כל מה שצריך וחשוב לדעת על אטופיק דרמטיטיס

כל מה שצריך וחשוב לדעת על אטופיק דרמטיטיס

אטופיק דרמטיטיס (דלקת עור אטופית) היא מחלת עור הידועה גם בשם אסתמה/אקזמה של העור. מחלה זו שכיחה בעיקר בגיל הילדות, ועל פי נתונים שונים היא פוגעת בכ-10% מכלל הילדים מגיל שישה חודשים עד גיל 6 לערך. במקרים מסוימים, הדלקת מתפתחת למחלת עור כרונית שתסמיניה הולכים ונחלשים עם השנים.

אטופיק דרמטיטיס – גורמי סיכון

הגורם המרכזי להיווצרותה של דלקת עור אטופית או אטופיק דרמטיטיס אינו ידוע לרפואה המודרנית, אך מחקרים שונים מעידים על כך שהדלקת נוצרת בעיקר על רקע גנטי, כאשר ילדים להורים עם אסתמה ואלרגיות מסוימות, מצויים בקבוצת סיכון של המחלה. כמו כן, הדלקת עלולה להתפתח או להחמיר על ידי גורמים אלרגניים שונים ועל רקע סביבתי של זיהומי עור.

דלקת עור אטופית – תסמינים

אטופיק דרמטיטיס מתאפיינת בתסמינים שונים כגון: עור יבש ומגורה, תחושת גרד העלולה להוביל גם לפצעים באזור הנגוע והופעה של כתמים יבשים באזורי גוף שונים. חשוב לציין שמחלת אטופיק דרמטיטיס אינה מדבקת ולמעט מקרים מסוימים וחמורים היא איננה נחשבת למסוכנת. יחד עם זאת היא פוגעת באיכות חייו של החולה. תסמיני המחלה מופיעים באזורי גוף שונים המשתנים בהתאם לגיל בו מתפתחת המחלה, כאשר בגיל הינקות, הדלקת מתאפיינת בנגעים אדומים (המלווים גם בקשקשת והפרשות) המופיעים בעיקר באזור הלחיים והסנטר, ואילו בגיל הילדות, נגעי הדלקת מופיעים בעיקר באזור קפלי הברך והמרפק ובצידי הצוואר.

חשוב לציין שדלקת עור אטופית המתפתחת בקרב תינוקות וילדים, חולפת מאליה תוך מספר שנים, כאשר רק במקרים מסוימים הדלקת עלולה להפוך למחלה כרונית ו/או להתפתח למחלה אלרגית כגון אסתמה נשימתית, נזלת אלרגית וכדומה.

אטופיק דרמטיטס – דרכי טיפול

הטיפול באטופיק דרמטיטיס מיושם בעיקרו במסגרת טיפול מונע באמצעות שימוש בתכשירים טיפוליים המיועדים למריחה באזורים הנגועים של הדלקת. כמו כן, ניתן לעשות שימוש בתכשירים היכולים להקל על תחושת הגרד כגון אלוורה. חשוב לציין ששימוש קבוע ותדיר בקרם לחות נגד יובש ועור מגורה, יכול לסייע רבות להגברת הלחות באזור הנגוע בדלקת ובכך להוביל להפחתה ניכרת של תחושת הגרד באזור. 

במקרי החמרה של הדלקת, מומלץ לעשות שימוש במשחות טיפוליות וזאת לאחר היוועצות עם רופא עור מומחה לאטופיק דרמטיטיס. במקרים של שימוש במשחות טיפוליות, חשוב לעקוב אחר תופעות לוואי העלולות להתפתח ובמקרה של תופעות לוואי מומלץ להיוועץ בשנית עם רופא עור מומחה לאטופיק דרמטיטס. כמו כן, קיימת המלצה גורפת של רופאי עור להפחית ככל הניתן את משך המקלחת בקרב חולי אטופיק דרמטיטיס ואף להימנע ככל הניתן מרחצה במים חמים ושימוש בסבונים מכל סוג.

אפוטיק דרמטיטיס בקרב מבוגרים

בדומה לילדים, גם בקרב מבוגרים, אטופיק דרמטיטס מובילה להופעתם של נגעים (פריחה) על העור, הגורמים לתחושת גרד ויובש, כאשר אצל מבוגרים, מצבי לחץ נפשי או סטרס עלולים להחמיר את תסמיני המחלה ואף לגרום להתפשטותם לאזורים שונים בשטח העור. בדומה לילדים, גם בקרב מבוגרים, הפריחה מופיעה בעיקר באזור קפלי הברך והמרפקים ובאזור הצוואר. החמרת המחלה בקרב מבוגרים מתבססת בין היתר עם היקפו של השטח הנגוע, כאשר הערכת ההחמרה מומלץ שתעשה באמצעות רופא עור פרטי בתל אביב. בדומה לילדים, גם בקרב מבוגרים, החמרת הדלקת נקבעת בין היתר בהתאם לחומרת ההפרעה של הדלקת לאיכות חייו של החולה ורמת תפקודו היומיומית.

גורמים סביבתיים חיצוניים היכולים להוביל להחמרת הדלקת

בין יתר הגורמים העלולים להוביל להחמרת המחלה נמצאים 2 גורמים עיקריים, האחד, יובש של העור הנוצר בין היתר משימוש תכוף ותדיר בסבון, פעילות רחצה ממושכת ושימוש בחומרי ניקוי, והשני, חומרים המציירים תחושת גירוי של העור כגון: אבקני פרחים וצמחים, חול, מרבצי דשא, צמר, בדים סינטטיים, עובש המופיע בסביבת המגורים ושימוש או חשיפה לתכשיטי טיפוח שונים ובעיקר בשמים.

בכל אותם מקרים של החמרה בדלקת ובהיקף הופעת הנגעים על העור, חשוב להיוועץ בהקדם האפשרי עם רופא עור מומחה לאטופיק דרמטיטיס, וזאת על מנת לבחון את סוגי התכשירים הטיפוליים היעילים ביותר למניעת התפשטות הנגעים בהתאם לסוג העור של המטופל. כיום, בנוסף לשימוש במשחות טיפוליות נעשה שימוש גם בפוטותרפיה כאמצעי לטיפול בדלקת עור אטופית בעיקר בקרב ילדים ומבוגרים.

ליצירת קשר עם רופא עור פרטי בתל אביב המתמחה בדרכי טיפול באטופיק דרמטיטיס לחצו כאן

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf