כאבי גב אמצעי בשינה

כאבי גב אמצעי בשינה

ברוב המקרים האדם סובל מכאבי גב בחלק התחתון או העליון, אך ישנם מקרים בהם סובלים מכאבים בחלק האמצעי של הגב. כאבי גב אמצעי מלווים לרוב בתחושת נוקשות באזור, הכאב החריף גורם לאדם להתעורר במהלך השינה, לכן איכות חייו נפגעת ויש להתאים עבורו את הטיפול הנכון והיעיל ביותר.

כדאי לדעת כי ישנם מקרים בהם מגלים באבחון כי המקור לכאב גב אמצעי בשינה נובע מסיבה אחרת, לרוב הקרנה של כאב גב בחלק העליון או התחתון. האבחון נעשה בעיקר באמצעות תשאול המטופל, ויש לעבור גם בדיקה גופנית שאינה פולשנית כדי לאתר את מיקום הכאב, לבדוק את יכולת התנועה של הגב האמצעי, ולנסות לאתר את הרקמה הפגועה בגב האמצעי.

אנטומיה של אזור הגב האמצעי

אזור הגב האמצעי נקרא גם עמוד השדרה החזי, חלק זה מורכב מ-12 חוליות המסומנות באותיות 1T עד 12T. לכל חוליה באזור מתחברות שתי צלעות, אחת מצד ימין והשנייה מצד שמאל, בנקודת החיבור יש מפרק קטן שתפקידו לאפשר תנועה מצד לצד, סיבוב וכיפוף. המפרקים לוקחים חלק פעיל גם בנשימה כאשר בית החזה מתמלא באוויר וגם בנשיפת האוויר החוצה.

במהלך השינה הגוף נמצא לרוב בתנוחה אחידה לכן נוזלי הגוף מתנקזים במקומות הנמוכים, הנוזלים זזים ממקום למקום כאשר משנים תנוחה. כמו כן, המפרקים השונים באזור הגב האמצעי נמצאים במנוחה בשעת השינה, לכן הם עלולים להתקשות ואז אנו עשויים לסבול מנוקשות באזור ומכאב חריף הגורם לתחושת "גב תפוס" ולעתים אנו מתעוררים בגלל הכאב החד.

מהן הסיבות לכאבי גב אמצעי בשינה?

הסיבות להתפתחות כאבי גב אמצעי בשינה הן מגוונות, לרוב סובלים מכאבים באזור בגלל טראומה או תאונה, חבלה גופנית, כיב בתריסריון, צרבת, שיעול ממושך, דלקת ריאות, דלקת במפרקים, זיהום או מסיבות שאינן קשורות לגב, למשל מחלה באחד האיברים הפנימיים הגורמת להקרנת הכאב לאזור הגב האמצעי.

כדי לאבחן את הבעיה יש להגיע לרופא מקצועי או לבדיקה על ידי פיזיותרפיסט. האבחון מתחיל בתשאול, יש לשלול בעיות אחרות, למשל כאבי גב תחתון מסיבה זו או אחרת, ובנוסף המטופל נשאל האם החליף מזרן לאחרונה, האם החל עבודה חדשה, האם הוא סבל ממחלת דלקת ריאות או משיעול כרוני לאחרונה וכדומה. לאחר התשאול ובדיקת הגיליון הרפואי ההיסטורי, המטופל עובר אבחון ידני כדי לבדוק את חופש התנועה של מפרקי הגב האמצעי, ובנוסף עליו למשש את הרקמות באזור כדי לבדוק האם יש דלקת או בעיה אחרת בשרירים, במפרקי החוליות ובמפרקי הצלעות.

טיפול

טיפול בכאבי גב מחייב אבחון מקצועי, רק כך ניתן להתאים את שיטת הטיפול הנכונה והמתאימה לבעיה ממנה סובלים. בהתאם לבעיה הפיזיותרפיסט מציע סדרת טיפולים הכוללת שיפור טווח התנועה של המפרקים העדינים באזור הגב האמצעי, טיפול אלקטרו תראפי, חבישה, אביזרים אורטופדיים והתאמת סביבת העבודה באמצעות בחירת סביבה ארגונומית המתאימה למאפייני המטופל. כמו כן, המטופל נדרש לבצע תרגילים שונים בביתו, במידת הצורך ולפי חומרת הכאב ניתן לקחת משככי כאבים, ואחד הפתרונות היעילים הוא טיפול ביתי באמצעות מכשיר לייזר.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf