טכניקות ביתיות להורדת מפלס החרדה והתמודדות עם המתח בשל המצב הביטחוני

טכניקות ביתיות להורדת מפלס החרדה והתמודדות עם המתח בשל המצב הביטחוני

באדיבות ד"ר איתי שצקר, מומחה להיפנוזה – כללית רפואה משלימה

  1. טכניקה מחשבתית – מערבת דמיון מודרך. מבוגר יכול להשתמש בטכניקה הן מול ילדים והן על עצמו. נזכרים מחשבתית ב"המקום הנעים/ הבטוח", המקום שהוא בדיוק ההיפך מהמקום הלא נעים בו נמצאים, המקום המלחיץ. נזכרים בחופשה שהיינו או על החופשה הבאה שנהיה, בילוי בחוף ים, פארק שעשועים מהנה בו בילינו, ועם כל החושים מתחברים למקום הנעים, מדברים על מה רואים, מדברים על מה חושבים במקום הנעים, רק מלדבר על כך, זה עושה טוב לגוף. במידה ואכן זה מצליח ומסייע להרגשה הטובה, ניתן לעשות "עיגון", אומרים לילד לעצום את העיניים ואומרים לו לבחור תנועת יד שמזכירה לו את המקום הנעים, ואז בכל פעם שיעשה את התנועה הזו, שייזכר במקום ההוא, בדימוי החיובי.
  2. נשימות סרעפת מתקיימות בגוף האדם במצבי שינה, מנוחה והרגעה. כשלומדים לעשות אותן, הן מסייעות להרגעת הגוף בניגוד לנשימות המהירות שחלות בעת תחושה כעס והתרגשות. לוקחים שאיפה איטית קטנה, מחכים רגע, ואז נושפים דרך הפה וחוזר חלילה. ככלל, ובמידה ואין בעיה נשימתית, כעבור כחצי דקה של נשימות אלו, ניתן לחוש ברגיעה של הגוף.
  3. אצל ילדים ובני נוער עוזר מאוד טכניקת הדמיה מעולם הפנטזיה. השתמשו בגיבורי העל, פורטנייט וכדומה. עשו הדמיה כיצד הם נלחמים בפחד שלהם וכיצד הם מרגישים חזקים, למשל בונים חומה גדולה או עפים. הילד יושב בחדר רואה את כל המשפחה בלחץ, אך כאשר ההורים מדברים איתם על כוחות העל ואיך אפשר לנצח זה מסיח את הדעת.
  4. מיינדפולנס – מפגש מודע עם המחשבות, התחושות שבגוף והרגשות תוך יכולת להכיל אותן ולא להיבהל מהן או לנסות להילחם בהן. מתאימה לבני נוער ומעלה. המטרה היא לא לברוח מהתחושות אלא לתת להן לבוא ולחלוף כלא היו. כאשר אני בכעס, חושב על כך שיש לי משימות שונות בעבודה שלא אעשה היום בשל המצב, מריץ תסריט שלילי לגבי ביטחוני וביטחון משפחתי, נותנים למחשבה לבוא, לא עושים כלום, מקשיבים למה שקורה בפנים, לא נבהלים ונותנים לה לחלוף.
  5. טכניקה השאולה מתוך טיפול EMDR טכניקה לטיפול בחרדות –עדיף לקבל הדרכה מאיש מקצוע לפני שימוש בטכניקה. ההורה יושב מול הילד, הילד שם את ידיו על הירכיים שלו ומתרכז בתחושה השלילית בה חש. בזמן זה, ההורה מתופף קלות עם עיפרון גל גב הידיים של הילד – פעם על יד אחת ואז על השנייה וחוזר חלילה. פעולה זו מפעילה תדר במוח שמאלץ את המוח להשתלט על הפחדים והכעסים.

כמובן שחשוב, גם אם זה קשה, שהמבוגרים ישדרו ביטחון שהכל בסדר, זה יעבור אל הילדים ויפחית את החרדות/ יימנע מהן לצוץ.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf