איך שיפרה תוכנית נטו משפחה את המצב הכלכלי של כולנו?

איך שיפרה תוכנית נטו משפחה את המצב הכלכלי של כולנו?

בקיץ 2011 יצאו מיליוני ישראלים לרחובות בדרישה ברורה: צדק חברתי. הטריגר הראשוני למחאה המשמעותית היה העלייה הדרמטית של מחירי הדיור, שהכפילו את עצמם במשך עשור, כך שהאפשרות לרכוש בית משלך הלכה והתרחקה מרוב הישראלים, וגם שכירת דירה הפכה מאתגרת יותר ויותר. בנוסף תבע הציבור ממנהיגיו לטפל בנושא בוער אחר – יוקר המחיה. מדובר כמובן בנושאים מורכבים מאוד, שכן בעיות מסוג זה לא ניתן לפתור ביום אחד. למעשה חלפו מספר שנים עד שממשלת ישראל החלה לספק מענה אפקטיבי באמת לקושי של רוב האוכלוסייה, כולל מעמד הביניים ומשפחות עם 2 מפרנסים, לגמור את החודש.

יותר נקודות זיכוי במס הכנסה

תוכנית נטו משפחה אושרה על-ידי ממשלת ישראל במאי 2017, שנתיים לאחר כניסתו של משה כחלון ללשכת שר האוצר.

המרכיב הראשון בתוכנית הוא הוספת נקודות זיכוי במס הכנסה להורים לילדים עד גיל 6, כך שלמשפחות הצעירות שבהן ההורים עובדים יישאר יותר כסף פנוי בסוף החודש. עד ל-2017 האבות קיבלו נקודת זיכוי אחת עבור ילדים עד גיל שנה, 2 נקודות לילדים בני שנה עד שלוש ונקודה לילדים בני 3 עד 4. אחרי גיל זה האבות לא היו זכאים לנקודות זיכוי במס הכנסה. לאחר יישום התוכנית מקבלים האבות 1.5 נקודות זיכוי בשנה הראשונה ועוד 2.5 נקודות זיכוי עד גיל 6.

האימהות נהנות מאותן נקודות זיכוי כמו האבות, וזאת לאחר שקודם ליישום התוכנית הן קיבלו חצי נקודת זיכוי בשנה הראשונה ו-2 נקודות זיכוי לאחר מכן, עד גיל 6. התוספת לנטו של משפחה בת 2-3 ילדים וכשההורים מרוויחים את השכר הממוצע מוערכת בכ-1,000 ש"ח לחודש, או אם תרצו 12,000 ש"ח בשנה!

פחות כסף לצהרונים

תוכנית נטו משפחה משפרת גם את מצבן של משפחות עם ילדים גדולים יותר, וזאת באמצעות סבסוד הצהרונים. התוכנית קבעה סבסוד דיפרנציאלי, כלומר בישובים המוחלשים ההורים יזכו לתמיכה משמעותית יותר. כך למשל באשכול הסוציו-אקונומי הרביעי, שכולל ערים כמו עכו, רמלה, אופקים, קרית גת וחצור הגלילית, גובה הסבסוד הוא 350 ש"ח לחודש, והוא ניתן עבור כל הילדים מגיל 3 ועד 8. באשכול השישי – המבוסס מעט יותר וכולל ישובים כמו חדרה, חולון, יבנה, ראש העין וכפר יונה – הסבסוד הוא בסך 300 ש"ח והוא ניתן עבור ילדים בכיתות א' ו-ב'. ב-3 האשכולות העליונים הסבסוד הוא בסך 150 ש"ח לילד לחודש, ואילו 3 האשכולות התחתונים היו מסובסדים עוד לפני כניסתה של התוכנית לתוקף.

בסך הכל נהנים הורים לילדים בגיל הרלוונטי מחיסכון של 1,500 עד 3,500 ש"ח בשנה – בהחלט סכום מכובד.

מס הכנסה ישלם לכם ולא להפך

אחת המטרות העיקריות של תוכנית נטו משפחה הייתה לעודד את היציאה לעבודה ולסייע למי שעובד, כלומר מעמד הביניים, ליהנות מפרי עמלו. בהתאם אחד הצעדים עליהם הוחלט היה הרחבת תוכנית מס הכנסה שלילי, או בשמה הרשמי מענק העבודה – שבמסגרתה מס הכנסה משלם לכם ולא להפך.

עד לתוכנית היו זכאים למענק גברים ונשים עם הכנסה של עד 4,800 ש"ח בחודש כשהגברים קיבלו מענק של 330 ש"ח ואילו הנשים זכו לתוספת של 495 ש"ח בזכות מס הכנסה. לאחר אישור התוכנית הועלה הרף ל-5,000 ש"ח בחודש והושווה גובה המענק של הגברים לזה של הנשים. משפחות שבהן שני בני הזוג עובדים זוכות לעוד תוספת של 30% כך שאם יש בהן 2 ילדי התוספת היא לא פחות מ-1,288 ש"ח בחודש ואם יש 3 ילדים – 1,872 ש"ח מדי חודש, סכום משמעותי מאוד שמסייע לממש רצונות רבים נוספים ולשפר את איכות החיים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf