איך מנהלים תזרים מזומנים נכון?

איך מנהלים תזרים מזומנים נכון?

ניהול תזרים מזומנים נכון בעסק הוא לרוב משימה לא פשוטה בכלל. ניהול תזרים מזומנים נכון יכול לתת שקט רב, להפוך עסק למצליח ולקבל גיוס אשראי בקלות רבה יותר מאשר בניהול תזרים מזומנים כושל.

מהו תזרים מזומנים?

תזרים מזומנים הוא דו"ח המראה את זרימת המזומנים בעסק לפי הפעילות הקיימת בו. כאשר אומרים "מזומנים", אין הכוונה רק לכסף מזומן, אלא הכוונה לכל התקבולים והתשלומים של העסק. תקבולים הם כספים שקיבל העסק מפעילותו, כמו תקבולים מהשקעות או תקבולים מהלוואה שנלקחה. תשלומים הם כל מה ששילם העסק כדי לספק סחורה כמו תשלום לספקים, שכר דירה, משכורות, רכישת ציוד ותשלומים בגין פירעון הלוואות שלקח העסק.

מהו ניהול תזרים מזומנים?

ניהול תזרים מזומנים הוא ניהול הפער בין הכנסות העסק מהתקבולים לבין ההוצאות של העסק לתשלומים לצורך פעילותו. על פי תזרים המזומנים אפשר לדעת דברים רבים על העסק, ודרכו ניתן לראות אם העסק הוא רווחי או לא, בהסתכלות על פרמטרים שונים מלבד הכסף הנכנס, כמו כמות המלאי או חשבונות לפירעון שצריך לשלם. חייבים לנהל תזרים מזומנים כדי לדעת מה מצב העסק, כדי לא לעשות טעויות כמו לקחת התחייבויות נוספות וגיוס אשראי נוסף שאינו נחוץ או צבירת ריביות גבוהות שאותן ניתן להוריד או להפטר מהן לגמרי. אם תזרים המזומנים יהיה מאוזן וטוב תוכלו לתכנן את הפעילות העסקית בצורה טובה יותר. ליווי פיננסי נכון יעריך את מצב העסק וידע באיזו נקודת זמן כדאי לבדוק אופציה לגיוס אשראי, וכדי לקבל הלוואה הבנק ירצה לראות את תזרים המזומנים של העסק, והוא אחד הקריטריונים העיקריים בהחלטת מתן ההלוואה.

כללים בניהול תזרים מזומנים נכון

ישנם 3 כללים חשובים שאחריהם צריך לעקוב באופן שוטף, בין אם יש לכם ליווי פיננסי באמצעות יועץ פיננסי ובין אם החלטתם לעקוב אחרי תזרים המזומנים לבדכם. הכללים האלה חייבים להיבדק באופן שוטף, משום שבמידה ואחד מהם אינו נבדק, לא תהיה סינרגיה ביניהם והעסק עלול להיפגע.

  1. הכנסות – חייבים לעקוב אחר הכסף המזומן המגיע לבנק, ולדעת מהי יתרת המזומנים הקיימת. כדאי לעקוב אחר ההכנסות באופן שוטף ולבדוק אם תשלום הלקוחות הוא על פי מועד הגבייה הרצוי.
  2. נזילות – יש להשאיר מספיק מזומן על מנת לשלם את ההתחייבויות השוטפות, ולהשאיר בנוסף קופת מזומנים שתהיה זמינה לפתרון בעיות.
  3. תזרימיות – רצוי לדעת את התחזית התזרימית לחצי שנה הקרובה לפחות. חייבים לגלות בעיות תזרימיות בזמן אמת ולפתור אותן באופן מיידי.

כמובן שהכלים הללו הם רק על קצה המזלג. ניהול תזרים המזומנים הוא לא פשוט ודורש הרבה עבודה, חייבים להיות במעקב אחריו כדי שהעסק יתנהל כשורה. מומלץ להסתייע ליווי פיננסי על ידי יועץ פיננסי כדי לראות את כל התמונה במלואה ולעבוד בצורה נכונה, בין אם מדובר בגיוס אשראי לעסקים או התנהלות יום-יומית שוטפת.

תמונה: storyblocks

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf