טיפול בחרדה – למה לא מומלץ לברוח מחרדה?

טיפול בחרדה – למה לא מומלץ לברוח מחרדה?

חרדה מאופיינת בדאגנות מופרזת, חשש תמידי וקושי להסתדר במצבים של אי וודאות וחוסר בשליטה. אלו המתמודדים עם חרדה מרגישים שדאגת יתר נובעת מהצורך למנוע את הקטסטרופה שיכולה להתרחש כל רגע.

חרדה שעולה כתגובה טבעית לנסיבות מסכנות חיים מיצרת הפעלה פזיולוגית שנקראת  'בריחה או לחימה' ובמקרה של איום ממשי וסכנה קיומית היא כרחית על מנת לשמור עלינו בחיים. זוהי תגובה אשר מעוררת את כל החושים הרלוונטיים, ממוקדת מטרה ונטולת מחשבות סרק אשר יכולות להסיח את המיקוד שלנו מפעולה הישרדותית.

החרדה  אשר מופיעה כתגובה למחשבות מאיימות, לא רציונאליות ומעוררות רגשות קשים מלווה בין היתר, ברצון לברוח. בריחה מפני חרדה לא ממשית והימנעות מפעולות אשר יכולות להעלות שוב את תחושת החרדה, הן אסטרטגיות לא יעילות אשר מונעות התמודדות נכונה בבעיות של חרדה. אנשים רבים מקווים למצוא מזור לתחושת החרדה על ידי הסחות דעת כגון: עיסוק יתר באינטרנט וברשתות חברתיות, עיסוק מוגזם בספורט, וורקוהוליזם ואפילו התמכרות לאכילה, שתיה, וסמים. בריחה זו יוצרת כאב רב אולם בו זמנית מאפשרת להתעלם ולא לחשוב על בעיית החרדה עצמה.

לכן הימנעות התנהגותית ממצבים מעוררי חרדה ובריחה מההתמודדות עם תחושות של חרדה בזמן אמת, לא יאפשרו לכם לגלות את אחד מהפתרונות להקלה משמעותית ברמת החרדה:  החרדה תפוג באופן טבעי מעצמה אם רק נפסיק לברוח ממנה. טיפול בחרדה בגישות יעילות משפיעות באופן מיידי על רמת החרדה.

רק באמצעות התרגלות והסתגלות יזומה למצבים של חרדה, ניתן לנתק את האסוציאציה הקיימת בין  מצבים/מקומות מהם אנו נמנעים והתפיסות המוטעות בקשר לסיכון שאנו חווים בהם, לבין תסמינים של חרדה.

רובנו מעדיפים להמנע מחרדה כי אסטרטגית הבריחה דווקא מאוד אפקטיבית בהפחתת התסמינים ולכן היא באופן טבעי האסטרטגיה המועדפת, אלא שהיא לא לוקחת בחשבון שההקלה המידית, הינה זמנית בלבד ולטווח מאוד קצר, כך שבסופו של דבר התוצאה היא הרסנית ורק מחזקת ומתחזקת את הבעיה.

קיים טיפול בחרדה והוא גם מאד יעיל

טיפול בחרדה הוא לרב טיפול ממוקד. מטרת הטיפול היא ליצור מודעות גבוהה יותר לדפוסי החשיבה שמגבירים ומשמרים את החרדה ולפתח ולתרגל דפוסי חשיבה חלופיים ובריאים יותר. המטופל שואל את עצמו האם החוויה שהוא חווה מותאמת למה שמתרחש ברגע זה במציאות. זו גם מטרת הטיפול, לאמן את העולם הפנימי להיות מתאים לעולם החיצוני ברגע ההתרחשות. התאמה זו מאפשרת הסתגלות טובה יותר והתמודדות שונה עם תחושות החרדה. טיפול בחרדה גם מתמקד בשינוי התנהגותי שמטרתו לשנות את הדפוס האוטומטי של "בריחה והימנעות" וללמד דפוס יעיל יותר של התמודדות.

טיפול בחרדה במכון חיבורים הוא יעיל וממוקד. אנחנו משתמשים בכלים ובשיטות העכשוויות והבדוקות ביותר של הפסיכולוגיה המודרנית. בין הכלים הנפוצים הנלמדים במהלך טיפול בחרדה : זיהוי ושינוי של דפוסי חשיבה שליליים וקטסטרופליים , תרגול חשיפה לרגשות, הסבר פסיכו חינוכי על מקורות החרדה וכיצד המערכת הפיזיולוגית פועלת בזמן חרדה, כלים להתמודדות עם קבלת החלטות, שיטות הרפיה, זיהוי ושינוי התנהגות נמנעת ודחיינית.

לפגישת היכרות עם צוות המומחים של מכון חיבורים – המכון הישראלי לטיפול בחרדה, ניתן להשאיר פרטים באתר ויחזרו אליכם/ן בהקדם. התמודדות מוצלחת מתחילה בפניה למכון ולמטפל/ת המתאימים ביותר לאופי הבעיה ולאופיים הייחודי של כל אחד/ת.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf