פיתוח ישראלי חדשני: אלגוריתם לאבחון סוכר בדם

פיתוח ישראלי חדשני: אלגוריתם לאבחון סוכר בדם

חולי סוכרת נאלצים להתמודד עם מחלה לא פשוטה. מעבר לזריקות האינסולין שאמורות לייצב את רמות הסוכר בדמם, חולי הסוכרת נאלצים לסבול מדקירות יומיות לבדיקת רמת הסוכר בדם.

לצורך הקלה על מצבם, החולים נעזרים במד סוכר רציף המנטר את רמות הסוכר בזמן אמת, וכן גם במשאבת אינסולין המזריקה את החומר במינונים משתנים וחוסכת מהחולים את הזריקות הרגילות.

הבעיה היא שמד הסוכר לא תמיד מצליח לתת תמונת מצב אמיתית לגבי רמת הסוכר בחולה. מכיוון שכל חולה מגיב באופן שונה לסיטואציות שונות, בהתאם לגילו ולמצבו הרפואי, מתעורר הצורך לפתח מד סוכר אישי שיספק מדידה אמינה יותר.

מעבר לכך, מד הסוכר הרציף מייצר יותר מדי התרעות שווא עד כדי שיש נטייה לכבות את אלמנט ההתרעות, רק כדי שלא יפריע. לצד זאת, יש גם צורך לספק מינונים משתנים של אינסולין בהתאם למצבים המשתנים בכל חולה.

התרעות השווא וכיבוי המכשיר עלולים להתגלות כבעייתיים במיוחד. כפי שיודע כל סטודנט ללימודים מתקדמים בביולוגיה, רמת סוכר גבוהה מדי בדם עלולה לפגוע בכלי הדם (עיוורון, נמקים ועוד), ואילו רמת סוכר נמוכה מדי מובילה לחולשה, בלבול, עילפון ואף מוות.

אנשי המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל, בשיתוף רופאים מומחים באנדוקרינולוגיה בבית החולים איכילוב, יצרו אלגוריתם ייחודי המנטר את מצבו של כל חולה סוכרת – ומספק מדידת סוכר מדויקת ואמינה. למידת מכונה (Machine Learning) מאפשרת לאסוף מידע ממספר רב של מקורות בו זמנית, לבצע ניטור תמידי בזמן אמת ולספק לא רק אבחון אלא אף הצעות לטיפול וכן טיפול בפועל.

למעשה האלגוריתם כה מתקדם, עד שהוא מסוגל לנבא מראש מצבים של ירידה או עלייה קיצונית ברמת הסוכר בדם (היפוגליקמיה או היפרגליקמיה). הניבוי מתרחש לפני שנוצר המצב הבעייתי, ובכך מתאפשר למנוע רמות סוכר מסכנות חיים עבור חולי הסוכרת.

האלגוריתם הלומד מצליח כיום לחזות 90% ממצבי ההיפוגליקמיה, יכולת חיזוי טובה לאין שיעור לעומת הקיימת כיום. בשלב כלשהו בעתיד האלגוריתם יוכל להשתלב בפיתוחו של לבלב מלאכותי, המפקח בצורה אוטונומית על רמות הסוכר בדם ושולח מינוני אינסולין משתנים בהתאם.

מעבר לכך, חוקרי אריאל עמלים על שילוב של נתונים ממקורות נוספים באלגוריתם החדשני – כגון צריכת המזון אצל כל מטופל, פעילות גופנית, שינויים עונתיים ועוד. השימוש בביג דאטה מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש, וגם תחום הרפואה מוצא עצמו נשכר מהתחום האנליטי המבוקש הזה.

כל פריט מידע המשולב במערכת, יאפשר לבצע חיזויים טובים ואמינים יותר ויתרום בסופו של דבר להפחתה משמעותית באירועי היפוגליקמיה והיפרגליקמיה שעלולים לסכן את חיי החולה בכל רגע נתון. יש לציין שהפיתוח החדשני נוסה על בתה של מפתחת האלגוריתם מאוניברסיטת אריאל, והוא מצליח לייצב את רמות הסוכר שלה עד כדי שבבדיקות השגרתיות היא נמצאת בטווח הנורמה של אדם ממוצע.

רוצים להיות חלק מהמהפכה הרפואית הבאה?

הירשמו לתואר שני במדעי המחשב באוניברסיטת אריאל

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf