"רוב הציבור אינו מעוניין שמחירי הנדל"ן ירדו"

"רוב הציבור אינו מעוניין שמחירי הנדל"ן ירדו"

ניר שמול מנכ"ל חברת שניר: "הסיבה לכך שמחירי הנדל"ן לא יורדים משמעותית, כי רוב הציבור אינו מעוניין שהמחירים יירדו""למרות מאמצי הממשלה האדירים להוריד את המחירים בשלוש השנים האחרונות, נכון להיום הירידה השנתית במחירי הדיור בשנה החולפת היא ירידה של 0.1 אחוז בלבד – כלומר, במחיר דירה שעלותה 2 מיליון ₪ – המחיר ירד ב – 2000 ₪ לשנה בלבד".

לדברי ניר שמול מנכ"ל חברת שניר – בית לשיווק נדל"ן למגורים ולמסחר, בארץ ובחו"ל, בימים האחרונים אנו עדים לפרסומים אודות ירידה במחירי הדיור מחד, והגדלת כמות העסקאות בחודש מרץ האחרון של 14% ברכישת דירות בחודש מרץ, לעומת החודש שלפניו, מאידך, ונשאלת השאלה כיצד הנתונים הללו מסתדרים, ומה זה אומר על מה שקורה כרגע בשוק המגורים בישראל.

חשוב להסביר את הנתונים ולתת להם בהירות. נכון להיום, הירידה השנתית במחירי הדיור בשנה החולפת היא ירידה של 0.1 אחוז. כלומר על דירה של 2 מיליון ₪, מדובר בהנחה של 2000 ₪. כך, שלמרות מאמצי הממשלה האדירים להוריד את המחירים בשלוש שנים האחרונות, מחיר הדירה בשנה החולפת ירד רק ב 2000 ₪ בממוצע לדירה של 2 מיליון ₪ וב- 1000 ₪ לדירה של 1 מיליון ₪.

ראשית, חייבים לתת קרדיט גדול לממשלה על הרצון שלה להוריד את המחירים ואני כאזרח מברך על כך מאוד. מעולם לא הייתה ממשלה שעושה כל כך הרבה מאמצים להוריד את מחירי הנדל"ן. אבל חייבים להבין מדוע המחירים לא יורדים בקצב משמעותי.

אני אתחיל מאמרה לא פופלרית בימים אלו: "המחירים לא יורדים כי רוב הציבור אינו מעוניין שהמחירים יירדו". הסיבה לכך היא שנכון להיום ל% 63 ממשקי הבית בישראל יש דירה בבעלותם, דירה שיש עליה משכנתא, ואנשים אלו לא רוצים שהמחירים יירדו. הם רצו שהמחיר יהיה נמוך ויירד כל עוד הם לא קנו את הדירה, אבל מרגע שהדירה נקנתה והם לקחו הלוואה כדי לממן אותה כמו מרבית הרוכשים בישראל, אין להם שום רצון שהמחיר יירד להפך הם רוצים שהמחיר ייעלה!

כלומר רוב השוק הוא נגד ירידת מחירים. זו הפסיכולגיה של הכלכלה, על זה טברסקי וכהנמן קיבלו פרס נובל ,וזה רוב הציבור בישראל.  הסיבה לכך היא שרוב הציבור בישראל מחזיק בנכסים והוא לא רוצה שהמחירים שלהם יירדו. מיעוט ממשקי הבית בישראל שוכרים דירה, והם המיעוט שרוצה שהמחיר יירד. לאו דווקא של הרכישה, אלא גם של ההשכרה, כי לחלקם אין את ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה והם בכל מקרה ישכרו דירה בשנים הקרובות.

צריך להבין ששוק הנדל"ן מתנהג שונה משוק הסלולר שהיה בעבר בישראל. אם בעבר כל האזרחים רצו מחירי סלולר נמוכים , והממשלה הצליחה להוריד את מחירי הסלולר והייתה שמחה גדולה בעם (רק הבעלים של חברות הסלולר בכו ), במקרה של הנדל"ן השוק מתנהג הפוך לגמרי ,שמחירי הנדל"ן יורדים מרבית העם בוכה.

צריך להבין כי ישנו פרודקוס גדול בדברים, כי כאשר מחירי הנדל"ן עולים, הילדים שלנו יתקשו בעתיד לרכוש דירה .  אני טוען שאנחנו וההורים שלנו לא חושבים כך בהקשר הזה של ילדינו (כי זה ארוך טווח), אלא חושבים איך הנכסים שלנו ימשיכו לעלות ולעלות ככל שעובר הזמן. זאת, כדי שנוכל להוריש לילדים שלנו נכסים עם ערך כלכלי גבוה יותר ביום לכתנו מהעולם.

אני חושבים יותר על הירושות שנוריש לילדינו, מאשר מה יעשו ילדינו שמחיר ממוצע של דירה בישראל יהיה 3 מיליון ₪ ולא 2 מיליון ₪ כפי שהוא היום,  במרבית אזורי הביקוש ,או 1.5 מיליון בפריפרייה. לכן, לדעתי, השוק נלחם מלחמת חורמה בתוכניות של הממשלה, לעיתים לא בידיעה רציונאלית על השלכות מעשיו, ולכן אנשים לא מורידים את מחירי הנכסים שבבעלותם.

בשוק כזה כמות העסקאות אמורה לרדת, אבל הנה ראינו שבמרץ האחרון דווקא כמות העסקאות עלתה בצורה משמעותית. זאת משום שאנשים צריכים דירות! דירה זה צורך בסיסי בדיוק כמו אוכל. על כן, התקופה של ישיבה על הגדר הולכת ומסתיימת ואנשים חוזרים לקנות כי פשוט אין להם ברירה.

אני מברך ומוקיר את מאמצי הממשלה ושר האוצר על הרצון האדיר שלו לפעול למען האזרחים במדינת ישראל ! תוכנית מחיר למשתכן היא רעיון אדיר ומבורך לזוכים בה! אבל היא לא מספיקה בפני עצמה, על מנת להוריד את מחירי הנדל"ן בעיקר בגלל הסיבות הפסיכולוגיות שמניתי לעיל.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf