טיפול בהתמכרויות

טיפול בהתמכרויות

התמכרות, מוגדרת בשימוש מופרז בחומר או בעיסוק כפייתי בהתנהגות, כאשר בהם המתמכר מפתח תלות מסוימת. ההתמכרות פוגעת בתפקוד הרגשי, החברתי, הקוגניטיבי ,הזוגי או התעסוקתי. קלינאים הוכיחו בשנים האחרונות, כי גם ללא קשר לתלות נוירולוגית, אשר מאפיינת מתמכרים רבים בחומרים פסיכו אקטיביים. רבים מאתנו מכורים לאיזו שהיא התנהגות שגורמת להם לריגושים ולשחרור אדרנלין , אקסיטוצין, או אנדורפינים מבלי שההתמכרות למעשה, תענה על הקריטריונים הפסיכיאטריים של הפרעת התמכרות.

אנשים רבים שיודעים שהם מכרים לעיסוק, לאלכוהול או לסמים, מבקשים לעבור טיפול בהתמכרויות, על מנת לחיות טוב יותר ולהגיע לאיכות חיים שתקל עליהם באורח החיים היום,יומי. הכוונה של מי שעובר טיפול זה או למעשה המטרה של הטיפול, הינה להעניק איזון בריא לחיי המטופלים.

ההשלכות והמאפיינים של התנהגות המתמכרים

אנשים שמוגדרים כמכורים לדבר מה, מגבילים את האוטונומיה שלהם, לחיות חיים בריאים ומאוזנים. התמכרות מאופיינת בהסלמה כרונית ובהתמדה בהתנהגות הרסנית, אפילו שהם מודעים להשלכות שלה המזיקות, אם בטווח הקצר או אם בטווח הארוך. העיקרון של טיפול בהתמכרויות נעשית באמצעות טיפול משולב, אשר מטרתו לגרום לגמילה ולשמור אותה לטווח הארוך. יש לציין כי ישנם מקומות שבהם מטפלים ברמה האישית, הקבוצתית והמערכתית. למשל, ישנם טיפולים במתמכרים, אשר משלבים שיחות פרטניות עם המתמכרים, קבוצות תמיכה, התערבות במשפחה וסיוע סוציאלי ע"י הקהילה.

השלב הראשון- התמקדות בגמילה הפיזית והתגברות על התסמינים שנלווים להתמכרות

בשלב הראשון של טיפול בהתמכרויות, יש התגבר על הגמילה הפיזית וכן, בתסמיניה. אם למשל ההתמכרות לחומרים ממכרים מהווה מן סוג של ריפוי עצמי להפרעה או למחלה, יש לקחת טיפול תרופתי ע"י מרשם רופא. השלב השני הוא, התמקדות באספקטים האישיים של המתמכרים כגון: חיזוק האגו, האחריות לניהול חייהם והבנה של שורשי ההתמכרות של כל מתמכר באופן ספציפי.

הצלחת הגמילה, תוך טיפול בהתמכרויות, תלויה במידה רבה בהתנתקות מאנשים שחברתם הייתה מקור להתמכרות עצמה ויצירת קשרים חדשים שיסייעו לשמר את הגמילה. שיקום תעסוקתי יסייע למתמכרים ויעזור גם להתמודדות מול חובות, תיקים פליליים , מה שיקנה למטופל, פתיחת דף חדש בחייו.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf