חוקים שכדאי שתכירו בשלבי חיפוש העבודה

חוקים שכדאי שתכירו בשלבי חיפוש העבודה

אם אתם עומדים להתחיל לחפש עבודה בתחום שלמדתם, כמו תואר ראשון במשפטים או בתחומים נוספים, כדאי מאד להכיר את החוקים שנועדו להבטיח כי מועמדים אחרים לא יקבלו יתרון לא הוגן עליכם. במאמר זה נסקור מספר חוקים בתחום שיכולים לסייע לכם. בנוסף, אם בעתיד תשמשו כמעסיקים או מראיינים חשוב שלא לשאול את המרואיינים שלכם שאלות אלה.

בני כמה אתם?

אתם שולחים קורות חיים ללא ציון תאריך הלידה שלכם. זכותכם. היום, החוק אינו מחייב מעסיקים לדעת את גלכם בשלב הראיון. המטרה של חוק זה נועדה למנוע ממעסיקים להפלות אתכם רק משום שאתם מתקרבים לגיל הפרישה. למרבה המזל, כיום המעסיקים מודעים לחוק זה ואינם מחייבים אתכם לציין את הגיל.

מה עשית בצבא?

השירות הצבאי מהווה יתרון עבור חלק מהמועמדים אך עשוי לגרום לפסילתם אם הם משרתים בתפקידים המחייבים אותם להיות לעתים תקופות במילואים. היות וחלק מהמעסיקים שרתו אף הם בצבא הם ינסו לדבר אתכם על תפקידים שבצעתם בהתאם לקורות החיים שלכם. אם התפקידים רלוונטיים למשרה הנוכחית- כמו מתכנתים ששירתו ביחידת 8200 ומבקשים להתקבל לתפקיד הדורש ידע בתכנות וסיווג בטחוני, המעסיק יוכל לטעון כי הייתה הצדקה לשאלה. במקרים אחרים אין קשר בין השירות הצבאי שלכם לאפשרויות התעסוקה בארגון.

מה הדת שלכם?

פעמים רבות נשים מגיעות לראיון עבודה עם כיסוי ראש המבהיר את הרגע הדתי שלהן. גברים עשויים להגיע עם כיפה או לבוש המעיד כי הם חרדים. במקרים אחרים, על בסיס מקום המגורים המעסיק עשוי להסתקרן ולשאול האם אתם דתיים. השאלה הזו רלוונטית אך ורק אם אתם נדרשים לעבוד בשבת (במקרה שהעבודה היא במשמרות אין חובה לחייב אתכם לעבוד במשמרת בסוף השבוע) או אם אתם צריכים לטעום מתבשילים כחלק מעבודה בבישול במסעדה לא כשרה. במקרים אחרים כמובן שאין הצדקה לשאול אתכם שאלה כזו.

מועמדים בעלי מוגבלות

אם אתם או בני משפחתכם הקרובה סובלים ממוגבלות כלשהי המעסיק עשוי לראות זאת בפרופיל ברשת החברתית שלכם. עם זאת, אסור לו לשאול אתכם במפורש בראיון טלפוני על מוגבלות זו ובמיוחד שלא להפלות אתכם בהשוואה למועמדים אחרים שאינם סובלים ממוגבלות זו. התנאי היחיד שיחשב כלגיטימי הוא אם אתם משתמשים בכסא גלגלים ומקום עבודה נמצא במקום שאינו נגיש (כמו בקומה ראשונה עם עליה במדרגות בלבד).

כמה ילדים יש לך?

שאלות הנוגעות למצבו המשפחתי של אדם כמו היותו נשוי או רווק או מספר הילדים שלו אף הן נחשבות לשאלות אסורות. לכן, אם אתם חשים כי ציון מספר הילדים עשוי להיות בעוכריכם מומלץ שלא לציין זאת בקורות החיים. קיים איסור להפלות בין הורים במשפחה מרובת ילדים לבין מועמדים ללא ילדים או בעלי משפחה עם ילד אחד או יותר.

לסיכום, היו מודעים לזכויותיכם ותוכלו גם לציין זאת במפורש בפני המעסיק אם נשאלתם שאלה שאינה רלוונטית למשרה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf