איך משפיע עלינו חוק אישור השימוש במזומן

איך משפיע עלינו חוק אישור השימוש במזומן

לאורך שנים רבות היה ניתן לבצע תשלומים באמצעים שונים, במזומן, בצ'קים, באשראי (החל מהמועד בו נכנסה אפשרות זאת) וכדומה. מכל האמצעים הללו, התשלום במזומן הוא היחיד שאין לצידו רישום ועקבות. במקרה של רישום בצ'קים יש עקבות של צ'ק שניתן לאתר, במקרה של אשראי – יש רישום שניתן לעקוב אחריו. בפועל, הרשויות: רשות המיסים, בתי משפט, בנקים וכדומה לא היו יכולים לקבל די אינפורמציה על כל העסקאות המתבצעות, ולכן, היו מקרים בהם לא נגבה מס אמת,  לא התקבלו פסקי דין מדויקים לגמרי והיו נגרמות, בין היתר, אי נעימויות ואפילו נזקים כספיים לאזרחים מן השורה, לאנשי עסקים וכדומה. אחד הפתרונות המצמצמים בעיות אלו ואחרות הוא החוק הקרוי "חוק אישור במזומן".

מטרות החוק

החוק לצמצום האישור במזומן נועד לסייע במאבק בהון השחור ופעילות פלילית, לרבות פשיעה חמורה, העלמות מס, הלבנת הון ומימון טרור, וכן, לעשות צדק עם אוכלוסיית משלמי המיסים כחוק. הוא כולל, בין היתר, הגבלות על השימוש במזומן ובשקים, הגבלות החלות על עוסק, אדם פרטי, תייר, וכן על בעלי מקצוע המספקים שירותים עסקיים ללקוחותיהם דוגמת: רואי חשבון, עורכי דין המתמחים, בין היתר, בנושאי הגבלים עסקיים ועוד. היות ומדינת ישראל מתואמת עם ארצות רבות בנושא המאבק בהון השחור ובצמצום הפשיעה הרי שהחוק מתיישר גם עם המאבק הבינלאומי המשותף ומבחינה זאת חשיבותו אף עולה.

הוראות החוק

בין עיקרי החוק ניתן לציין: בעסקאות עם עוסק מעל 10000 שח – ניתן לשלם 10% ממחיר העסקה או 11000 ₪. לפי הנמוך בהם. בעסקאות בין אנשים פרטיים מעל ל 50000 ₪ – ניתן לשלם 10% ממחיר העסקה או 50000 ₪, לפי הנמוך בהם. בנוסף, איסור תשלום בהמחאה פתוחה, למעט בעסקה בין אנשים פרטיים בסכום של עד 50000 ₪. מותר להסב המחאה בתנאי שצוינו  בגב ההמחאה שם ות"ז של המסב. ניתן להסב המחאה בסך 10000 ₪ ומעלה רק פעם אחת. החוק מציין עוד, כי יוטל עיצום כספי או קנס מנהלי על מפריו, בהתאם לסיווגם, ועונשי מאסר בשל מרמה.

השפעות

השפעת חקיקת החוק שנחקק בינואר 2019  ניכרת. הוא מטיל מגבלות וחובות נוספות על רבים שהיו רגילים לשלם במזומן. במקרים רבים, התשלום נעשה ללא הוצאת חשבוניות מס כחוק כדי להימנע מתשלום מע"מ, להקטין או לא לדווח כלל על הכנסות וכדומה. שיטת התשלום הזאת גרמה נזקים כספיים למדינה, השתתה נורמות פסולות שפגעו גם בחוסן החברה, יצרו מרירות אצל מי שנוהג לציית לחוק וגרמה לרבים להרגיש מקופחים. ההגבלות הנוספות לא בהכרח יעלימו את כל העלמות אבל יצמצמו אותם. החוק נותן כוח לאזרחים פרטיים רבים להשיב בשלילה לכל בעל מקצוע אשר מבקש תשלום במזומן ללא הוצאת חשבונית.

הטמעה

בפועל קיימות עדויות רשמיות לכך שהציבור בכלל, והעסקים השונים בפרט, הטמיעו את ההכרה בחוק. ביקורות רשמיות  שנעשו בארבעת החודשים  האחרונים לאחר יישום החוק גילו הפרות מעטות, יחסית, שלו. חלקן בתיעוד, תשלום או תקבול, ואחרות, בנושא כיתוב על צ'קים, הסבתם, שימוש בצ'קים פתוחים, אי ציון תעודת זהות ועוד. דרך אחרת למעקב אחרי הציות לחוק נעשית על ידי הסימולטורים שהעמידה רשות המיסים לכל מי שמבקש מידע והסבר על צורת ההתנהלות. המעקב אחרי השימוש בסימולטורים מראה שאנשים רבים אכן בודקים באמצעותם איך לפעול ואם, בפועל, פעלו נכון. בכל מקרה, תמיד  ניתן להיעזר בשירותי עו"ד פלילי המכיר את הנושא מקרוב מתוך לימוד עצמי, השתלמויות שעבר וכיוצא בזה. הוא ישמח לסייע בייעוץ.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf