הרגלים – מי מפחד מהם?

הרגלים – מי מפחד מהם?

מאת: דנית דברה // מנכ"לית עמותת שניר

השנה, בזכות חודש אדר ב', אנחנו זוכים לחודש לימודים מלא, לפני חגי תשרי.

אני מזמינה אתכם לקחת את החודש המבורך הזה בשתי ידיים, כדי לעבוד עם הילדים על שגרת החיים החדשה-ישנה, כך שיהיה בה כל מה שחשוב להם ולנו.

"אנחנו מה שאנחנו מורגלים לעשות". אמר אריסטו ואני מצאת שהמשפט החכם הזה, פוגש כל אדם בדיוק במקום בו הוא מרוצה או לא מרוצה ממרבית ההרגלים שלו.

ובמשפט הזה טמון גם כל הפוטנציאל, הבחירה והאחריות האישית שלנו, להרגלים של עצמנו, ובהיותנו הורים, גם לאלו של ילדנו, שהרי בכל רגע נתון, אנחנו יכולים לבחור לשנות את ההרגלים שלנו.

אגב, מחקרים מראים שכדי לשנות הרגל, אנו זקוקים למשהו שבין 20 ל-60 פעמים, בהם נתרגל את ההרגל החדש. ובמוח שלנו, במקביל לתרגול היומיומי, מחווטים מחדש הדרכים וההרגלים מוטבעים והופכים טבעיים ואוטומטית בשבילנו.

ועוד נזכור, שכל הפרדיגמות והמחשבות המעכבות שלנו על הרגלים, במיוחד אלו מאתנו שמחזיקים בהרגל רע (כמו עישון למשל): ילדנו לא מחזיקים בהם. הם רכים וגמישים, בגוף ובנפש ויכולים להתרגל למשהו חדש, בקלות רבה יותר מאתנו, ובואו לא נעביר להם את המחשבות המעכבות שלנו.

סטיבן קובי, בספרו "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" מדבר על ארבע הסגולות האנושיות הייחודיות שלנו, בני האדם: הדמיון, המצפון, הרצון העצמאי ובמיוחד על המודעות העצמית" ואני מזמינה אתכם לתת עליהם את הדעת כשאתם יוצאים לדרך, יד ביד עם ילדכם, לבניית שגרה חדשה, איתנה ויציבה.

הנה 5 טיפים שיעזרו לכם ולהם ליצור משהו טוב ובהנאה:

טיפ 1 – הפכו את השגרה לויזואלית והכינו איתם לוח שבועי.

הכינו עם הילדים לוח שבועי, הכולל גם את יום שבת. שבצו יחד איתם, במחצית הראשונה של היום את מערכת השעות של בית הספר ובמחצית השנייה של היום את פעילויות אחר הצהריים, כללו את החוגים וגם את זמן האיכות שלהם יחד, סמנו את שבת כיום משפחה וכיף. קשטו, ציירו ושאלו את עצמכם- האם השגרה שיצרנו מאוזנת? האם היא כוללת רק מחויבות או גם כיף והנאה? אולי יש בה מקום גם להתנדבות ולתרומה לקהילה?

טיפ 2 – עודדו אותם לעצמאות.

בין אם ילדכם עלה לכיתה א' ובין אם הוא מתבגר בתיכון, תמיד יש אפשרות לעשות צעד נוסף לכיוון עצמאות. לאט ובהדרגה למדו את ילדכם שבכל ערב מסתכלים בלוח השבועי, מכינים את התיק ליום המחר, את בגדי החוג ובית הספר, מוציאם מהתיק מה שאינו שייך ליום החדש. תכנון מגביר את ההתכנות והרגלים טובים הם אבני דרך להצלחה בחיים. את בני הנוער שלכם עודדו להתעדכן מראש במועדי הבחינות והעבודות ולשלב גם אותם בלוח הפעילות שלהם.

טיפ 3 – תרגול, תרגול ועוד תרגול.

זוכרים שלוקח לנו להטמיע הרגל חדש בין 20 ל – 60 תרגולים. עודדו את ילדכם על עצם התרגול ולאו דווקא על התוצאה. כשאתם מעודדים אותם לתרגל, אתם עוזרים להם בדרך, בתהליך, שהוא תמיד חשוב יותר מהתוצאה. אם הם יתמידו, התוצאה תבוא מאליה.

טיפ 4 – מודלינג = כוח.

פגשתי פעם אמא נפלאה שהתלוננה על הרגלי האכילה של ילדיה. בכל בוקר היא נכנסת מוקדם למטבח ומכינה להם כריכי בריאות, חותכת ירקות ופירות ומציידת אותם באגוזים ושקדים והם – מעקמים פרצוף ולרוב מחזירים הביתה בצהריים את קופסת האוכל מלאה.

שאלתי אותה – "מה את אוכלת בבוקר?" בתשובתה טמון כבר הפתרון. לעצמה היא לא מכינה כלום, עוברת על הדרך במאפייה, חוטפת קפה ומאפה בדרך לעבודה.

מילים הן טובות ונפלאות ובוודאי אם אלו מילות עידוד. אבל גם המילים המעצימות ביותר נשארות קטנות ליד מעשים.

אני ממליצה לנו, המבוגרים לקחת גם על עצמנו הרגל חדש. שקפו בפתיחות לילדים שלכם שגם לכם זה מאתגר והראו להם, שאתם עושים מאמץ, תרגלו יחד. ילדכם יעריכו את המאמץ שאתם עושים וכך תהיו שותפים לדרך.

טיפ 5 – שגרה היא לא חומת בטון.

שאלו את עצמכם ואת ילדכם מפעם לפעם, מה חסר להם בשגרה? מה עובד לנו? ומה פחות? והיו פתוחים לשינויים. זכרו שהפתיחות לשינויים היא הקרקע הפורייה לשינויים ובלי שוברי שגרה, לא יודעים להעריך את השגרה, גם הנפלאה ביותר שיש.

עמותת שניר מקדמת בני נוער משכבות סוציו אקונומיות נמוכות, בעזרת תכנית חינוכית הוליסטית "הכוכבים של שניר". בעבודה עם בני הנוער אנחנו מלמדים אותם על מיקוד שליטה פנימי, על אחריות אישית וערבות הדדית ועל חזון ותוכנית יעדים אישית, כדי שימצו את הפוטנציאל שלהם ויצליחו.

בתמונה: דנית דברה, מנהלת עמותת שניר | צילום: עומר ארמוני

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf