רשלנות רפואית בקופת חולים: מה חשוב להכיר?

רשלנות רפואית בקופת חולים: מה חשוב להכיר?

אנו רגילים לפנות אל קופת החולים באופן שוטף. אנו רגילים שאם צצה בעיה, ראשית עוברים בקופה, בה ניתן לקבל טיפול ראשוני, הפנייה, תרופה, ייעוץ וכדומה. עם זאת, גם קופת החולים עשויה לטעות, לקצר תהליכים, לחסוך עלינו ובאופן כללי להעניק שירות לקוי שבמקרים מסוימים מוביל לנזק ממשי. כאשר זה קורה טוב לדעת שאפשרי להגיש תביעת רשלנות רפואית כנגד הקופה עצמה.

הקופה והרופא המטפל – את מי תובעים?

שירותים סיעודיים, ביטוח נסיעות לחו"ל, טיפולים משלימים, טיפולים שניתנים ע"י מומחים, טיפולים שיקומיים, שירותי ייעוץ ועוד מגוון שירותים ניתנים בקופות החולים, וזאת ולצד ההגדרה "אחריות שילוחית" – הגדרה שבאה לשקף את אופי ההתנהלות בקופה, בה המוסד (מאוחדת, כללית, מכבי..) מגיש את השירות באמצעות "צינור", עובדה שהופכת את קופת החולים להחזיק בכובע של ה"שולחת", משמע היא זו שמחזיקה באחריות כלפי המטופל, ולו כי היא בחרה ומייצגת את נותני השירות. עם זאת, בנקודה זו יש צורך לחדד את מי תובעים, האם את קופת החולים, או לחלופין אל הרופא עצמו. כיצד מקבלים החלטה? פונים אל עורך דין שמתמחה בתחום, כלומר, עורך דין רשלנות רפואית. כמו כן, ברוב המקרים התביעה מוגשת נגד הקופה עצמה, אם כי גם קיימים מקרים שבהם מוגשת תביעה כפולה.

חיסרון לצד יתרון

בעת קבלת החלטה לתבוע את שמגיע לכם מקופת החולים, יש לדעת שני דברים חשובים: האחד שמדובר בגוף משומן ועתיר ניסיון, משמע תביעה של קופת החולים תעמיד אותכם מול מחלקה משפטית למודת ניסיון, כך שאם מופיע חור בתביעה, היו מוכנים למערכה מאתגרת. עם זאת, כל עוד תבחרו בעורך דין מנוסה בתחום ושמחזיק בידע מעמיק בנישה הרפואית, הרי שהצדק ייצא לאור. דבר שני שמוטב לדעת זה שקיים יתרון בתביעה של קופת החולים עצמה, וזאת כי ברגע שיוכרע סכום הפיצוי, לא יתעורר הצורך להתעסק עם הליכי גבייה, אלא סכום הפיצוי יועבר באופן מלא ומידי.

מעט אודות הליך התביעה

לאחר שמוצאים עורך דין שבקיא בתחום הנזיקין ומגוללים מולו את הסיפור, עורך הדין ישיג את התיק הרפואי ויעבירו למומחה שיעניק חוות דעת רפואית – פרמטר מהותי בעת המשפט. השלב הבא יהיה להגיש תביעה, כאשר זו צריכה לכלול את שלושת היסודות של גרימת רשלנות רפואית: הגורם המטפל מחזיק בחובת הזהירות כלפי המטופל, החובה הופרה, קיים קשר סיבתי בין הטיפול לבין הנזק הממשי. עתה לאחר שהבנו מהו הבסיס של הגשת התביעה, נעצור לציין שלעיתים צריך יותר מחוות דעת אחת, משמע צריך להוציא כמה אלפים. אי לכך אין לצאת למשפט אם לא בטוחים בסיכויי ההצלחה. מצד שני יש לזכור שאף עורך דין לא ימהר לצאת למשפט אם הוא לא יהיה בטוח שהסיכויים עומדים לצידו, כך שכל עוד מיוצגים ע"י עו"ד מקצועי, אפשר להיות רגועים.

המרב שניתן לעשות

לסיכום נציין שרשלנות רפואית יכולה להיגרם עקב שלל מצבים – עקב טעות במרשם התרופתי, פענוח מוטעה של ממצאי בדיקה, מחדל במעקב הרפואי, כאשר טובת המטופל נזנחת עקב שיקולי תקציב (רשלנות מנהלתית) וכדומה. פה נוסיף שלא תמיד ניתן למצוא תקדימים, אך כן תמיד ניתן לחבור אל עורך דין מנוסה ומקצועי בנישה. עוד נציין שבין היתר יש להיות מוכנים לחקירות מוסוות מטעם חברות הביטוח, מתוך מטרה לבחון את המצב הבריאותי והתעסוקתי כפי שהוא במציאות – עובדה ששוב מחזירה לחשיבות ייצוג מקצועי, ולו על מנת להיות מוכנים כראוי עבור כל מצב. בהצלחה.

תמונה:  depositphotos.com

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf