר: מחזיק תיק התנועה והחניה רמי פדלון מנהל מגעים מול נת"ע, חברי הנהלת עיר בכירים מובילים מהלך מול שר התחבורה ושרת המשפטים, העתירה של העירייה ועתירת התושבים כערוץ נוסף. ראש העירייה הצהיר כי עיריית רמת גן בעד רכבת קלה, אך לא תסכים שהקו באלוף שדה יעבור בתוואי פני הקרקע, בצמוד לבתי התושבים.