רבע מהישראלים מתקשים בקביעות להירדם או לישון לילה שלם

רבע מהישראלים מתקשים בקביעות להירדם או לישון לילה שלם

מסקר שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי רבע מהישראלים מתקשים להירדם או לישון לילה שלם, אחוז המתקשים להירדם או לישון בקביעות עולה עם הגיל קרי, ככל שמתבגרים כך קשה יותר לישון כמו שצריך.  עוד עולה מהסקר כי בקרב בני 20 ומעלה 47% ישנים עד 6 שעות ביממה! שזה מעט מידי… מדוע רבים מתקשים להירדם? מהן הסיבות למחסור בשנה? מהם נזקי חוסר בשינה? ואיך ניתן לשפר את איכות השינה? ד"ר עומרי בן עזרא הבקיא בנושא, שפיתח את סדנת השינה "פשוט לישון" מבית אלן קאר, מרחיב על כך:

מדוע רבים מהישראלים מתקשים להירדם? מהן הסיבות למחסור בשינה?

מנגנון השינה שלנו נתון בכל רגע לכוחות מנוגדים. אפשר לדמות זאת למאזניים, שבצד אחד ‘ערות’ ובשני ‘שינה’. בכל שעה של היממה פועלים על המאזניים כוחות מנוגדים. בבוקר הכוחות דוחפים יותר לכיוון הערות ובלילה יותר לכיוון השינה, אבל תמיד פועלים בנו כוחות לשני הכיוונים. כאשר המערכת מאוזנת, מתאפשרת תנועה מחזורית בין ערות ביום לבין שינה בלילה, כמו נדנדה כשמכל צד ילד במשקל דומה – התנועה חלקה וללא מאמץ. כאשר ישנה בעיה באיזון, המנגנון עשוי להיות "תקוע" על ערות או על שינה, והמעבר ביניהן הופך קשה ומקוטע…

הישראלים חיים תחת לחץ מתמיד לכיוון הערות. החדשות תמיד מדאיגות, החיים תמיד בלחץ, האורות תמיד דולקים ובכלל, "לא ינום ולא ישן שומר ישראל". הרבה מאתנו עובדים שעות ארוכות וממאנים להקציב את המעט שנותר לשינה בלבד. אנחנו הישראלים עם שמחובר למרשתת, צורך אפליקציות ומדיה, אוהב להיות ער, והלחץ לכיוון הערות הולך וגובר. לעומת כל אלו, הכוחות הדוחפים לשינה הם לעיתים חסרי אונים.

כל אדם שלא מצליח לישון, הוא בעצם אדם שמצליח להישאר ער. בשביל להבין את הפרעות השינה צריך להתבונן לא רק בקושי להירדם, אלא גם בקלות להישאר ער. כמה קל להישאר ער כשסביבך אורות, שתיה, מזון, חברה, אפשרויות אינסופיות לבידור. בלי חשמל, טלפון או טלוויזיה, רובנו לא היו מצליחים להישאר ערים עד חצות.

מהם נזקי חוסר שינה?

על נזקי חוסר שינה אפשר לכתוב מגילות. חוסר בשינה פוגע הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, בתחומי חיים שונים. עייפות, לחץ דם מעט גבוה יותר וירידה ביכולת לבצע פעילות גופנית. כמו כן, מצב הרוח אחרי לילה ללא שינה נוטה להיות ירוד וישנה נטייה להתרגז במהירות. סימפטומים אלו הם קצרי מועד, ואחרי שינה טובה יחלפו כלא היו. עם זאת, לחוסר שינה מצטבר, לאורך זמן, ישנן השפעות מצטברות שעלולות לגרום לנזקים שלילה אחד של שינה טובה לא יצליח לתקן מיד. חוסר שינה כרוני גורם להגברה בכאבים שונים (כאבי ראש, מפרקים, גב, ועוד), חוסר שביעות רצון כרונית, דכדוך ודיכאון, נטייה למחלות חום קלות, נראות מבוגרת ועייפה, ירידה בזיכרון, נטייה לעשיית טעויות ותאונות ועוד.

אחד הנזקים הקשים של חוסר שינה הוא פגיעה ביכולת לישון. דווקא אלו שזקוקים לשינה יותר מכל, מתקשים להשיגה, סובלים מעוד חוסר שינה, שמקשה עליהם לישון, שגורר עוד חוסר שינה  וכך הלאה במעגל אכזרי. זאת גם אחת הסיבות לכך שקשה כל כך להתגבר על הפרעות שינה.

כיצד ניתן לשפר את איכות השינה?

בכולנו קיים מנגנון ששולט על השינה. כשמכירים את המנגנון אפשר להפעילו טוב יותר.

צריך ללמוד להפעיל את מנגנון השינה שלכם, להכיר אותו ואיך הוא עובד, להבין מה השתבש ולמה אתם לא מצליחים לפתור את הבעיה.

אם אנסה לתת עצה אחת כללית שתעזור אנשים שונים עם בעיות שונות – העצה היא לישון בכל הזדמנות ראויה. ככל שתישנו יותר תשפרו את היכולת שלכם לישון טוב יותר בעתיד. בכל פעם שאתם חשים עייפות, לכו לישון, ובתנאי שזה נעשה בשעות השינה: בין השעות שמונה בערב לשש בוקר ושוב בין אחת בצהריים לשלוש בצהריים. בשעות אלו, אם אתם מרגישים עייפים, לכו לישון. אל תדחו את השינה לשעה יותר מתאימה לדעתכם או לעיתוי יותר נח מבחינת תוכניות הפנאי שלכם. כשאתם מזהים הזדמנות, לכו לישון. אם תשכילו לנצל את ההזדמנויות הטובות שמגיעות מדי פעם, תזכו לשינה טובה הרבה יותר.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf