כיפות אופטיות

כיפות אופטיות

ישנן מערכות שמיועדות לתפקודים שונים, כאשר עבור מערכות אלה, נדרשות עדשות אופטיות מיוחדות. עדשות אלה, נועדו למעשה לשימוש במערכות צבאיות, ימיות ומערכות תעופה וצילום בתנאים קשים כגון: גובה,לחץ רב, עומק, תנאי מזג אוויר קיצוניים ועוד. יש לציין כי עדשות אופטיות משולבות במערכת לתעשיית חלל כמו לייזר ואינפרא אדום  וכן במערכות נוספות כגון בתחום הרפואה, הקוסמטיקה ועוד. ניתן למצוא עדשות משוכללות הנקראות כיפות אופטיות או בשמו האנגלי Optical Domes AKA ZNS Domes. עדשות אלה, מגיעות בצורה של כיפה ובשל הצורה המיוחדת שלהן, הן פותרות בעיות תכנון רבות כגון: מוגבלות בזווית הראייה, הפרעות אופטיות וחיכוך באוויר. ניתן לראות שימוש רב ויעיל בעדשות אלה בתעשיות ובכל מיני סוגי מערכות.

סוגים שונים של כיפות אופטיות

יש לציין, כי כיפות אופטיות, מוגדרות לשימוש הספציפי על פי סוג הציפוי האופטי אשר מכסה אותן. ציפוי זה, מותאם על פי דרישות הלקוחות ולסוג הפרויקט שיש להשתמש בהן. הסוגים השונים של הציפויים לכיפות האופטיות הם: כיפות ZNS כאשר הציפוי מיוצר מאבץ גופרתי ועדשות אשר מצופות בציפוי זה, מתאימות לשימושים כמו:

  • מערכות לייזרים לתחומם השונים
  • מערכות ראיית לילה
  • מערכות אלקטרו אופטיות
  • מערכות תת ימיות
  • ציוד מעבדה

ועוד שימושים נוספים. קיים סוג של ציפוי נוסף עבור כיפות אופטיות שנקרא SI. מדובר על ציפוי מסיליקון והוא דוחה מים, שמנים, וכן, וא נגד חלודה וקורוזיה. ציפוי זה, מקנה לכיפה האופטית , עמידות בלחץ גבוה ותנאי סביבה קשים. ציפוי זה, עמיד נגד שריטות, דוחה אבק ולכלוך. שימוש בציפוי של SI יתאים ליישומים כגון: שימוש צבאי ואזרחי, מטוסים ושאר כלי תעופה, מצלמות מתוחכמות, צילום תת ימי, איפרה אדום ולייזר כן,  עבור שימוש עם אופטיקה מדויקת.

כיפות אופטיות גם למטרות מחקר

השימוש עם כיפות אופטיות רק מתרחב למגוון תחומים כמו למשל למערכות טלסקופיות למטרות מחקר כאשר העדשות אמורות לספק ביצועים איכותיים כאשר מדובר על תנאים סביבתיים קשים ואפילו קיצוניים. בכיפות אלה, משתמשים גם למטרות של מערכות תצפית גלויות או סמויות, למערכות עבור בקרת אש, טילים, אבטחת גבולות, מעברים ועבור מתקנים או מבנים שהם בעלי רגישות ביטחונית.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf