כללים לניסוח צוואה חוקית ולמניעת סכסוכי יורשים

כללים לניסוח צוואה חוקית ולמניעת סכסוכי יורשים

החוק בישראל מאפשר לכל אדם לנסח צוואה על מנת לקבוע כיצד יחולק רכושו לאחר מותו. אמנם, החוק אינו מחייב לכתוב צוואה לבד או בעזרת עורך דין מנוסה, אך מי שמעוניין לקבוע יחולק העיזבון לאחר מותו ומי שרוצה למנוע סכסוכי יורשים – יכול לנסח צוואה חוקית, ולמעשה לאחר מותו הוא שולח יד מקברו ומשפיע על יורשיו.

כדאי לנסח צוואה ברורה ויחסית פשוטה, ולמרות שיש חופש מוחלט לצוות כיצד יחולק העיזבון לאחר פטירתו של המצווה, החופש אינו בלתי מוגבל. כך למשל, אם מנסחים הוראות לא חוקיות או לא מוסריות, יתכן כי בית המשפט יפסול את הצוואה או חלקים ממנה, וכך למעשה אין לצוואה תוקף ורצונו של המנוח לא יכובד.

עריכת צוואה חוקית – לבד או בעזרת עורך דין צוואות וירושות?

כאמור, כל אדם רשאי לכתוב צוואה לבד, כל עוד הוא מקפיד על הכללים ומנסח אותה נכון מבחינה חוקית. לדברי עו"ד יוסי ברקוביץ המתמחה בעריכת צוואות ובענייני ירושות, מומלץ לכתוב את הצוואה רק בעזרת עורך דין מיומן. בעזרת עורך דין המצווה יכול לנסח הוראות שונות ותנאים שונים בצוואתו, וכך לאחר מותו רצונו יכובד ורכושו יחולק בין היורשים הנכללים במסמך.

חשוב לציין כי כתיבת צוואה מאפשרת לאדם להחליט כיצד יחולק עזבונו, אך אין בכך הבטחה כי היורשים לא יסתכסכו ביניהם וכי לא יהיו מחלוקות וריבים בין היורשים. למעשה, הצוואה מאפשרת לאדם לקבוע את חלוקת עזבונו עם פטירתו שלא באופן שווה בין היורשים, כפי שקורה לפי חוק הירושה במידה ואין צוואה.

כללים לניסוח צוואה חוקית

חוק הירושה קובע כיצד יש לערוך צוואה על מנת שזו תקבל תוקף משפטי, יש 4 אפשרויות לעריכת צוואה – בכתב יד, בפני עדים, בפני רשות או בעל פה (צוואת שכיב מרע). צוואה בכתב יד נחשבת לפופולרית, כל אדם יכול לכתוב את צוואתו, אך בהיעדר ידע משפטי המצווה עלול לטעות בכתיבת המסמך בגלל אי הכרות עם החוק, ובמקרה זה התיק עשוי להגיע לבית המשפט והשופטים עלולים לבטל את הצוואה.

הכללים החשובים לניסוח צוואת חוקית:

  • כתב יד – צוואה בכתב יד חייבת להיכתב כולה בכתב ידו של המצווה. אם מדפיסים את הצוואה זו כבר צוואה בעדים, ויש להחתים שני עדים על המסמך, עדיף בנוכחות עורך דין כדי לוודא כי הצוואה נערכה נכון וכחוק.
  • תאריך – כאשר מנסחים צוואה בכתב יד אין לשכוח להוסיף תאריך בכתב יד, חשוב לכתוב את התאריך על כל אחד מהעמודים במסמך.
  • חתימה – צוואה תיחשב חוקית רק אם המצווה חתם עליה, מומלץ לחתום בתחתית כל עמוד, ובמידה ומוחקים או מתקנים דבר מה במסמך יש לחתום ליד בכתב יד.
  • לשון ציווי – חשוב לנסח את הצוואה בלשון ציווי ולא כמשאלה או בקשה. לכן, חשוב לנסח משפטים עם ביטויים כגון אני מצווה, אני מורה וכדומה.
  • תנאים – במידה ומעוניינים להוסיף תנאים בצוואה חשוב לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין, זהו נושא מורכב.
  • הפקדת הצוואה – מומלץ להפקיד את הצוואה בלשכת הרשם לענייני ירושה, וכדאי להעניק עותק ליורשים ולשמור על עותק אצל עורך הדין.
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf