חוק חינוך חובה יקר!

חוק חינוך חובה יקר!

"האליטות החברתיות מובילות את הפרטת החינוך, באמצעות תשלומי הורים ומסכנות את כלל אזרחי ישראל"

חוק לימוד חובה תש"ט 1949- האמת מאחורי הוראה מחייבת שאין בה דבר.

מאת: מיכל רוזנטל נחמני

פיצ'י דובינר, מוביל המאבק לחינוך חינם שיווני ואיכותי לכל ילדי ישראל, אב ל- 4 ילדים, פעיל חברתי, כיום מנהל את קבוצת הפייסבוק "תשלומי הורים" למעלה מ- 7,000 חברים ונוספים אחרים שאינם בפייסבוק, החל את מאבקו לפני כ- 7 שנים בהיותו יו"ר ועד הורים ישובי, אז נחשף לאי סדרים בניהול כספי ההורים ע"י הרשות המקומית.

לדבריו: "עפי" הערכה מדובר ב – 4.5 מיליארד שקל בשנה (הכוללת שיעורי העשרה, ותשלומים נוספים אחרים) ובשל חריגות שנמצאו אנו, כאן גם כדי לשנות את שיטות הגבייה, הן בגני ילדים והן בבתי ספר ברחבי הארץ."

 מה אתם צריכים לדעת?

חוק לימוד חובה תקף החל מגיל 3 ועד סיום כיתה י"ב. החוק מטיל חובה על הורי הילד לרשמו למוסד החינוכי ולדאוג להופעתו הסדירה של הילד ללימודים. החוק אף קובע כי הלימוד במוסדות חינוך חובה יהיה חינם עד לסיום כיתה י"ב.

התשלומים נחלקים לתשלומים עבור שירותי חובה ולתשלומים עבור שירותי רשות. שירותי חובה הם שירותים שחייבים לשלם בעבורם אם אין צורכים אותם.

שירות חובה היחיד הינו ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, בסך של כ- 49 שקל לשנה עבור כל תלמיד. כל יתר השירותים הניתנים הם שירותי רשות והורה רשאי להחליט שילדו לא יצרוך שירות מסוים ובמקרה זה לא ישלם עבורו.

לפי החוק, ועדת החינוך של הכנסת, היא זו שמאשרת את גובה תשלומי ההורים הנגבים על ידי מוסדות החינוך בישראל, ביניהם: טיולים שנתיים, רכישות שירותים, מסיבות כיתה ועוד וללא אישורה מוסדות החינוך, אינם רשאים לגבות את התשלומים.

כל שנה ועד ההורים המוסדי בכל בית ספר מחליט על הגובה המקסימלי של התל"נים, כולל תגבור והעשרה ולאחר קבלת החלטה מעביר את הרשימה לאישורה של המפקחת הכוללת מטעם המחוז אליו שייך בית הספר.

מידי שנה הורים משלמים אלפי שקלים למוסדות החינוך. עוד בעבר נמצא, כי חלק מהתשלומים אשר ניגבו הם בניגוד לחוק. כל עוד נגבים תשלומים שלא אושרו ע"י ועדת החינוך של הכנסת ו/או חוזר מנכ"ל משרד החינוך ו/או מפקחת מטעמם, הרי שהם אינם חוקיים ואין לגבות תשלומים אלה בכלל.

לא זו בלבד, נתונים מדאיגים עוד יותר, מדו"ח העוני השנתי של הביטוח הלאומי, נמצא כי קיימת עלייה במספר הילדים העניים ובמדרג מדינות OECD ישראל ממשיכה להיות מוצבת בראש סולם העוני.

 תשלומי הורים ערים בארץ (2)

סיפורו הדמיוני של פיצ'י מספר על כל המראות האחרונים הקשים והמבזים שנחשף באחרונה , בעקבות התעוררות של רבים מן ההורים ברחבי הארץ.

"חינוך מעל הכל" בעיר במרכז הארץ, החליטו תושבי הרחוב לגבות 345  ש"ח למען שיפור פני הרחוב.

בערב משלחת הנהלת הרחוב, יצאה לגביית הכספים. הכל היה בסדר, עד שצדוק ישראל, המתגורר ברחוב כבר כמה שנים אמר להם שזה לא חובה לשלם ושתשלום זה הוא מרצון, אני משלם מיסים למדינה ולעירייה, לכן לא מוכן לשלם אמר להם צדוק.

הם ניסו להסביר בכל דרך ו…לא הצליחו.

למחרת התחילו להפעיל לחץ ו…שוב לא הצליחו.

לאחר כמה ימים של ניסיונות כושלים, ישבו צוות הנהלה והחליטו שאין מנוס מלהוציא לפועל תוכנית ז' שהיא תוכנית יום הדין.

למחרת ילדיו של צדוק כבר לא הוזמנו לשחק במגרש המשחקים שבפינת הרחוב, לילדיו של צדוק לא נותנים להשתעשע במדרכות ומאז לא משתתפים בפעילות השכונתית כי… צדוק לא הסכים לשלם תשלומים שלא חובה לשלם.

צדוק לא פחד, ישב עם הילדים והסביר להם שאסור לשלם בגלל פחד. לתשלום מסוג זה יש רק, שם אחד: "פרוטקשן" ולמי שגובה בדרך זו, יש רק שם אחד "פשע מאורגן".

סיפור זה הינו סיפור דמיוני, אבל מתרחשים כאלה מקרים יום יום דקה דקה בבתי ספר בכל הארץ

פיצ'י מספר: "אנו משלמים מסים, שנועדו לספק לנו שירותים בראש ובראשונה חינוך וביטחון. החינוך אמור להיות חינם ופרט לביטוח, אי אפשר לחייב אותנו על תשלומים אחרים. התל"ן זו הפרטת החינוך נטו ויוצר פערים חברתיים בלתי רגילים המתעצמים מיום ליום. לפני כמה עשורים היה שיעור מוזיקה בכלל בתי הספר בארץ ולכל תלמיד הייתה חלילית. עם חלוף הזמן, נכנס התל"ן ושיעורי החינם הוחלפו בחוגי העשרה. ישנם בתי ספר שמשלבים 2 תוכניות תל"ן ואותן משפחות מעוטי יכולת אינן יכולות לשאת בעול שנכפה עליהם ומשפחות רבות אשר 2 או 3 מילדיה הלומדים בבית הספר,  צריכות אף הן לשאת בנטל".

מהי תוכנית תל"ן ?

תוכנית לימודים נוספת, עפ"י חוזר מנכ"ל , תוכנית זו, מותנית בהסכמה אישית בכתב של כל אחד ואחד מן ההורים לתוכנית ולתשלום עבורה. אין די בהסכמה של נציגות ההורים המוסדית. יש לשבץ תל"ן בסיום יום הלימודים ולאפשר לתלמידים שהוריהם מבקשים שלא ילמדו בתוכנית להשתחרר לביתם. אם תוכנית לימודים נוספת שובצה באמצעו של יום הלימודים, יש לאפשר לכל התלמידים להשתתף בה.

מה קורה בפועל?

ברוב בתי הספר תוכנית זו שובצה כחלק משעות הלימוד המוקצות לכיתה ולא בסיום הלימודים מעבר לשעות התקן.

 מהו תקן שעות הלימוד בבתי הספר ?

ישנה הנחיה להקצאת שעות התקן לשנת הלימודים בכיתות השונות. שעות אלה נועדו למנוע יצירת בעיות בשיבוץ המורים הקבועים עפ"י היקף עבודתם.

(טבלה: מתוך אתר תשלומים  http://www.tashlumim0.org/ )

פיצ'י: "יום יום אני נחשף לסיפורים כואבים ובלתי מוסריים מצד הצוות החינוכי בבתי ספר בארץ, אשר החליטו להכריז מלחמה על ההורים שאינם מוכנים לשלם בעבור שירותים מרצון, ועושים מלחמתם על גבם של הילדים ופועלים בניגוד לחוזר מנכ"ל.

למשל: ילד הוצא באמצע ההצגה לנגד עיניהם של כל ילדי השכבה. ילדה אשר קיבלה תעודה ע"ג נייר רגיל וללא פולדר שלא כשאר התלמידים.

מורה השאירה במתכוון רשימה שמית גלויה לעיני התלמידים, של אותן תלמידים אשר טרם שילמו."

הכי עצוב בכל הסיפור הזה שרבים מועדי ההורים לא מודעים לחוקים ולחוזרי מנכ"ל ופועלים ומתערבים בכל הקשור בגביית תשלומי הורים, אשר כלל לא בסמכותם.

אנו נמצאים בתחילתה של שנת 2018, הורים רבים ברחבי הארץ מתחילים להבין עד כמה המחאה הזו חשובה, לא רק עבורם, אלא למען עתיד ילדיהם ועתיד המדינה.

חשוב לי לומר כי אני מוצא אוזן קשבת מרוב חברי הכנסת, אך לצערי הרב, הם מחויבים למשמעת קואליציונית ובכך פוגעים באזרחי ישראל."

רוצים לדעת כיצד מערכת החינוך מנציחה פערים? רוצים לדעת אלו גורמים נוספים נפגעים? מה מגיע לכם? מוזמנים להיכנס לקבוצת הפייסבוק "תשלומי הורים".

זכרו, עם הספר לא מפריט חינוך!

28308470_10215182558097920_812819816_n

תודה מיוחדת לפיצ'י דובינר מוביל המאבק ולערן פוקס מנציגות ההורים העירונית חולון על העזרה בהכנת הכתבה.

קישור לסרטון:

https://www.youtube.com/watch?v=7WVWv9Aqcwo

קישור לפייסבוק:

https://www.facebook.com/groups/438358779661418/

קישור לכנס תשלומי הורים:

https://www.youtube.com/watch?v=XzxYTzLdR6s&t=53s

כל זכות – זכויות התלמיד:

http://www.kolzchut.org.il/he/חוק_זכויות_התלמיד

מיכל רוזנטל נחמני

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf