טיפים לשמירה על הגוף בגיל השלישי

טיפים לשמירה על הגוף בגיל השלישי

גברים ונשים בגיל השלישי נמצאים בסיכון לתחלואה מוגברת – אלא אם הם מאמצים שגרה שכוללת שימוש באביזרי עזר, פעילות גופנית ומעקב אחר הרגלי האכילה. איך עושים את זה? הנה כל הפרטים

נתונים רשמיים של משרד הבריאות קובעים שבתוך 25 שנה צפויה אוכלוסיית בני ה-75 ומעלה להכפיל את עצמה. למעשה, כבר היום תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם המערבי והצפי הוא להמשך של המגמה. אך לצד ההוצאות והעלויות של טכנולוגיה וטיפולים מאריכי חיים, יש גם גוף ידע מחקרי שמאפשר להצביע על דרכים יעילות לשמירה על הגוף ועל הבריאות.

הנה למשל כמה טיפים שגברים ונשים צריכים להכיר כדי לשפר את איכות החיים שלהם מגיל הזהב והלאה:

1. השתמשו באביזרי עזר

ככל שמתבגרים הגוף הופך להיות שברירי יותר וכל תנועה לא נכונה עלולה לגרום נזקים בלתי הפיכים. יתרה על כך, דווקא פעולות יום יומיות כמו רחצה, אכילה, שכיבה וישיבה הן שנחשבות הכי מסוכנות ואלו שדורשות תשומת לב רבה.

החדשות הטובות הן שיש אביזרי עזר שיכולים לסייע לקשישים ומבוגרים באופן יום יומי. כך למשל ניתן להחליף כורסא רגילה בדגמים מיוחדים של כורסת קימה כדי לשמור על הגב, או לישון על מיטה סיעודית מתכווננת על מנת להרים ולהוריד את המשענת בלחיצת כפתור. בטווח הארוך, האביזרים האלו ששומרים על הגוף גם מייצרים תחושת ביטחון ומונעים מחלות ודלקות.

2. בצעו פעילות גופנית

מבוגרים וצעירים כאחד צריכים להימנע בכל מחיר ממצב של חוסר פעילות גופנית. כאשר מבוגרים לא מבצעים פעילות ספורטיבית, הגוף מתנוון והשרירים מאבדים את הגמישות שלהם. חוץ מזה, יש תרגילי גמישות שמבוגרים יכולים לבצע מדי יום כדי לאמן את קבוצות השרירים הגדולות ותמיד אפשר לגוון בין סוגי פעילויות אירובי ואנאירובי.

ההמלצה עבור בני הגיל השלישי היא לבצע תרגילים לחיזוק השרירים ותרגילי שיווי משקל להפחתת הסיכון לנפילות ולשיפור היציבה, בין 2-4 פעמים בשבוע. אם מרגישים כשירים ומוכנים לפעילות אירובית, כדאי לבצע אותה קודם בעוצמה בינונית ולאחר מכן להגביר קצב לפי סרגל מאמצים מסודר.

מנגד, מבוגרים שמעולם לא עסקו בפעילות גופנית יצטרכו להתייעץ עם רופא ספורט וכדאי להם להתחיל להתאמן באופן מדורג תחת פיקוח. לשם השוואה, קשישים או מבוגרים במחלקות סיעודיות יכולים לבצע תרגילים בשכיבה או בישיבה ולתרגם פעולות שקשורות ליכולת הניידות כגון יציאה מהמיטה, הליכה בעזרת הליכון וכן הלאה.

3. עקבו אחר הרגלי האכילה שלכם

מעל 75% מהאזרחים הוותיקים בישראל מוגדרים כבעלי סיכון לבביים כגון סוכרת, היפרליפידמיה או יתר לחץ דם. במקרים האלה צרת רבים היא ממש לא חצי נחמה, כי חשוב מאוד לעקוב אחר הרגלי האכילה ולשנות את התפריט התזונתי על מנת למנוע ולצמצם למינימום את גורמי הסיכון השונים.

מבוגרים וקשישים יכולים לעבור ייעוץ תזונתי אצל דיאטנית קלינית ולמלא את ההנחיות המומלצות כדי להרגיש שינוי מהיר באיכות החיים. ברוב המקרים, ההמלצות יהיו להגביר צריכת סובין עד ל-30 גרם לגברים ו-21 גרם לנשים, לצרוך כ-1,200 מ"ג סידן ביום ולשתות מינימום 10 כוסות מים. במקביל, מומלץ לצרוך לפחות 2.4 מיקרוגרם ויטמין מסוג 12B ולהוסיף עוד כ-900 יחידות של ויטמין D.

לסיכום, שמירה על הגוף בגיל השלישי היא עניין של הרגל ולא פונקציה של מצב רפואי. גברים ונשים צריכים לשלב אביזרי עזר בשגרת החיים שלהם, לבצע פעילות גופנית ולעקוב אחר הרגלי האכילה. כאשר הם עושים את זה, התחושה משתפרת והסיכון לתחלואה יורד פלאים. 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf