עורך דין צבאי

עורך דין צבאי

המורכבות של הדין המשפטי בצבא אינה ברורה מאליו. מצד אחד, ישנו בית משפט לכל דבר אשר מתנהל על פי נהלי ופרקטיקת המשפט, ומצד שני לא מדובר בבית משפט רגיל, אלא בבית דין צבאי אשר אולי נראה כמו בית משפט, אך חלים עליו חוקים ותנאים שונים לחלוטין ממערכת המשפט האזרחית.

המורכבות הזו של הדין הצבאי אינה פשוטה, ועל מנת שהעומד לדין יזכה במשפט הוגן פעמים רבות יש למצוא  עו"ד צבאי, כזה אשר מכיר את הדין והנוהל הצבאי לעומקם ורוחבם. מדובר בהתנסות מקצועית אחרת לחלוטין, בהכרה של דין וחוק אשר אינם זהים בדיוק לאלו החלים באזרחות, וגם הבנה מעמיקה במנגנונים הצבאיים המעורבים במקרים כאלו (למשל משטרה צבאית חוקרת), לצד זכויותיו וחובותיו של המועמד לדין.

לבית הדין הצבאי יכולים להגיע מקרים מגוונים, ולא בהכרח של חיילים בשירות חובה בלבד. לפי חוק השיפוט הצבאי, בית הדין צבאי מוסמך לשפוט חייל בשירות חובה, משרת קבע, חייל מילואים, אזרח עובד צה"ל, ואפילו אזרחים אשר השתחררו לא מזמן אשר חוק השיפוט הצבאי עדיין חל עליהם. מסיבות אלו, משפט צבאי יכול לדון בכל אחד מאלו ולא בהכרח בהקשר לחייל חובה, כפי שנהוג לחשוב.

עו"ד דיני צבא תפקידו למעשה לספק ייצוג חיילים או ייצוג של העומד לדין, באופן מקצועי והולם. לעומד לדין בפני בית דין צבאי יש זכויות רבות, בראשן הזכות לייצוג. צריך לזכור כי מדובר בהליכים פליליים שיכולה להיות להם השלכה כבדת משקל על חירותו של העומד לדין ו/או על המשך חיו באזרחות. העומדים לדין בפני בית דין צבאי יכולים להיות מואשמים בעבירות חמורות כגון תקיפה מינית או סמים, עבירות נשק, אלימות ועוד. זכותו של כל עומד לדין לייצוג, אך אין זה אומר כי מהלך המשפט הינו דומה או זהה למשפט אזרחי.

החשיבות בפנייה לעורך דין צבאי

חשוב להבין כי בדין פלילי צבאי, בדומה לדין האזרחי, נאשם נחשב לחף מפשע עד אשר הוכחה אשמתו. על התביעה הצבאית להוכיח במהלך משפט צבאי כי למעשה הנאשם אכן ביצע את העבירה המיוחסת לו. משום כך, התביעה תביא עדים אשר ייחקרו על דוכן העדים, ותפקידו של עו"ד צבאי סניגור יהיה לחקור אותם על מנת להפריך את העדות במלואה או באופן חלקי.

עורך הדין הצבאי גם צריך להכין את הנאשם לחקירתו הוא, אם ייקרא לעלות לדוכן העדים. במצב זה, התביעה גם היא תחקור את הנאשם, ותנסה להוכיח את אשמתו במיוחס לו בכתב האישום. עורך דין מקצועי יעזור לנאשם להתכונן, להביא עדים מטעמו ולהגן עליו בתהליך.

ישנם מקרים בהם בית הדין הצבאי יכול גם להרשיע נאשם בעבירה קלה מזו המיוחסת לו בתביעה. זאת במקרים בהם משוכנע בית הדין כי אכן בוצעה העבירה הקלה יותר, גם אם לא העבירה העיקרית אשר אליה מתייחס כתב האישום עצמו.

כמו כן, ישנה גם האפשרות לערער על פסק הדין, הן מצדו של הנאשם והן מצד התביעה. כל אחד מהתהליכים הללו הינו מורכב ושונה באופיו מתביעה אזרחית, וחשוב להכיר את השוני, כיצד להתמודד באופן הנכון ביותר עם המצבים המשפטיים, ולעזור לנאשם להתמודד עם ההעמדה לדין בפני בית הדין הצבאי.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf