איך לתכנן משרד מעוצב?

איך לתכנן משרד מעוצב?

איך לעצב את המשרד כך שבאמת יהפוך את העובדים לטובים יותר? תשכחו מכול העיצובים המטורפים שנועדו להפוך את העובדים ליצירתיים יותר. במציאות, מספיק אם תנקטו בכמה צעדים פשוטים לטובת כלל העובדים, על מנת שיוכלו להפיק את המרב בעבודה.

ענפי תעשייה יצירתיים עומדים לעתים קרובות בחוד החנית של עולם הריהוט והעיצוב המשרדי. חשבו על סדרת הטלוויזיה ׳מד מן׳ (Mad man), שהציגה תכנון משרדים יפהפה של סוכנויות פרסום בניו יורק של שנות ה-50, עם חדרים שנוצרו במיוחד כדי לאפשר לשתות קוקטיילים עם הלקוחות הפוטנציאליים. או על משרדי עמק הסיליקון בימינו, עם מגרשי כדור עף ועובדים צעירים שיושבים על פופים נוחים במקום על כיסאות משרדיים, ועם מחשבים ניידים על הברכיים, במקום על שולחנות משרדיים קונבנציונליים.

למרות חידושים עיצוביים אלה, החלל המשרדי היצירתי עשוי להפריע ליכולות היצירתיות של העובדים. כך מתברר ממחקרים המוכיחים כי ניתן לטפח יצירתיות במקום העבודה באמצעות שילוב בין המבנה לבין הזרימה של החלל הפנימי.

המתכון ליצירתיות מקסימלית אמור לשלב בין שני סוגי עקרונות:

  • הסגנון העיצובי של המשרד החדשני.
  • רעיון ה-Tried and True (כלומר, נוסה וידוע כבעל ערך).

האיזון בין שני העקרונות הללו לא דומה כלל לטרנד של ׳המשרד הפתוח׳ (open office) אשר הפך סמל לחידוש ולקדמה בעולם העבודה המשרדית.

פתוח – סגור – פתוח

לגבי פריסת ׳המשרד הפתוח׳ – למרות שפריסה שכזאת עשויה ליצור רושם של עסק חדשני והולך עם הזרם, מחקרים מראים שהיא עלולה דווקא לחבל בפרודוקטיביות וביצירתיות.

  • רמות ריכוז נמוכות ורמות לחץ גבוה – נמצאו כמאפיינים שכיחים הרבה יותר במשרדים עם פריסה פתוחה, מאשר במשרדים עם פריסה סטנדרטית.
  • מבחינה פסיכולוגית, תחושת הפרטיות – שבאה לביטוי במשרדים עם פינות עבודה אינדיבידואליות – משפרת את ביצועי העבודה.
  • את פריסת המשרד הפתוח מאפיינות רמות רעש גבוהות יותר. מחקרים הראו כי אפילו כמות קטנה של רעשי רקע, מגדילה את עומס העבודה המנטלי, אשר מצדו מגביר את הלחץ שחשים העובדים ומפחית את הפרודוקטיביות שלהם.

נראה כי העיצוב היעיל ביותר אשר יכול לסייע לשיפור היצירתיות ולעודד פרודוקטיביות, הוא זה שמשלב בין חללים פתוחים שבהם מתבצעים שיתופי פעולה וחילופי רעיונות, לבין שטחי עבודה סגורים שמאפשרים להתמקד בעבודה בשקט ובפרטיות.

עיצוב המשרד אמור להתייחס לא רק לעיצוב הסביבה אלא גם לעיצוב החוויה ולעיצוב ההתנהגות של העובדים. המשמעות היא שעיצוב המשרד אמור למעשה לשקף את מצבי העבודה השונים שאנשים חווים על בסיס יומיומי. דוגמאות:

  • להציע מקומות שבהם אנשים יכולים לסגור את הדלת ולהתמסר לעבודה, כמו גם אפשרות לעבודה ספונטנית שיכולה להתרחש ברחבי המשרד.
  • להפוך את פינת האוכל למעין בית קפה, מקום שבו אנשים ירצו ללכת לדבר או לשתף פעולה. זאת, על מנת לבנות תחושות של חיבור בין העמיתים לעבודה. למותר לציין שעובדים מחוברים יותר, הם בדרך כלל עובדים מאושרים ויצירתיים יותר.

ויהי אור

כמו שצמחים זקוקים לשמש, כך גם היצירתיות זקוקה לאור טבעי. כדי ליצור סביבת עבודה שבה יתפתחו רעיונות יצירתיים, חשוב לשלב בה תאורה טבעית.

מחקרים מלמדים שלאור הטבעי יש ההשפעות חיוביות והוא מעודד מצב רוח טוב ויצירתיות. רמות גבוהות של תאורה טבעית מאפשרות גם לגדל צמחים במשרד, אשר הוכחו כמקטינים את רמות הלחץ במקום העבודה ומגדילים את רמות הפרודוקטיביות.

אחד העקרונות המנחים לפיתוח חללי עבודה שיוכלו לעודד חשיבה ויצירתיות היא התייחסות לשטחים אלה כאל חממה של יצירתיות.

קוים ישרים ומפותלים

האם אי פעם שמתם לב שהעיצוב המודרני, עם שפע הזוויות הישרות והקירות הלבנים, נראה אולי מעניין לעין, אבל מרגיש כל כך סטרילי, עד שבחלל כזה, ממש לא בא לכם לנהל שיחה אינטימית?

יש לכך גם סיבה מדעית. משתתפי אחד המחקרים שפטו את החללים המפותלים בהם שהו כיותר כיפיים ונעימים מאשר חללים ישרים, וכמקום שבו ההחלטות שקיבלו נבעו בעיקר מרגשות של נעימות.

הנעימות או הרגשות הנגזרים ממרחבים מעוגלים הם למעשה תגובות ראשוניות של בני האדם. עיצוב חלל סטרילי או לא טבעי, המאפיין את העיצוב המודרני, נוטה לשלוח התראה למוח שלנו שהתנאים אינם מתאימים לפריחה. זאת בניגוד למצב שבו אנחנו שוהים בסביבה עם נוף טבעי ואסתטי.

במקום להציב את השולחנות לאורכם, נסו לבחור בריהוט עם קצוות מעוקלים המאפשרים תנועה נוחה יותר במשרד. עיצוב פחות נוקשה מאפשר תנועה אורגנית יותר בקרב העובדים ויוצר הזדמנויות למפגשים, שאחרת אולי לא היו מתרחשים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf