ההבדלים בין צילום רחם להיסטרוסקופיה

ההבדלים בין צילום רחם להיסטרוסקופיה

היסטרוסקופיה היא בדיקה המבוצעת בדרך כלל במרפאה של רופא מומחה למיילדות, לגניקולוגיה, לפוריות ולהיסטרוסקופיה אבחנתית וניתוחית. במהלך הבדיקה הרופא מחדיר בעדינות סיב אופטי לחלל הרחם דרך הנרתיק וצוואר הרחם של המטופלת. הסיב מחובר בקצהו למצלמה איכותית המקרינה את פנים חלל הרחם על מסך רחב לצד הרופא על מנת לאפשר לו לצפות בפעולה ולאבחן בעיות שונות כמו חשד לפוליפ בולט, שאריות שליה, בעיות במבנה הרחם וכדומה, וכדי לברר סיבות להפלות חוזרות, לדימום מוגבר או דימום לא סדיר ועוד. את הבדיקה מבצעים ללא הרדמה, הבדיקה אינה כרוכה בכאב ואין צורך באשפוז, ולרוב אפשר לחזור לשגרה כבר באותו יום.

חשוב לדעת כי בדיקת היסטרוסקופיה שונה מצילום רחם, בבדיקה זו מדגימים את חלל הרחם וצופים בו על גבי מסך במרפאה, הבדיקה לא נועדה להחליף או לבטל צילום רחם, אך הבדיקה מאפשרת לשלול פתולוגיות בחלל הרחם כמו פוליפ, הידבקויות בחלל הרחם ועוד. כמו כן, במקרים מסוימים הרופא ימליץ על היסטרוסקופיה ניתוחית בסיום האבחון כדי לטפל בבעיה שהתגלתה, כל עוד הוא מסוגל לבצע את ההליך ללא הרדמה או בהרדמה מקומית.

מה זה צילום רחם ומה ההבדל מבדיקת ההיסטרוסקופיה?

צילום רחם מהווה בדיקה נפוצה של אזור האגן והרחם, במהלך ההכנות לצילום מזריקים חומר ניגודי לחלל רחמה של המטופלת, את החומר מזריקים דרך צוואר הרחם והנרתיק, ובמקביל מבצעים צילום רנטגן של האזור. הצילום מאפשר לרופא לבחון את מילוי חלל הרחם, ולראות את מעבר החומר הניגודי בחצוצרות וכיצד הוא מתפזר בחלל האגן.

בבדיקת היסטרוסקופיה מבצעים צילום פנים באמצעות החדרת סיב אופטי, זו בדיקה יחסית חדשנית המבטיחה דיוק גבוה וכלי עזר מקצועי ואיכותי לרופאים המומחים. הבדיקה מדויקת ומתאימה לאבחון חלל הרחם, באמצעות הבדיקה היעילה הרופא מקבל תוצאות מלאות ומדויקות בזמן אמת, ללא צורך להחדיר חומרי ניגוד יקרים לחלל הרחם וללא השפעה של החומרים על הגוף. אין צורך בהכנות מקדימות לקראת בדיקת היסטרוסקופיה אבחנתית, ואין צורך בתקופה החלמה אחרי הבדיקה, אלא אם ממשיכים להליך הניתוחי לאור גילוי פתולוגיות בחלל הרחם.

בדיקת הדמיה תחת שיקוף לעומת בדיקה אבחנתית וצילום פנים חלל הרחם

ההבדל העיקרי בין צילום רחם להיסטרוסקופיה הוא מטרת הבדיקה, בצילום רחם מבצעים הדמיה תחת שיקוף רדיולוגי ומילוי הרחם בחומר ניגודי, מטרת הצילום היא בעיקר לאתר בעיות במעבר דרכי החצוצרות, בעוד ההיסטרוסקופיה מבוססת על החדרת סיב אופטי לצורך צילום פנים ותשקיף מלא של חלל הרחם.

הבדיקות אינן מבטלות זו את זו, ובמקרים רבים של קשיים להיכנס להריון ובבעיות פריון שונות, הרופאים ימליצו לעבור את שתי הבדיקות כיוון שהן משלימות זו את זו. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי צילום רחם מהווה בדיקה הדמיה בלבד, בעוד ההיסטרוסקופיה מאפשרת לרופא לקבל תמונת מצב מלאה בזמן אמת, ובהתאם לממצאים הוא יכול לבצע את הטיפול מיד.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf