אבחון דידקטי

אבחון דידקטי

בדיקה מקיפה של לקויות למידה, נעשית באמצעות אבחון דידקטי. אבחון זה, מתבצע באמצעות מאבחנת דידקטית אשר ביכולתה לבחון את היכולות הקוגניטיביות כמו כיורי קריאה וכתיבה, התארגנות במרחב, חשבון והבנה. אבחון זה, מאתר כשלים לימודיים וניתן באמצעות תוצאות אבחון זה, לבנות תכנית מתאימה ולתת לילד או לילדה כלים לאפשרות של למידה טובה יותר. אחד הדברים שמאבחנים באמצעות אבחון זה, הוא דיסלקציה שהמשמעות שלה היא, קשיים בקריאה ובכתיבה וכן , בהבנת הנקרא. יש לציין, כי דיסלקציה, אינה חולפת עם הגיל, אך ניתן להקנות כלים נכונים או איש חינוך המתמחה בסיוע לילדים עם בעיות דיסלקציה, על מנת שיקראו טוב יותר.

מטרתו של אבחון דידקטי עם מכון הישג הינה אחת- לאבחן את הנבדק בכל מיני רמות והוא זה שממפה את החלקים השונים שמסייעים לבנות אסטרטגיית למידה, אם מהיכולות הקוגניטיביות ועד להתנהגות אשר קשורה בלמידה. באמצעות מיפוי זה, ניתן יהיה לראות כיצד ניתן יהי ליצור אסטרטגיות למידה טובות יותר וזאת, באופן ספציפי לכל נבחן.

לקויי למידה נפוצים שניתן לגלות באמצעות האבחון הדידקטי

אחד מהקשיים של ילדים שמתקשים ללמוד היא דיסגרפיה. מדובר על תהליך קוגניטיבי מורכב. אם ישנן פגיעות שונות בתהליך. למעשה הדיסגרפיה נראית ככתב לא ברור וקשה מאוד לקריאה וריבוי של שגיאות כתיב. גם דיסקלקוליה, ניתן לבדוק באמצעות אבחון דידקטי מדובר על לקות למידה הקשורה למקצוע החשבון והמתמטיקה..לרוב קשה לאבחן לקות זו.

מה עוד בוחנים באמצעות האבחון הדידקטי?

מה שנבדק באמצעות אבחון דידקטי הם: מיומנויות קריאה, אם הקריאה היא שוטפת, האם הילד או הילדה מסוגלים לפענח מילים אשר קשורות לנושא וכאלה שמחוצה לו ואם הילד הבין את משמעות המילים שקרא. גם מיומנויות כתיבה נבדקות כמו, צורת הכתב ש הילד או הילדה, את קצב הכתיבה, כיצד התלמיד או התלמידה, מתארגנים עם כתיבת החומר על הדף. גם חשיבה מתמטית נבחנת כמו דרגת ההבנה של הילד, עד כמה הילד או הילדה שולטים בחשבון ומהי יכולת הבנתם הגיאומטרית. ישנן הקלות במבחנים, לאחר שמתקבלות התשובות, משרד החינוך מבקש מביה"ס שיעני הקלות במבחנים  מנת שהילד או הילדה יוכלו השיג יותר בלימודיהם וזאת, לאחר שהם עוברים מיומנויות למידה שתתאמנה להם.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf