השלמת שן שבורה לילדים

השלמת שן שבורה לילדים

הפופולריות הגבוהה שצברו הקורקינטים והאופניים החשמליים בקרב ילדים ובני נוער הביאה לעלייה תלולה בכמות הפונים למרפאות עם חבלות בשיניים. ברוב החבלות הנגרמות מנפילה, הנזק מתרכז בקדמת הפה ויוצר בעיה אסתטית בנוסף לרפואית.

כמובן שחבלות שיניים קיימות גם אצל מבוגרים, אך נפוצות מאוד בקרב ילדים, במיוחד אצל השובבים שבהם ודורשת התייחסות בהתאם.

השלמת שן שבורה עקב חבלה או נפילה

בשברים של שיניים קדמיות יש להבחין בין שיניים קדמיות נשירות (שיני חלב) ובין שיניים קבועות.

בשיניים נשירות, הדאגה שלנו קשורה בעיקר להשפעת החבלה על השיניים הקבועות המתפתחות בלסת ואילו בשיניים קבועות דאגתנו לעתיד השיניים שנחבלו.

כאשר שן קבועה נשברת, ישנה חשיבות גדולה להשלמתה חזרה, בשל מספר סיבות.

השלמת שן שבורה עבור רוב הילדים והוריהם, היא קודם כל פתרון לבעיה האסתטית שנוצרה עקב השבר בשן. אך מעבר לכך, שן שנשברה ולא קיבלה טיפול מיידי, עלולה לייצר מצב דנטלי בעייתי שרק ילך ויחמיר.

במקרים רבים השבר אינו רק מה שנראה לעין, יתכן וחלה גם תזוזה של השן ממקומה, ניידות, שבר בשורש, או שבר עמוק יותר בכותרת מהנראה לעין. כל המצבים הללו עלולים לגרם לפגיעה בחיות השן.

טיפול לא מספק ולא בזמן המתאים עלול לגרום לבעיות רבות עד לאיבוד השן.

השלמת שן שבורה קדמית

מבחינת הטיפול, קיים הבדל בגישה בין טיפול בשן קדמית שנשברה לבין טיפול בשן אחורית. ההבדל טמון בעיקר בחומרים שבהם ייעשה שימוש ובאופן הטיפול. כאשר מדובר בשן אחורית לשיקולים האסתטיים יש פחות משמעות, מאשר במקרה של שן שבורה קדמית.

כאשר מדובר בשן שבורה קדמית ויש צורך במילוי שבר קטן יחסית, ייעשה ברוב המקרים שימוש בציפוי מחומר מרוכב (קומפוזיט), חומר זה הוא החומר המשמש את רופאי השיניים לביצוע סתימה לבנה. לקומפוזיט יתרון מבחינת המחיר ומהירות הביצוע ויש לציין כי בשן קדמית של ילד או נער עד גיל 18 , זהו הטיפול המועדף. טיפול זה אינו מצריך השחזת השן ואין צורך כלל לגעת בשן , אלא רק להשלימה.

כמובן כל זאת בתנאי שאין חבלה נוספת בשן ואין צורך בטיפול שורש. לאחר גיל 18, יתכן ויהיה צורך לבצע ציפוי ע"י כתר חרסינה.

השלמת שן שבורה קדמית נשירה (שן חלב)

במקרה של שן חלב, יש לבדוק את גודל השבר, את היכולת של הילד לעבור טיפול ואת כדאיות הטיפול. במקרה זה השלמת השן דומה להשלמת שן קבועה.

הכותבת, ד"ר שושנה שפירר, הינה מומחית ברפואת שיניים לילדים וסגנית מנהל מחלקת פה ולסת בבית החולים שיבא. ד"ר שפירר מטפלת במרפאתה בתינוקות מגיל ינקות ועד לבגרות, מבצעת את כלל הטיפולים, החל מטיפולי שיניים משמרים, טיפולים כירורגים מורכבים בהרדמה כללית וטיפולי שיניים לילדים עם צרכים מיוחדים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf