רמת גן במקום ה-8 בשיאניות הבנייה בעשור הנוכחי

רמת גן במקום ה-8 בשיאניות הבנייה בעשור הנוכחי

תנופת הבנייה בישראל בעשור האחרון מקבלת חיזוק כאשר בודקים את הנתונים בשטח: מניתוח שמתבסס על נתוני הלמ"ס עולה כי בעשור האחרון נבנו בישראל כחצי מיליון דירות, 30% יותר ממספר הדירות שנבנו בעשור הקודם. רמת גן ממוקמת לפי הנתונים במקום ה-8 והמכובד ברשימת היישובים שיאני הבנייה עם כ-11 וחצי אלף דירות שנבנו בה בעשור הנוכחי.

לדברי יו"ר ארגון הקבלנים מחוז דן, אברהם להב, "אמנם רמת גן מדורגת במקום גבוה יחסית אבל מדובר בעלייה מתונה שמתייחסת לעשור שלם, בעוד שבשנים האחרונות בכלל חלה ירידה משמעותית בהתחלות הבנייה בעיר. כמו כן זו עלייה מתונה לעומת הביקושים הכבושים שצפויים להתפרץ בקרוב ולפגוש מלאי דירות נמוך. בשלושת החודשים האחרונים, אנחנו רואים שגם הזוגות הצעירים שהיו על הגדר בתקופה האחרונה מבינים, כי ההמתנה למחיר למשתכן עלולה לעלות להם במחירים גבוהים יותר והם מגיעים למשרדי המכירות. חוסר הבהירות הפוליטית גם תורם למגמה. אני מאוד מקווה שהממשלה הבאה תדאג להגדיל את היצע הדירות לכל האוכלוסייה ולא רק ל-20% שזכאים למחיר למשתכן. חייבים להבין כי המינהל משווק שכונות שלמות מבלי להתייחס להיבטי הפיתוח, והתוצאה היא קרקעות שאינן בשלות לבניה. גם לאחר שהתוכנית מאושרת יעברו לפחות שלוש שנים עד שאפשר יהיה לבנות. המינהל מתהדר בהיקף שיווקים גדול שבמרבית המקרים יתורגם להתחלות בניה רק בעוד כמה שנים, וצמצום ההיצע בשוק צפוי להביא לעליית מחירים".

כמו כן להב מתייחס גם לשנים הבאות ואומר כי "מדינת ישראל צריכה להיערך לעשורים הקרובים. הצפי הוא כי אוכלוסיית המדינה  המונה כיום כ – 9 מיליון תושבים, תכפיל את עצמה עד 2050 . זה אומר שצריך לבנות ב- 30 השנים הבאות את כל מה שבנינו עד היום ב- 70 השנים האחרונות. אבל קודם צריך לתכנן . ראשי הערים לא מקבלים מהממשלה את הדרוש להם והתיכנון  המתבקש לשם כך,  וגם את הבניה המתוכננת כיום הם עוצרים או ממתנים. ברור כי מצב זה גורם לעלית מחירים, מגביר את הביקוש על ההיצע. רמת גן היא דוגמא טובה למצב הזה – מיתון הבניה בשנה האחרונה ועצירת היתרים לבניית דירות במסגרת תכנית התמ"א, מעלה ביקושים, ומעלה מחירים. בסופו של דבר הממשלה שתיבחר חייבת להכין תכנית מקיפה ולהיערך בהתאם"

העלייה בהתחלות הבנייה ברחבי הארץ מתבטאת גם בבנייה מאסיבית של מגדלי מגורים שהדרישה אליהן עלתה בעקבות הצפיפות בערים הגדולות שסובלות ממחסור בקרקעות פנויות וביקוש הולך וגובר למגורים במרכזי ערים. רמת גן לפי הנתונים שואפת גבוה ונמצאת במקום הרביעי ברשימת היישובים בהם נבנו הכי הרבה דירות בבניינים בני 21 קומות ומעלה ומספרן עמד על כ-2,700 דירות.

כאשר בודקים את מספר צמודי הקרקע שנבנו בעשור האחרון ניכר שעיקר הבנייה בישראל מתמקדת דווקא בהן –150 אלף יחידות דיור צמודות קרקע שהן 30% מסך כל יחידות הדיור נבנו במהלך העשור הנוכחי. רמת גן לעומת שאר המדינה לא הצטיינה בבניית יחידות צמודות קרקע ומספרן עמד על 353 בעשור הנוכחי.

ניתוח הנתונים בדק גם מה הן הדירות הפופולאריות ביותר שנבנו בעשור האחרון לפי מספר חדרים, מסתבר ש-40% מהדירות שנבנו בישראל היו בנות 4 חדרים שהן כ-200 אלף דירות. ברמת גן אחוז הדירות היה גבוה מהממוצע ועמד על 43%, מה שאומר שעיקר הבנייה בעיר התרכזה בדירות בגודל הזה.

 

עיר מספר דירות שנבנו בעשור הנוכחי
תל אביב 30,310
ירושלים 27,925
פתח תקווה 16,647
נתניה 14,205
אשקלון 12,869
ראשון לציון 12,394
יישובים ביו"ש 11,628
רמת גן 11,553
באר שבע 11,422
חריש 10,601
רחובות 10,291
ראש העין 10,246

בתמונה: יו"ר ארגון קבלני מחוז דן אברהם להב  |  צילום: דוד סרנוב

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf