מה המשמעות האמיתית של טבעות אירוסין?

מה המשמעות האמיתית של טבעות אירוסין?

הסיפור האמיתי של טבעות אירוסין מתחיל במצרים הקדומה ועובר כחוט השני בכל נקודות המפתח של תרבות המערב. רגע לפני שכורעים ברך, הנה כמה דברים שכדאי לדעת אודות אחד המנהגים הקדומים שעדיין מלווים אותנו – גם טיפ או שניים שאולי עד כה לא חשבת עליהם.

גברים ונשים בעולם המערבי שומעים כבר מגיל צעיר על המושג "טבעות אירוסין", אבל רק מעטים מכירים את הסיפור האמיתי מאחוריו. בנוסף לכך, מעניין לגלות כיצד הצליחה דווקא הטבעת שמעניק החתן לכלתו המיועדת בעת הצעת הנישואים לשרוד כל כך הרבה שנים. כידוע, זהו מנהג מוכר שמשותף לדתות שונות ומתברר שיש לו ערך סנטימנטלי ותרבותי. השאלה המתבקשת היא מה הייתה המשמעות המקורית של טבעות אירוסין – ומה נשאר ממנה בימינו.

סימן לאהבת נצח? או פשוט קיצור דרך אל הלב?

אחד האזכורים הראשונים להופעתה של טבעת אירוסין על במת ההיסטוריה מגיע ממצרים העתיקה. לפי הערכות שונות, המצרים הקדמונים הם אלו שיצרו את המסורת והביאו אותה לאוויר העולם. קצת אחריהם אימצו את אותה פרקטיקה גם גברים ביוון העתיקה ומשם היא המשיכה לרומא ולשאר העולם המערבי.

המשמעות של טבעת אירוסין הסתתרה באותם ימים בין האצבעות. בניגוד למה שנהוג לחשוב, היא לא זכתה למעמד האייקוני שלה בגלל אבני החן היקרות שמשובצות עליה – אלא כיוון שנהוג היה לענוד אותה על היד השמאלית של האישה ובאצבע הקרובה ביותר לזרת. האמונה גרסה שבאצבע הזו קיים וריד שמוביל ישר אל הלב ואין פלא שמאות אלפי שירים, סיפורים ומחזות נכתבו על הנושא.

כך הגיעו היהלומים לטבעות

תיעוד היסטורי קרוב יותר למשמעותן של טבעות אירוסין בתרבות המערב אפשר למצוא בשנת 1477, עת הציע הדוכס מקסימיליאן מאוסטריה אירוסין לבת זוגו הדוכסית מארי. הענקת הטבעת השפיעה עמוקות על האצולה הגבוהה של אירופה ולא חלף זמן רב לפני ששאר הגברים החלו גם הם להעניק טבעות יהלום לנשותיהם.

היו כמובן עוד כמה נקודות ציון בגלגולה של טבעת האירוסין כפי שהיא מוכרת לנו: במהלך תקופת ההשכלה הטבעת ניתנה כמתנה שמבטאת רגש ואיבדה מעט את תפקיד הפורמלי, בעוד בתקופה הוויקטוריאנית החלו היהלומים להגיע לראשונה מדרום אפריקה והשיבוץ שלהם על הטבעות היה למובן מאליו. מנגד, בתחילת המאה ה-20 השפיע השפל הכלכלי על המכירות ורק באמצע המאה הקודמת הן חזרו להיות חלק בלתי נפרד ממערכת היחסים הממוסדת הזוגית.

דווקא בהלכה היהודית אין אזכור ברור לטבעות אירוסין והמשמעות שלהן היא בעיקר תרבותית וסמלית. טבעת האירוסין לא מחייבת ואינה מופיעה בהלכה, למעט השלב בטקס החופה שבו החתן נותן את הטבעת לכלה כדי לקדש אותה. בתוך כך, ביהדות האורתודוקסית החתן בכלל לא נותן לכלה את הטבעת בעצמו וזאת מחשש להתקדשות. זו גם הסיבה לכך שביהדות החרדית הטבעת ניתנת לאחר האירוסין – ולא כהצעת נישואין.

מדוע לוקח לנו זמן לבחור טבעות אירוסין?

צריך לזכור שענידת הטבעת על ידי האישה אמנם מסמלת את הסכמתה להינשא, אבל כטיפ ראשון – כדאי לזכור שתהליך הבחירה שלה מתחיל עוד הרבה לפני זה. גברים בטווח רחב של גילאים משקיעים זמן, מאמץ ומשאבים בהשוואה בין טבעות לפני שהם מוצאים את התכשיט המושלם. הם יודעים שמצד אחד הטבעת חייבת להתאים לאופי של בת הזוג המיועדת, אך מצד שני מדובר בתכשיט שמשקף את הטעם שלהם בעצמם. לכן כדאי לתת משקל רב גם לרושם שהטבעת משאירה עליך באופן אישי.

שנית, נהוג לתת טבעת משובצת יהלום (ולעתים אף אבן חן אחרת) ובכך הופך התכשיט הזה לייחודי ואקסקלוסיבי. אבן החן שעמה משבצים את הטבעת היא בדרך כלל היהלום הראשון שאנחנו קונים כאנשים בוגרים, אז אין פלא שיש נטייה להשקיע בו מחשבה וזמן.

אז מה עושים? פשוט נכנסים לקטלוג טבעות האירוסין שלנו ממש כעת ומשאירים פרטים או רוכשים והטבעת המושלמת בדרך אליכם!

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf