בשורות טובות הכל על התרופה הפורצת דרך – קיטרודה

בשורות טובות הכל על התרופה הפורצת דרך – קיטרודה

חקר מחלת הסרטן על כל שלוחותיו מתמקד בשלושה כיוונים במקביל: הניסיונות למניעת המחלה, הניסיונות לטפל בגידולים סרטניים ולרפא אותם והניסיונות להקל את סבלם של הסובלים מהמחלה, במשך כל השלבים עד לריפוי מלא או, במקרים המצערים האחרים, עד לסופה הטראגי של המחלה. חלק ניכר מהמחקר מוקדש למציאת תרופות חדשות, שהיעילות שלהן גבוהה יותר בנטרול ההשפעות של הגידול הסרטני. בתחילת העשור הנוכחי, יצרו החוקרים והמומחים לדבר תרופה לסרטן חדשה, שהתיאור המתאים ביותר עבורה הוא שהיא התקווה הגדולה של חולי הסרטן. שמה של התרופה הוא פמברוליזומאב, אבל רבים מכירים אותה בשמה המסחרי – קיטרודה (Keytruda). מהי התרופה הכל כך חשובה הזאת וכיצד היא פועלת? האם הקיטרודה מתאימה לטיפול בכל סוגי הסרטן ואם לא – באילו גידולים היא אכן מועילה? בשורות הבאות נביא הסבר קצר אבל ברור על תרופה לסרטן, שעבור רבים היא יוצרת יש מאין תקווה חדשה לחיים טובים יותר.

קיטרודה – מהי התרופה ומהם השימושים האופטימליים שלה

התרופה הידועה בשם המסחרי קיטרודה (Keytruda), היא למעשה נוגדן המונע התקשרות של חלבונים מסוימים לתאים במערכת החיסון. לא אחת קורה שחלבונים מסוימים "נטפלים" לתאים המהווים למעשה את מערכת החיסון בגוף, ומונעים מהם למעשה מלמלא את התפקיד המוגדר שלהם בגוף – שהוא, בין השאר, להילחם בתאים סרטניים. מדובר למעשה בכשל של מערכת החיסון, שעד להמצאת הקיטרודה לא היתה בנמצא שיטה למנוע אותו. כיוון שההתקשרות של תאי מערכת החיסול לחלבונים הבעייתיים נמנעת, הם נותרים חופשיים ונכונים למלא את הייעוד שלהם – קרי להילחם בתאים סרטניים ולמנוע את התפשטות הגידול הסרטני בגוף. המצאת הקיטרודה הינה דוגמה מצוינת לחשיבה מחוץ לקופסה, שיצרה יש מאין טיפול חדשני ויעיל לסרטן. עם זאת, עדיין לא נפתרו כל הבעיות כיוון שהתרופה פוגעת תוך כדי הטיפול גם בתאים בריאים.

באילו סוגי סרטן הטיפול בקיטרודה יעיל

למרבה הצער, לא ניתן לומר שהקיטרודה יעילה בטיפול בכל סוגי הסרטן. עם סוגי הסרטן שהתרופה הזאת אכן יעילה בטיפול בהם ניתן למנות את הלימפומה מסוג הודג'קין, סרטן מקוממי או גרורתי של דרכי השתן וכן סרטן ריאה גרורתי. הקיטרודה עשויה להיות יעילה גם בטיפול בסוגי סרטן אחרים – סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית וכן גידולים סרטניים שלא ניתן להסיר אותם באמצעו ניתוח.

יחד עם העובדה שהקיטרודה מטפלת במצבים ובגידולים מסוימים ביעילות רבה, הטיפול בה עלול לגרום למטופלים באמצעותה לתופעות לוואי משמעותיות. בין השאר, הקיטרודה עלולה לגרום לחולשה ולהרגשה מתמדת של עייפות וחולשה, שיעול, בחילות וכן פריחה. תופעות לוואי אפשריות עלולות להיות גם עצירות, ומנגד גם שלשולים חמורים. במקרים קיצוניים במיוחד, עלולים להופיע כאבי שרירים קיצוניים והתרופה עלולה אפילו לגרום למצב של אי ספיקת כליות אצל מטופל הרגיש לה.

למרות האמור לעיל, מדובר בתרופה פורצת דרך, שהיעילות שלה מוכחת בכל פעם מחדש, בעיקר בטיפול בסוגי הסרטן המצוינים לעיל. הקיטרודה קיימת בסל הבריאות וחברי קופות החולים יכולים לקבל אותה ולהסתייע בה במקרה הצורך.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf