נקודה למחשבה

נקודה למחשבה

על פיתוח המודעות המוקדמת להופעתו של סרטן העור

מחלת הסרטן, היא אחת המחלות המורכבות והקשות ביותר שקיימות. ככלל, עולם הרפואה יודע לאבחן כיום למעלה מ-200 סוגים שונים של מחלות סרטן. הן נבדלות זו מזו מבחינת צורה ומקום הופעה בגוף, ובמידת חומרת הסכנה אשר נשקפת מהן לבריאותנו. אחת ממחלות הסרטן הנפוצות ביותר, היא זו של סרטן העור. סוג זה של סרטן (ומכאן נובע שמו כמובן), מתפתח על פני שכבת העור. היכולת לאבחן אותו, בחלק גדול מן המקרים, היא קלה יחסית. הופעתן הבלתי מוסברת של נקודות חן, ו\או שינויי צורה מחשידים המתרחשים בהן, מחייבת ביצוע אבחון מקצועי אצל מומחה מוסמך לרפואת עור.

סוג אחד של סרטן העור, מן הנפוצים ביותר שבהם, נקרא סרטן תאי הבסיס (או בעגה הרפואית המקצועית Basal Cell Carcinoma ובקיצור BCC). סוג זה של סרטן מהווה כ-75% מכלל מקרי סרטן העור. מדובר בגידול הגדל באופן מקומי, ושברוב המקרים אינו מהווה סכנת חיים. במצבים קיצוניים במיוחד, כשגידול מסוג זה אינו מטופל כלל, הוא עלול לגרום להרס תאים ואף לשלוח גרורות.

סוג נוסף של סרטן עור, הנחשב למסוכן שבסוגי מחלות הסרטן הקיימות, הוא סרטן מסוג מלנומה. גידול המלנומה הוא אלים במיוחד, והוא עלול להתפרץ כתוצאה מגורמי סיכון שונים. הראשון שבהם, הוא החשיפה לקרינה אולטרה-סגולה (UV) של השמש. אנשים שהם בעלי עור בהיר ושיער אדמוני, נמצאים בסיכון  גבוה יותר ללקות במלנומה. בקבוצת סיכון זו, נכללים גם בעלי מערכת חיסון חלשה, ואנשים שעל גופם ישנו מספר שומות רב (מעל 100 שומות).

גילוי מוקדם של סרטן העור יכול להציל חיים

על חשיבות גילויה המוקדם של מחלת הסרטן, אנחנו שומעים רבות בכל ערוץ תקשורת אפשרי. בין אם זה פרסומות בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונים או באינטרנט. זה נמצא סביבנו בכול מקום ובכול זמן. אך האחריות, היא לגמרי בידיים שלנו. על אחת כמה וכמה, כאשר מדובר במחלת סרטן העור אותה ניתן לגלות בקלות יחסית, חשוב שנישאר עם האצבע על הדופק ונשים לב לתסמינים מחשידים:

  • צבע: שומות בעלות צבעים וגוונים בלתי אחידים.
  • צורה: שומות שאינן סימטריות עלולות להיות סימן מובהק להתפתחות סרטן המלנומה.
  • גודל: כל שומה שקוטרה עולה על 5 מ"מ (כקוטרו של עיפרון), מחייבת בדיקה ואבחון מיידי אצל רופא עור.
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf